اجرای طرح «آموزش عملی نماز کلید بهشت» در کردستان
کد خبر: 3770645
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱

اجرای طرح «آموزش عملی نماز کلید بهشت» در کردستان

گروه اجتماعی - سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اجرای طرح «آموزش عملی نماز کلید بهشت» یکی از طرح‌های معاونت سوادآموزی استان دانست و گفت: این طرح در پنج شهرستان استان برای ۵ هزار و ۸۷۲ نفر از فراگیران جامعه هدف برنامه‌ریزی شده است.

اجرای طرح «آموزش عملی نماز کلید بهشت» در کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، صدیقه عبدالهی، سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان که امروز، 17 آذرماه در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ریشه‌کنی بیسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال، توسعه مراکز یادگیری محلی با مشارکت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، تقویت نقش شورای پشتیبانی سوادآموزی، تسهیل فرآیند جذب و آموزش بیسوادان و کم سوادان گروه هدف، ساماندهی آموزش‌دهنده‌ها و بهبود توانمندی و شایستگی‌ها، تقویت نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیندهای آموزشی و مالی و تقویت مشارکت بین بخشی و افزایش ظرفیت همکاری از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه سواد آموزی استان است.
وی به ارائه گزارش عملکرد سوادآموزی استان در پوشش حجم ابلاغی دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم در سال جاری پرداخت و افزود: بر اساس اعلام سازمان نهضت سوادآموزی امسال تعداد شش هزار و 408 نفر در دوره سوادآموزی، سه هزار و 550 نفر در دوره انتقال و هزار و 616 نفر نیز در دوره تحکیم در رده سنی 10 تا 49 سال باید تحت پوشش برنامه‌‌های سوادآموزی قرار گیرند.
عبدالهی از تحت پوشش قرار دادن تعداد پنج هزار و 28 نفر از بیسوادان دوره سوادآموزی در سال 97 خبر داد و بیان کرد: بر اساس حجم ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی، 78/46 درصد از سوادآموزان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.
وی عنوان کرد: براساس حجم ابلاغی تعداد سه هزار و 865 نفر در دوره انتقال شرکت کردند که براین اساس سال جاری 108 درصد سوادآموزان تحت پوشش قرار گرفتند.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: در دوره تحکیم نیز امسال شاهد پوشش 100 درصدی سوادآموزان بوده‌ایم که تعداد هزار و 626 نفر تحت پوشش این دوره قرار گرفته‌اند.

1723 اولیای دانش‌آموزان؛ تحت پوشش سوادآموزان
وی باسوادکردن اولیای دانش‌آموزان را یکی دیگر از برنامه‌های مهم سوادآموزی استان دانست و افزود: براساس این برنامه تعداد یک هزار و 723 نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان باید تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند.
عبدالهی در ادامه به مقایسه وضعیت سواد جمعیت شش سال به بالا در سال 90 نسبت به سال 95 پرداخت و گفت: تعداد افراد بی سواد در سال 90 ، 286 هزار و 239 نفر بوده که در سال 95 این آمار به 265 هزار 104 نفر رسیده و درصد بیسواد از 21/4 درصد به 18/5 درصد کاهش یافته است.
وی به مقایسه وضعیت سواد جمعیت 49-10سال در سال 90 نسبت به سال 95 اشاره و عنوان کرد: تعداد افراد بی‌سواد جامعه هدف در سال 90، تعداد 111 هزار و 917 نفر بوده که در سال 95 این آمار به 82 هزار و 250 نفر رسیده و درصد بی‌سوادی از 11/07 درصد به 82/7 درصد کاهش یافته است.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به مقایسه پوشش دوره‌های سواد آموزی در سال‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: پوشش دوره‌های سوادآموزی در سال 93، 48/6 درصد، در سال 94، 75/6 درصد، در سال 95، 82/3 درصد، در سال 96، 83/32 و در سال 97 با همت و تلاش دست‌اندرکاران سوادآموزی استان به 98/95 درصد ارتقاء یافته است.

راه‌اندازی 17 مرکز یادگیری محلی در کردستان
وی با اشاره به اینکه 17مرکز یادگیری محلی سواد آموزی در سه سال اخیر در استان راه اندازی شده است؛ آموزش سواد پایه، آموزش قرآن، آموزش مهارت های اساسی زندگی، مهارت های اجتماعی ، حقوق شهروندی را از اهداف تاسیس این مراکز عنوان کرد.
عبدالهی گفت: معاونت سوادآموزی استان باحمایت اعضای شورای پشتیبانی و مدیرکل آموزش و پرورش و همچنین بهره گیری از ظرفیت دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع و استفاده از کارشناسان مجرب جهت توانمندسازی آموزش دهندگان در زمینه آموزش مهارت های مورد نظر در کلاس های سوادآموزی اقدام به تاسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی کرده و در این زمینه موفقیت های قابل توجهی بدست آورده است.
وی همچنین از برگزاری دوره آموزشی مقدماتی رایانه icdl برای 400 نفر از سوادآموزان دوره انتقال استان در سال 97 خبر داد و گفت: در این طرح به سوادآموزان در راستای کاربردی کردن و تلفیق سواد با مهارت های مورد نیاز سوادآموزان آموزش داده می شود که این آموزش در ایجاد و گسترش مهارت استفاده از رایانه و افزایش انگیزه و بهبود نگرش سوادآموزان بسیار اهمیت دارد.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه ابتدا این طرح در استان کردستان با آموزش تعداد 100 نفر سوادآموز دوره انتقال در ناحیه یک سنندج به مرحله اجرا در آمد؛ گفت: باتوجه به عملکرد خوب استان در اجرای طرح فوق در سال 96 سهمیه استان، به تعداد 200 نفرسوادآموزان افزایش یافته و در سال جاری نیز با توجه به کسب موفقیت های استان در سنوات گذشته در اجرای طرح سازمان نهضت سوادآموزی کشور نسبت به توسعه و افزایش دو برابری سهمیه در سال 1397 اقدام و در حال حاضر تعداد 400 نفر از سوادآموزان دوره انتقال تحت پوشش این طرح قرار دارند.
وی آموزش و توانمندسازی آموزش دهندگان با مشارکت جهاد دانشگاهی را از دیگر برنامه‌های حوزه سوادآموزی استان برشمرد و آموزش مهارت های هفتگانه رایانه، فن بیان، آیین نگارش و ویرایش، آموزش غیرحضوری و آموزش بزرگسالان را از اهم فعالیت های مشترک با جهاد دانشگاهی عنوان کرد.
عبدالهی اجرای طرح «آموزش عملی نماز کلید بهشت» یکی دیگر از طرح‌های معاونت سوادآموزی استان دانست و گفت: این طرح سال جاری در سطح پنج شهرستان استان برگزار می‌شود.
سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان در پایان یادآور شد: طرح آموزش «عملی نماز کلید بهشت» برای تعداد پنج هزار و 872 نفراز فراگیران جامعه هدف برنامه‌ریزی شده است.
انتهای پیام

captcha