یکجانبه‌گرایی ترامپ فرصتی برای تقویت همکاری‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای است
کد خبر: 3770632
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
احمد شوهانی:

یکجانبه‌گرایی ترامپ فرصتی برای تقویت همکاری‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی، یکجانبه‌گرایی ترامپ را فرصتی برای کشورها در جهت حرکت به سمت ائتلاف‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و تقویت آن دانست و گفت: اگر قدرت‌های فرامنطقه‌ای اختلافات موجود در منطقه غرب آسیا را شعله‌ور نکنند کشورهای منطقه به خوبی می‌توانند با هم کار کنند.

به گزارش ایکنا، دومین کنفرانس رؤسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه با موضوع «چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون‌منطقه‌ای» صبح امروز در تهران برگزار شد.

برگزاری این نشست بهانه‌ای شد تا درباره تأثیر یکجانبه‌گرایی ترامپ بر سوق یافتن کشورها به سمت تشکیل هر چه بیشتر اتحادها، ائتلاف‌ها و مجامع منطقه‌ای به بحث و بررسی با کارشناسان بپردازیم.

احمد شوهانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فرصت تلقی کردن یکجانبه‌گرایی ترامپ و حرکت به سمت تقویت ائتلاف‌های منطقه‌ای به ویژه در غرب آسیا گفت: امروز این رویکرد در اروپا به خوبی مشاهده می‌شود و به ویژه پس از تشدید رویکرد یکجانبه‌گرایی آمریکا از سوی ترامپ، سرعت بیشتری به خود گرفته است. در واقع ترامپ با نگاه دستوری و از بالا به پایین به کشورها نگاه می‌کند و این باعث شده بسیاری از کشورها و دولت‌ها از آمریکا فاصله بگیرند و به سمت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای حرکت کنند.

وی افزود: این مسئله را می‌توان به مثابه یک فرصت تلقی کرد که جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از آن برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی با کشورهای پیرامونی در قالب ائتلاف‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای استفاده کند.

شوهانی درباره اهمیت توجه بیشتر جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های مشترک با کشورهای همسایه و منطقه‌ای در موضوعاتی مانند مبارزه با مواد مخدر و تروریسم همزمان با رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا گفت: زمانی که کشورها مشاهده می‌کنند بعد از سال‌ها حضور ایالات متحده در عراق و افغانستان ثباتی در این کشورها ایجاد نشده و بعد از این حضور و لشگرکشی نه تنها از حجم تروریسم در منطقه کاسته نشده بلکه افزوده شده و خیلی از کشورهای دیگر را هم در برگرفته، ناخودآگاه به سمت همگرایی‌های منطقه‌ای پیش می‌روند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: متأسفانه در میان برخی کشورهای منطقه اختلافاتی وجود دارد که اگر این اختلافات را کنار بگذارند می‌توانند خودشان امنیت و ثبات منطقه‌ای را تأمین کنند و نیازی به این نیست که آمریکا از هزاران کیلومتر ان طرف به اسم برقراری دموکراسی و مبارزه با تروریسم به منطقه بیاید و عملا افراطی‌گری و تروریسم را در منطقه تکثیر کند.

وی یادآور شد: ترامپ با رویکرد تندی که اتخاذ کرده فرصتی برای نزدیک کردن کشورهای منطقه ایجاد کرده و در واقع امروز کشورهای منطقه به این جمع‌بندی رسیدند که باید خودشان حلال مشکلات منطقه باشند و بهترین راهکار حرکت به سمت تقویت و تعمیق ائتلاف‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای است.

شوهانی درباره اهمیت استفاده از این پیمان‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای در برقراری روابط اقتصادی مبتنی بر ارزهای ملی و جایگزین کردن آن با دلار و اهمیت چنین اقدامی در شرایط تحریم برای کشورمان گفت: اتحادیه «آ. س. ان» یا اتحادیه اروپا در این راستا تجربه موفقی بودند. کشورهایی که مسائل و مشکلات نسبتا مشترکی دارند با هم بهتر می‌توانند کار و فعالیت کنند و در واقع کشورهای پیرامونی برای یکدیگر فرصت هستند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: به عقیده من اگر قدرت‌های فرامنطقه‌ای اختلافات موجود در منطقه غرب آسیا را شعله‌ور نکنند کشورهای منطقه به خوبی می‌توانند با هم کار کنند و این به نفع آن‌ها هم هست. پیش از این جدیت لازم در همکاری‌های منطقه‌ای مشاهده نمی‌شد اما امروز ابتلا این کشورها به مشکلات مشترکی مانند مواد مخدر، تروریسم، افراطی‌گرایی و مسائل اقتصادی، انگیزه مناسبی برای همکاری‌های مشترک چندجانبه و دو جانبه منطقه‌ای ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در واقع هر یک از کشورهای منطقه قابلیت‌ها، مشکلات و نیازهایی دارند که می‌توانند در همکاری و تعامل سازنده با یکدیگر آنها را حل کنند که یکی از مهمترین اقدامات مشترک مبنا قراردادن ارزهای ملی در مبادلات اقتصادی به جای دلار است که این اقدام به ویژه در شرایط تحریم برای کشور ما از اهمیت به سزایی برخوردار است.

انتهای پیام

captcha