پرداخت خلاقانه فرهنگ قرآنی، از نکات مغفول جنبش دانشجویی است
کد خبر: 3770555
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

پرداخت خلاقانه فرهنگ قرآنی، از نکات مغفول جنبش دانشجویی است

گروه فرهنگی - رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پرداخت خلاقانه فرهنگ قرآنی در رویدادهای دانشجویی یکی از نکات مغفول برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است که باید جنبش دانشجویی در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد.

عدم پرداخت خلاقانه فرهنگ قرآنی، از نکات مغفول جنبش دانشجویی است

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی‌ صبح امروز، 17 آذر‌ماه‌ در نشست صمیمی با اعضای کانون‌های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، رسالت و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم در مقطع کنونی را ارزش‌آفرینی، جامعه‌پذیری و تربیت شهروند خوب عنوان کرد و افزود: در جامعه امروز، لزوم توجه بر رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها بیشتر از رسالت‌های آموزشی و پژوهشی آن‌ها حس می‌شود و امروز ارزش‌آفرینی دانشگاه در همه حوزه‌ها مستلزم اعمال پیوست فرهنگی و اجتماعی برای همه اسناد توسعه داشگاه‌ها است و اگر این مهم لحاظ شود، سایر رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، ثروت‌آفرینی، راندمان‌آفرینی و رفاه‌آفرینی دانشگاه‌ها برای مردم و حوزه‌های دیگر جامعه هرچه کیفی‌تر محقق می‌شود.
وی گفت: ارزش‌آفرینی، جامعه‌پذیری کیفی و تربیت شهروند خوب، رسالت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم است.
وی با اشاره به اینکه وسعت موضوعات فعالیت جنبش دانشجویی محدود و محصور بر کلیشه‌ها نبوده، بیان کرد: جنبش دانشجویی باید محرک و زمینه‌ساز دانشگاه‌ها برای حرکت دانشگاه‌های نسل اولیه به نسل‌های چهارم و جدیدتر باشد.
وی با تاکید بر لزوم کیفی‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها گفت: توسعه کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیازمند کیفی‌سازی دانشگاه‌ها و همگام‌سازی با دانشگاه‌های نسل چهارم دنیا است و دانشگاه‌ها می‌توانند با محیاسازی محیطی مستعدتر، اندیشه دانشجو را صیقل و غنی‌تر سازند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ۱۶ آذر را روز تجلی بصیرت دانشجویان در مقابل کودتای سیاه آمریکایی توصیف و تصریح کرد: خون دانشجویان شهید ۱۶ آذر نشان داد که دانشجویان مسلمان ایران اسلامی برابر استعمار و استبداد ایستاده‌اند و آزادی‌خواهانه الگویی برای دانشجویان نسل‌های دیگر به عنوان مظهر مبارزه با استکبار، زشتی‌ها و چالش‌های سخت جامعه خواهند بود.
رستم‌زاده دانشگاه را محیط عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی قشر جوان و قوای محرکه و پویایی جامعه در حرکت به سمت قله‌های پیشرفت و توسعه دانست و اظهار کرد: مطالبه‌گری، پرسشگری و نقد منصفانه با روح دانشجو عجین شده و باید با فراهم‌سازی زمینه آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نسبت به بصیرت‌افزایی جوانان بر پایه اندیشه‌های انقلاب و آرمان‌های امام راحل اقدام کرد.