به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امین رستمزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی صبح امروز، 17 آذرماه در نشست صمیمی با اعضای کانونهای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، رسالت و مسئولیت اجتماعی دانشگاههای نسل چهارم در مقطع کنونی را ارزشآفرینی، جامعهپذیری و تربیت شهروند خوب عنوان کرد و افزود: در جامعه امروز، لزوم توجه بر رسالت اجتماعی دانشگاهها بیشتر از رسالتهای آموزشی و پژوهشی آنها حس میشود و امروز ارزشآفرینی دانشگاه در همه حوزهها مستلزم اعمال پیوست فرهنگی و اجتماعی برای همه اسناد توسعه داشگاهها است و اگر این مهم لحاظ شود، سایر رسالتهای آموزشی، پژوهشی، ثروتآفرینی، راندمانآفرینی و رفاهآفرینی دانشگاهها برای مردم و حوزههای دیگر جامعه هرچه کیفیتر محقق میشود.
وی گفت: ارزشآفرینی، جامعهپذیری کیفی و تربیت شهروند خوب، رسالت اجتماعی دانشگاههای نسل چهارم است.
وی با اشاره به اینکه وسعت موضوعات فعالیت جنبش دانشجویی محدود و محصور بر کلیشهها نبوده، بیان کرد: جنبش دانشجویی باید محرک و زمینهساز دانشگاهها برای حرکت دانشگاههای نسل اولیه به نسلهای چهارم و جدیدتر باشد.
وی با تاکید بر لزوم کیفیسازی فعالیتهای دانشگاهها گفت: توسعه کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیازمند کیفیسازی دانشگاهها و همگامسازی با دانشگاههای نسل چهارم دنیا است و دانشگاهها میتوانند با محیاسازی محیطی مستعدتر، اندیشه دانشجو را صیقل و غنیتر سازند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ۱۶ آذر را روز تجلی بصیرت دانشجویان در مقابل کودتای سیاه آمریکایی توصیف و تصریح کرد: خون دانشجویان شهید ۱۶ آذر نشان داد که دانشجویان مسلمان ایران اسلامی برابر استعمار و استبداد ایستادهاند و آزادیخواهانه الگویی برای دانشجویان نسلهای دیگر به عنوان مظهر مبارزه با استکبار، زشتیها و چالشهای سخت جامعه خواهند بود.
رستمزاده دانشگاه را محیط عدالتخواهی و آرمانگرایی قشر جوان و قوای محرکه و پویایی جامعه در حرکت به سمت قلههای پیشرفت و توسعه دانست و اظهار کرد: مطالبهگری، پرسشگری و نقد منصفانه با روح دانشجو عجین شده و باید با فراهمسازی زمینه آزاداندیشی در دانشگاهها نسبت به بصیرتافزایی جوانان بر پایه اندیشههای انقلاب و آرمانهای امام راحل اقدام کرد.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت خودباوری، جهاد علمی و داشتن بصیرت سیاسی را از مهمترین وظایف جنبشهای دانشجویی در مقطع کنونی برشمرد و افزود: امروز محیط دانشگاه و دانشجویان مهمترین هدف جنگ نرم دشمنان نظام اسلامی هستند تا پایههای ترقی کشور را از این طریق سست کنند و جنبشهای دانشجویی در عین حالی که باید سرآمدان علمی جامعه باشد باید با پیروی از اندیشه سیاسی امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری و با بصیرت مثالزدنی خود همچون جوانان انقلاب خط بطلانی بر اندیشههای واهی دشمنان این آب و خاک بکشند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گفت: رسالت جنبش دانشجویی به شکلی است که از اظهار و ابزار حق و ابطال باطل دریغ نکرده و آنچه برای تعالی مردم ضروری است بدان اعتقاد داشته و پرداخت کیفی بدان میکند.
عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور گفت: باید عمق قدرت تحلیلی دانشجو کیفیتر شود و از تحلیل صورت موضوعات به سیرت آنها برسد چرا که وقوف در مرحله اول و تصمیمگیری براساس آن او را از پرداخت جوهری به موضوعات دور میکند.
وی گفت: علم و فناوری ابزاری برای رسیدن به اهداف عالیه جوهری انسان است و شور و شوق جوانی به همراه آرمانگرایی دانشجو وی را در مسیر جهاد برای تعالی جامعه پایا و مانا نگه میدارد، اما مولفههایی سبب رخوت این تعالیخواهی در مسیر دانشجو میشود که باید با آسیبشناسی علمی سبب زدودن اندیشهای و عملی مسیر از این آفتها شد.
وی با اشاره به اینکه زاییده جنبش دانشجویی باید منجر به بسترسازی برای تربیت راهوران مدیران و راهبران اندیشهای مهندسی توسعه بومی کشور باشد، افزود: فهم جنبش دانشجویی از چالشهای پیشروی پیشرفت جامعه باید عقلانی، خلاقانه علمیتر، واقعبینانهتر، عمیقتر و متفاوتتر از سایرین باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جنبشهای دانشجویی باید برای الگو و مدل مدیریت چالشها و تنگناهای جامعه نسخه علمی و عملی بومی داشته باشد چرا که پتانسیل بیبدیل دانشگاهها متشکل از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در هیچ محیط جامعه وجود ندارد.
