بایسته‌های مبارزه با فساد در ایران
کد خبر: 3770680
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
سلحشوری بیان کرد:

بایسته‌های مبارزه با فساد در ایران

گروه جامعه ــ نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست علمی «مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌مند یا موردی؟» به بیان مصادیقی از فساد در ایران و راهکارهای مبارزه با آن پرداخت.

بایسته‌های مبارزه با فساد در ایرانبه گزارش ایکنا؛ پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، شنبه 17 آذرماه در نشست علمی «مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌مند یا موردی؟» که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مبارزه با فساد در ایران از حالت موردی خارج شده است و به مبارزه سیستماتیک نیاز دارد و در کنار مبارزه سیستماتیک با فساد به استفاده از نیروهای نخبه و جوان نیاز داریم. قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از اقدامات خوب مجلس فعلی در این راستا محسوب می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای سعی دارند با دورزدن قانون از صندلی‌های خود جدا نشوند.

این مدرس جامعه‌شناسی با بیان اینکه هر رفتار ناهنجار غیرقانونی و غیراخلاقی، فساد محسوب می‌شود، گفت: رانت‌خواری، لابی‌گری سیاسی و اجتماعی، اختلاس و مشکلات مؤسسات مالی، عدم شفافیت و پاسخگو نبودن، خویشاوندنوازی و مدیریت‌های نوچه‌پروری، ارتشاء‌های عرفی‌شده، انحطاط اخلاق کار و قانون‌گریزی از مصادیق فساد در ایران هستند. کشور ما طبق شاخص جهانی مبارزه با فساد، بین 180 کشور، رتبه 135 ام در مبارزه با فساد را دارد که وضعیت مطلوبی نیست.

وی تصریح کرد: لازم است در مورد مشکلات مؤسسات مالی در فرصت مناسب توضیح دهم که چه خون دل‌هایی خوردیم، از روزی که وارد مجلس شدیم سیل پیام‌ها، پیامک‌ها و تلفن‌ها به دفتر و تلفن همراه ما روانه شد، مردمانی بودند که زندگی خود را به علت اختلاس و دزدی مدیران مؤسسات مالی از دست داده بودند و از ما طلب کمک می‌کردند، حالا هم که رئیس جمهور گفتند 30 هزار میلیاردتومان از بیت‌المال به خسارت‌دیدگان مؤسسات مالی پرداخت شده است، اما مردم می‌خواهند بدانند چه کسانی پول مؤسسات مالی را بالا کشیدند و چگونه مجازات می‌شوند.

سلحشوری در ادامه گفت: کشوری مانند گرجستان در سال 2004 میلادی، فاسدترین کشور آسیای میانه محسوب می‌شد، اما مسئولان آن با یک برنامه‌ریزی 10 ساله که مبتنی بر اصلاح ساختاری، اصلاح قوانین و مقررات و افزایش نظارت بود، توانستند رتبه خود را در مبارزه با فساد به 44 ارتقا دهند. آن‌ها بین سال 2003 تا 2010 حدود 10 هزار نفر از مقامات سیاسی و 15 هزار نیروی پلیس خود را که درگیر فساد بودند، دستگیر و اخراج کردند. بعضی فکر می‌کنند کوچک‌سازی دولت‌ها و حرکت به سمت خصوصی‌سازی لزوماً به کاهش فساد منجر می‌شود اما آمارهای جهانی نشان می‌دهد کشوری مثل روسیه که در سال‌های اخیر به این سمت حرکت کرده است، همچنان در مبارزه با فساد وضعیت مطلوبی ندارد و در رتبه 130 دنیا قرار گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان راهکارهای مبارزه با فساد در ایران پرداخت و گفت: شفافیت و پاسخگویی سیستماتیک و همه‌جانبه دولت به مردم به جای افشاگری‌های موردی و موسمی اولین اقدامی است که می‌تواند در مبارزه با فساد انجام پذیرد، سپس باید به مجازات جدی و فوری سوءاستفاده‌کنندگان از قدرت و سرمایه‌های عمومی پرداخت، بدون اینکه به هویت شغلی و خانوادگی آن‌ها و رویکردهای مصلحت‌اندیش توجهی شود.

وی تأکید کرد: داشتن رسانه‌های آزاد و مستقل که به دور از هر محافظه‌کاری و وابستگی فردی و جناحی عمل کنند، از بایسته‌های مبارزه با فساد در ایران است، همچنین تقویت سرمایه اجتماعی در راستای ایجاد تعهد، احساس مسئولیت و اخلاق در محیط‌های کار در راستای مبارزه با فساد حائز اهمیت است.

انتهای پیام

captcha