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت خودباوری، جهاد علمی و داشتن بصیرت سیاسی را از مهم‌ترین وظایف جنبش‌های دانشجویی در مقطع کنونی برشمرد و افزود: امروز محیط دانشگاه و دانشجویان مهم‌ترین هدف جنگ نرم دشمنان نظام اسلامی هستند تا پایه‌های ترقی کشور را از این طریق سست کنند و جنبش‌های دانشجویی در عین حالی که باید سرآمدان علمی جامعه باشد باید با پیروی از اندیشه سیاسی امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری و با بصیرت مثال‌زدنی خود همچون جوانان انقلاب خط بطلانی بر اندیشه‌های واهی دشمنان این آب و خاک بکشند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گفت: رسالت جنبش دانشجویی به شکلی است که از اظهار و ابزار حق و ابطال باطل دریغ نکرده و آنچه برای تعالی مردم ضروری است بدان اعتقاد داشته و پرداخت کیفی بدان می‌کند.
عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور گفت: باید عمق قدرت تحلیلی دانشجو کیفی‌تر شود و از تحلیل صورت موضوعات به سیرت آنها برسد چرا که وقوف در مرحله اول و تصمیم‌گیری براساس آن او را از پرداخت جوهری به موضوعات دور می‌کند.
وی گفت: علم و فناوری ابزاری برای رسیدن به اهداف عالیه جوهری انسان است و شور و شوق جوانی به همراه آرمانگرایی دانشجو وی را در مسیر جهاد برای تعالی جامعه پایا و مانا نگه می‌دارد، اما مولفه‌هایی سبب رخوت این تعالی‌خواهی در مسیر دانشجو می‌شود که باید با آسیب‌شناسی علمی سبب زدودن اندیشه‌ای و عملی مسیر از این آفت‌ها شد.
وی با اشاره به اینکه زاییده جنبش دانشجویی باید منجر به بسترسازی برای تربیت راهوران مدیران و راهبران اندیشه‌ای مهندسی توسعه بومی کشور باشد، افزود: فهم جنبش دانشجویی از چالش‌های پیش‌روی پیشرفت جامعه باید عقلانی، خلاقانه علمی‌تر، واقع‌بینانه‌تر، عمیق‌تر و متفاوت‌تر از سایرین باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جنبش‌های دانشجویی باید برای الگو و مدل مدیریت چالش‌ها و تنگناهای جامعه نسخه علمی و عملی بومی داشته باشد چرا که پتانسیل بی‌بدیل دانشگاهها متشکل از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در هیچ محیط جامعه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسترسازی برای استفاده عملی از پتانسیل فکری و راهبری اعضای هیات علمی و اساتید و پژوهشگران هر دانشگاه در راستای حل چالش‌های بومی و ملی و خلق راهبردهای مدیریتی و توسعه کشور از موضوعات مغفول جنبش دانشجویی در دانشگاهها است که باید جنبش دانشجویی با برنامه‌ها و مدل عملیاتی‌تر نسبت به فعال‌سازی و بهره‌برداری از این پتانسیل بی‌بدیل اندیشه‌ای محیط دانشگاهها و استخراج نسخه‌های علمی‌عملی اساتید و اعضای هیات علمی برنامه‌ریزی جدی‌تر و عملیاتی‌تر داشته باشد و برای حل چالشهای جامعه و رفاه‌آفرینی مردم و تعالی مدیریتی و توسعه کشور و ارتقاء بهره‌وری و راندمان اقتصاد، صنعت، کشاورزی و حوزه‌های مختلف جامعه پلان و راهبرد و راهکار عملی بر اساس آن طراحی تدوین و ارایه نماید .
رستم‌زاده ادامه داد: جنبش دانشجویی نباید دل به آرمان‌های غیرواقعی داده و اهداف موسمی و سراب مآبانه افکار آنان را سیراب کند.
