پروانه موزه‌های خصوصی فارس صادر شد
کد خبر: 3770599
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰

پروانه موزه‌های خصوصی فارس صادر شد

گروه اجتماعی ـ مدیرکل میراث فرهنگی فارس از صدور پروانه فعالیت چهار موزه خصوصی در این استان خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی فارس گفت: به استناد ماده 24 آیین‌نامه مدیریت ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان و مالکان اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی مجاز، مجموعه‌دارانی که آثارشان به ثبت میراث فرهنگی رسیده است می‌توانند نسبت به ایجاد موزه‌های خصوصی اقدام كنند.
وی افزود:‌ ثبت و مستندنگاری این آثارهیچ خدشه‌ای به مالکیت افراد وارد نمی‌کند و تنها نظارت و حمایت از مجموعه به‌عهده میراث فرهنگی است.
امیری بیان كرد: خوشبختانه تاکنون در استان فارس نزدیک به 10 مجموعه خصوصی مستندنگاری و به ثبت رسیده است که از این تعداد، چهار مجموعه، مجوز ایجاد موزه خصوصی دریافت كرده‌اند.
محمدمهدی نجفی، سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس نیز گفت: بعد از هشت دهه سابقه فعالیت موزه در سطح استان، این نخستین بار است که در پنج سال اخیر شاهد تاسیس موزه توسط بخش خصوصی هستیم.
وی اضافه کرد: این در حالی است که در سالیان گذشته تمامی موزه‌های سطح استان کاملاً دولتی تأسیس و اداره می‌شدند که بیشتر آن‌ها نیز فاقد پروانه فعالیت بوده و هستند.
نجفی با اشاره به تصویب آیین‌نامه حمایت از دارندگان و مالکان اموال فرهنگی ـ تاریخی مجاز توسط هیئت وزیران افزود: تغییرات وسیعی از نظرسطح نگرش و ارائه خدمات به مجموعه‌داران بخش خصوصی ایجاد شد تا این مجموعه‌ها پس از مستندنگاری و ثبت، مجاز به تأسیس موزه شوند.
سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس ادامه داد: از سوی دیگر تغییر دیدگاه افراد بر مقوله اهمیت موزه‌ها به عنوان ثروت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نقش اساسی و تأثیرگذار آن در سطح منطقه‌ای، ملی و جهانی فرهیختگان را تشویق كرده است تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و اثری ماندگار از خود به‌جای گذارند.
این مسئول اضافه کرد: از این دست سرمایه‌گذاری‌ها، مجموعه خصوصی خسرو رودانی است که پس از ثبت و مستندنگاری، در بخشی از بنای اختصاص یافته، ویترین‌بندی، موزه‌آرائی و چیدمان آثار انجام پذیرفت و در نوع خود یکی از زیباترین موزه‌های شهر شیراز است ، موزه مردم‌شناسی بخش اوز شهرستان لارستان است که جزو فعال‌ترین موزه‌ها شناخته می‌شود و علاوه بر حفظ و نگه‌داری بیش از 2000 قلم از اشیای مردم‌شناسی بخش اوز، برنامه‌های متنوعی نیز به مناسبت‌های مختلف در محیط موزه اجرا می‌شود.
وی یادآور شد: موزه بین‌المللی مطبوعات خبر جنوب به عنوان نخستین موزه رسمی بخش خصوصی فارس و خانه موزه روستائی قلات شیراز نیز به عنوان نخستین خانه موزه روستائی پروانه فعالیت دریافت كرده‌اند.
سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس در پایان اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال 97 دو خانه موزه روستائی دیگر فارس، ثبت و پروانه بهره‌برداری دریافت كنند.
انتهای پیام

captcha