والیان تاریخ و حکومت‌ها؛ مخاطبان اصلی نامه ۵۳ نهج‌البلاغه
کد خبر: 3770511
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

والیان تاریخ و حکومت‌ها؛ مخاطبان اصلی نامه ۵۳ نهج‌البلاغه

گروه معارف ـ یک مدرس حوزه عنوان کرد: حضرت علی(ع) خود به خوبی می‌دانست که مالک اشتر هیچ‌گاه به مصر نخواهد رسید بنابراین مخاطب نامه امیر(ع) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه تمام والیان تاریخ و حکومت‌ها است.

نامه 53 حضرت علی(ع) در همه سطوح جامعه اجرایی شود

به گزارش ایکنا از همدان، اولین نشست تخصصی با موضوع بررسی نامه 53 نهج‌البلاغه نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر امروز، 17 آذرماه در ایکنای همدان برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی‌پیام، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر در این نشست اظهار کرد: نهج‌البلاغه یکی از منابع مهم در جهان اسلام و جوامع شیعه است.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه نهج‌البلاغه کتابی است که خود، خود را اثبات می‌کند، افزود: این کتاب از چنان ادبیات ویژه و محتوای غنی علمی و ادبی برخوردار است که نمی‌توان کلمه یا جمله‌ای را به آن افزود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از خطبای امیر با یکدیگر همپوشانی داشته‌اند، ادامه داد: سیدرضی یکی از شیعیان و دوستداران حضرت امیر(ع) هنگام گردآوری نهج‌البلاغه با توجه به بلاغت بسیار بالای این کتاب، بسیاری از مطالب را گزینش و سپس جمع‌بندی کرده است.
این مدرس حوزه با اشاره به اینکه احادیث و روایات به دلیل عدم برخورداری از عمق و گستره‌ای همچون قرآن نیاز به مکمل‌ها و مبین‌ها دارند، عنوان کرد: روایات و احادیث ما نقل به مضمون شده است اما این مهم در بیانات امیر بسیار کم است که آن نیز به دلیل بلاغت و ادبیات ویژه و ناجایگزینی کلمات ایشان است.
وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه به دلیل برخورداری از ظرفیت بسیار غنی محتوایی و لفظی قابل اتکا است، ابراز کرد: سخنان امیر‌المؤمنین‌(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به همه انسان‌ها است.

نامه 53 حضرت علی(ع) ‌
‌محمدی‌پیام با اشاره به اینکه رساله‌ها و نامه‌های حضرت علی(ع) اعتمادپذیری بالایی وجود دارد، گفت: حکمت‌های نهج‌البلاغه منتخب از خطبه‌ها، نامه‌ها و بیانات حضرت امیر(ع) است، بنابراین حکمت‌ها محکوم به همان خطبه‌ها و نامه‌ها هستند.
این مدرس دانشگاه ضمن شرح نامه 53 نهج‌البلاغه ادامه داد: یکی از ارزشمندترین و بلندترین نامه‌های حضرت امیر(ع) از میان 79 نامه، نامه 53 است که هیچ گاه به دست صاحب اصلی آن یعنی مالک اشتر نرسید چرا که او را در مسیر حرکت به مصر با سمی مهلک به شهادت رساندند.
وی با بیان اینکه امامان معصوم متصل به علم الهی هستند، بیان کرد: حضرت علی(ع) خود به خوبی می‌دانست که مالک اشتر هیچ‌گاه به مصر نخواهد رسید بنابراین مخاطب نامه امیر(ع) تمام والیان تاریخ و حکومت‌ها است.
حجت‌الاسلام محمدی پیام با اشاره به اینکه احکام و قوانین را باید الغا خصوصی کنیم ادامه داد: همانگونه که قواعد دین تنها مختص یک شخص نیست این نامه نیز باید در تمام سطوح جامعه از خانواده تا حکومت و نظام یک کشور اجرایی شده و عمومی سازی شود.
انتهای پیام

captcha