وی ادامه داد: بسترسازی برای استفاده عملی از پتانسیل فکری و راهبری اعضای هیات علمی و اساتید و پژوهشگران هر دانشگاه در راستای حل چالشهای بومی و ملی و خلق راهبردهای مدیریتی و توسعه کشور از موضوعات مغفول جنبش دانشجویی در دانشگاهها است که باید جنبش دانشجویی با برنامهها و مدل عملیاتیتر نسبت به فعالسازی و بهرهبرداری از این پتانسیل بیبدیل اندیشهای محیط دانشگاهها و استخراج نسخههای علمیعملی اساتید و اعضای هیات علمی برنامهریزی جدیتر و عملیاتیتر داشته باشد و برای حل چالشهای جامعه و رفاهآفرینی مردم و تعالی مدیریتی و توسعه کشور و ارتقاء بهرهوری و راندمان اقتصاد، صنعت، کشاورزی و حوزههای مختلف جامعه پلان و راهبرد و راهکار عملی بر اساس آن طراحی تدوین و ارایه نماید .
رستمزاده ادامه داد: جنبش دانشجویی نباید دل به آرمانهای غیرواقعی داده و اهداف موسمی و سراب مآبانه افکار آنان را سیراب کند.
وی با تشریح نظریههای مطروحه در خصوص جنبش دانشجویی گفت: نظریههای کارکردگرایانه، انقلابی، هابرماس و نظریه جنبشهای جدید اجتماعی و فرهنگ سیاسی با آرمانها و سرمشقهای مختلف ارایه گردیده است، اما باید برای هر جامعه مطابق با زیستبوم توسعه آن کشور مدل و نظریهای بومی در موضوعات مختلف خلق و ارائه و آسیبشناسی گردد تا موثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه امروزه فضای ذهنی دانشجویان شدیدا متاثر از فضای سایبری و مجازی است، گفت: این فضا نیازمند خوراکهای جذاب ، منحصر بفردتر، پیچیدهتر و خاصتر است که متاسفانه یکی از رسالتهای نوین اما مغفول جنبش دانشجویی قلمداد میشود.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: تاکید و تکیه بر هویت دینی و ارزشی نکته موفقیت و سعادت جنبشهای دانشجویی است و باید بر این مبنا راهبرد کیفی داشته و برای دانشجویان و دانشگاهها خلق ایده و رویداد فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی جذاب و بدیع داشته باشند.
وی گفت: سبک زندگی و فرهنگ آن باید یکی از دغدغههای جوهرین جنبش دانشجویی تلقی شود چرا که ضریب رشد یک جامعه رابطه معناداری با سبک زندگی کیفی و هوشمند مردم کشور دارد که مقام معظم رهبری نیز بارها بر اهمیت آن تکیه و توصیه داشتهاند و باید در زیر شاخههای متنوع و متعدد آن با واکاوی خلاقانه برنامهریزی موثر شود.
وی استفاده از ظرفیت و تاثیر بینهایت هنر و آثار هنری که شامل حوزههای مختلف زیباشناختی است را از دیگر زمینههای بکر و حوزههای فراموششده کاری جنبش دانشجویی برای اثرگذاری فرهنگی در دانشجویان و دانشگاهها ذکر کرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تقویت روحیه کار مشارکت جمعی و تیمی و عمل به آن با نهادینهسازی اعتقادی عملی در اندیشه دانشجویان با بصیرتدهی تکنیکها و راهبردهای آن را از دیگر رسالتهای جنبش دانشجویی عنوان کرد و افزود: فکرآفرینی، نوآوری، کارآفرینی و ارزشآفرینی، اخلاقمداری، داوری عقلانی، فرهنگ مناظره توسعهمدار، قانونمداری شهروندمداری، بصیرتآفرینی از دیگر موضوعات و رسالتهای کاری اصیل جنبش دانشجویی است.
وی گفت: چشم طمع بیگانگان خارج از کشور همیشه برای ابزار قرار دادن جنبش دانشجویی باز و فعال است و آنها برای این مهم برنامهریزی خلاقانه هدفمند عملیاتی و غیرمستقیم و حرفهای دارند.
رستمزاده گفت: جنبش دانشجویی باید به شکل و کیفیتی بستر تفکر مدیریتی آموزشی در محیط دانشگاه خلق و یا حساسیتزایی نماید که راهبردهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدیریت دانشگاهها بجای دانشآموخته تخصصی، کارآموخته علمی تخصصی تربیت کنند.
وی گفت: تقویت نگاه بین رشتهای امروزه موضوعی مهم در مباحث توسعه علمی دانشگاهها و کشورهای توسعهیافته جهان به شمار میآید که باید فرهنگ علمی دانشگاهی با اتخاذ تدابیر علمی آموزشی پژوهشی و خصوصا فرهنگی به سمتی پیش روند که فی مابین رشتههای مختلف تحقیقات و مقالات و پروژههای مشترک تعریف شده و برای تعالی کشور به دست مدیران و بخش صنعت برسد.
این مدرس حقوق دانشگاه ادامه داد: بعنوان نمونه مصداقی محیط حقوقی کسب و کارها و یا محیط حقوقی اقتصاد و بازاریابی و سایر علوم مختلف کاربردی موضوعی بکر و مغفول است که در کشورهای خارجی تالیف کتب و مقالات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما در کشور به آن پرداخت جدی و علمی نشده و جای کار بسیار در تمامی علوم دارد که باید آهنگ تغییر نگاه و نگرش کاربردی و فرهنگ علمی در مقالات و کتب و مطالعات بر این نوع نگاه بین رشتهای سریعا آغاز شود چون برای ارتقاء و رشد حوزههای مختلف جامعه بسیار حیاتی اما متاسفانه گمنام و مغفول است.
در ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ و ارایه راهکارهای چگونگی طراحی رویدادهای خلاقانه دانشجویی به اتمام رسید.
انتهای پیام