وی با تشریح نظریه‌های مطروحه در خصوص جنبش دانشجویی گفت: نظریه‌های کارکردگرایانه، انقلابی، هابرماس و نظریه جنبش‌های جدید اجتماعی و فرهنگ سیاسی با آرمانها و سرمشق‌های مختلف ارایه گردیده است، اما باید برای هر جامعه مطابق با زیست‌بوم توسعه آن کشور مدل و نظریه‌ای بومی در موضوعات مختلف خلق و ارائه و آسیب‌شناسی گردد تا موثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه امروزه فضای ذهنی دانشجویان شدیدا متاثر از فضای سایبری و مجازی است، گفت: این فضا نیازمند خوراکهای جذاب ، منحصر بفردتر، پیچیده‌تر و خاص‌تر است که متاسفانه یکی از رسالت‌های نوین اما مغفول جنبش دانشجویی قلمداد می‌شود.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: تاکید و تکیه بر هویت دینی و ارزشی نکته موفقیت و سعادت جنبش‌های دانشجویی است و باید بر این مبنا راهبرد کیفی داشته و برای دانشجویان و دانشگاه‌ها خلق ایده و رویداد فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی جذاب و بدیع داشته باشند.
وی گفت: سبک زندگی و فرهنگ آن باید یکی از دغدغه‌های جوهرین جنبش دانشجویی تلقی شود چرا که ضریب رشد یک جامعه رابطه معناداری با سبک زندگی کیفی و هوشمند مردم کشور دارد که مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت آن تکیه و توصیه داشته‌اند و باید در زیر شاخه‌های متنوع و متعدد آن با واکاوی خلاقانه برنامه‌ریزی موثر شود.
وی استفاده از ظرفیت و تاثیر بی‌نهایت هنر و آثار هنری که شامل حوزه‌های مختلف زیباشناختی است را از دیگر زمینه‌های بکر و حوزه‌های فراموش‌شده کاری جنبش دانشجویی برای اثرگذاری فرهنگی در دانشجویان و دانشگاهها ذکر کرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت روحیه کار مشارکت جمعی و تیمی و عمل به آن با نهادینه‌سازی اعتقادی عملی در اندیشه دانشجویان با بصیرت‌دهی تکنیک‌ها و راهبردهای آن را از دیگر رسالت‌های جنبش دانشجویی عنوان کرد و افزود: فکرآفرینی، نو‌آوری، کار‌آفرینی و ارزش‌آفرینی، اخلاق‌مداری، داوری عقلانی، فرهنگ مناظره توسعه‌مدار، قانون‌مداری شهروندمداری، بصیرت‌آفرینی از دیگر موضوعات و رسالت‌های کاری اصیل جنبش دانشجویی است.
وی گفت: چشم طمع بیگانگان خارج از کشور همیشه برای ابزار قرار دادن جنبش دانشجویی باز و فعال است و آنها برای این مهم برنامه‌ریزی خلاقانه هدفمند عملیاتی و غیرمستقیم و حرفه‌ای دارند.
رستم‌زاده گفت: جنبش دانشجویی باید به شکل و کیفیتی بستر تفکر مدیریتی آموزشی در محیط دانشگاه خلق و یا حساسیت‌زایی نماید که راهبردهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدیریت دانشگاه‌ها بجای دانش‌آموخته تخصصی، کارآموخته علمی تخصصی تربیت کنند.
وی گفت: تقویت نگاه بین رشته‌ای امروزه موضوعی مهم در مباحث توسعه علمی دانشگاهها و کشورهای توسعه‌یافته جهان به شمار می‌آید که باید فرهنگ علمی دانشگاهی با اتخاذ تدابیر علمی آموزشی پژوهشی و خصوصا فرهنگی به سمتی پیش روند که فی مابین رشته‌های مختلف تحقیقات و مقالات و پروژه‌های مشترک تعریف شده و برای تعالی کشور به دست مدیران و بخش صنعت برسد.
این مدرس حقوق دانشگاه ادامه داد: بعنوان نمونه مصداقی محیط حقوقی کسب و کارها و یا محیط حقوقی اقتصاد و بازاریابی و سایر علوم مختلف کاربردی موضوعی بکر و مغفول است که در کشورهای خارجی تالیف کتب و مقالات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما در کشور به آن پرداخت جدی و علمی نشده و جای کار بسیار در تمامی علوم دارد که باید آهنگ تغییر نگاه و نگرش کاربردی و فرهنگ علمی در مقالات و کتب و مطالعات بر این نوع نگاه بین رشته‌ای سریعا آغاز شود چون برای ارتقاء و رشد حوزه‌های مختلف جامعه بسیار حیاتی اما متاسفانه گمنام و مغفول است.
در ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ و ارایه راهکارهای چگونگی طراحی رویدادهای خلاقانه دانشجویی به اتمام رسید.
انتهای پیام

captcha