هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران آغاز به کار کرد
کد خبر: 3770673
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران آغاز به کار کرد

گروه جامعه ــ رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم افتتاح رسمی هفتمین دوره از مسابقات مناظره دانشجویان ایران، گفت: برای حل مسائل مهم کشور نیاز داریم بزرگان کشور و شما که در آینده مدیران کشور می‌شوید، حق‌پنداری را کنار بگذارید و به گفت‌وگوی علمی روی بیاورید.

به گزارش ایکنا؛ هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران عصر امروز 17 آذرماه با سخنرانی علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم، علی منتظری، رئیس اسبق جهاد دانشگاهی و رئیس شورای علمی مسابقات با تأکید بر اینکه در قرآن و مشی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به جدال احسن توصیه شده است، گفت: به «جدال احسن» باید اعتقاد داشته باشیم و عمل کنیم؛ این کلام خداست و در سیره ائمه هم همین مسئله جاری است.
منتظری با اشاره به تأکید آیات قرآن مبنی بر اینکه «حرف‌های گوناگون را بشنوید و از بهترین آنها پیروی کنید»، گفت: این مسابقات تمرین اجتماعی شدن، گفت‌وگو و برقراری دیالوگ است. از زمانی که این مسابقات طراحی شد، من طرفدار حفظ شور و جوانی در این مسابقات بودم و حتی بعضی از پیشنهاداتی که به تدریج در این مسابقات شکل گرفت، مثل ایجاد سکوی قهرمانی، ارائه جام و مدال نیز در راستای ایجاد همین شور و هیجان بود. دلیل ندارد برای افرادی که نیاز به شور و شوق دارند، هیجان را دریغ کنیم، اما مسابقات باید در کنار هیجان از نوعی عقلانیت برخوردار باشد. عقلانیتی که در شأن دانشگاه، دانشجو و برگزارکنندگان مسابقات باشد و مسابقات به کدورت و دلخوری منتهی نشود.
وی نفس برگزاری مسابقات را مهم‌تر از نفر اول شدن دانست و گفت: مسیر را گم نکنیم و اشتباه نکنیم. اگر مسابقات کم و کسری دارد، خودتان وارد عمل شوید. وجود جهاد با حضور دانشجویان شکل گرفته است. پژوهشکده رویان یکی از 20 تا 30 پژوهشکده جهاد است. خبرگزاری ایکنا، ایسنا، مرکز افکار سنجی دانشجویان(ایسپا)، دانشگاه علم و فرهنگ و ... همه توسط دانشجویان شکل گرفته است. این مسابقات را متعلق به خودتان بدانید. اگر نقصی هست باید با هم جمع شویم و خودمان حلش کنیم.
علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز با اشاره به تشکیل بیش از 500 گروه مناظره در کشور گفت: اگر همه شما تحت یک پرچم فعالیت کنید، در آینده نزدیک می‌توانید نیمی از جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار دهید. پس دور هم جمع شوید و نهاد مناظره را در کشور تشکیل دهید. مناظره در تاریخ اسلام یک راه آموزش بوده و دوره‌های پرافتخاری از مناظره‌ها را در جهان اسلام داشته‌ایم. مناظره نوعی آموزش است، پس نهاد آموزشی مناظره را گسترش دهید.
معرفی گروه‌های دانشجوی حاضر در مراسم نیز در فضای شادی که صحبت‌های ارزشمند و صمیمی علی منتظری ایجاد کرده بود، صورت گرفت که در حین این معرفی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در جمع دانشجویان حاضر شدند و در جریان نظرات، انتقادات و پیشنهادات دانشجویان قرار گرفتند.
در ادامه حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات دانشجویان از آنها خواست نظرات خود را در خصوص مسابقات مناظره مطرح کنند و به طرح این پرسش پرداخت که هدف ما از برگزاری مسابقات ترویج گفت‌وگوی علمی در جامعه توسط شما و الگوسازی این مسئله در کشور است، آیا شما هم به این مسائل فکر می کنید یا صرفاً به این مسابقات به عنوان مسابقه نگاه می‌کنید؟
وی ادامه داد: برای حل مسائل مهم کشور نیاز داریم بزرگان کشور و شما که در آینده مدیران کشور می‌شوید، حق‌پنداری را کنار بگذارید و به گفت‌وگوی علمی روی بیاورید. اگر بخواهیم مشکلات کشورمان را حل کنیم، باید پیشرفت دانش‌بنیان را در همه حوزه‌ها پیگیری کنیم و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که در کشور بر روی مسائل اصلی به توافق برسیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهیم. اگر برنامه‌ریزی درازمدت و هماهنگی نباشد، پیشرفت حاصل نمی‌شود.
در ادامه، دانشجویان نظرات خود را درباره مشکلات «گفت‌وگو» در کشور مطرح کردند. از جمله مهم‌ترین مسائلی که دانشجویان مطرح کردند، اهل گفت‌وگو نبودن مسئولان بود. عدم امنیت در گفت‌وگوها، توجه به مهاجرت دانشجویان، ابراز نگرانی از مهاجرت نخبگان به خارج کشور، لزوم توجه بیشتر به مسابقات و تبلیغ و معرفی بیشتر آن به دانشجویان از دیگر دغدغه‌های دانشجویان بود.
رئیس جهاد دانشگاهی نیز طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از شنیدن دردهای مشترکی که بین جهاد دانشگاهی و دانشجویان وجود دارد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار عالی از کارایی لازم برخوردار نیست و ارتباطش با بدنه دولت به طور درست برقرار نیست و باید در این نظام بازنگری شود؛ این مسئله را بارها به مسئولان نظام نوشته‌ام.
وی افزود: بحث مهاجرت و امید به آینده را به عنوان موضوع بین خودتان مطرح و با روش‌های علمی به آن پاسخ دهید؛ این مسائل مدام باید تکرار شود. همه نگران مهاجرت نخبگان هستیم. همچنین باید احزاب بزرگ داشته باشیم و اشکالات هم را بگوییم. حضور احزاب است که شایسته‌سالاری را شکل می‌دهد. باید این مطالب را مدام بگوییم تا برسیم به روزی که بپذیرند کشور نیاز به حزب دارد.
در پایان نیز علیرضا زجاجی، مدیر کل حوزه ریاست دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد: لیگ دسته اول و برتر تشکیل دهیم تا مسابقات به صورت تکراری برگزار نشود.
انتهای پیام

captcha