دانشجویان بیدارگران جامعه هستند
کد خبر: 3770688
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱

دانشجویان بیدارگران جامعه هستند

گروه اجتماعی - رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، با بیان این‌که دانشجویان متعلق به احزاب خاصی نیستند و دانشجو بیدارگر جامعه است، گفت: دانشجوی ما موذن است و اگر اذان را به موقع نگوید مسئولان خوابشان برده و غافل می‌شوند.

دانشجو و روحانی حنجره‌ مردم باشند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجتالاسلام سعید علیزاده، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز عصر روز گذشته 17 آذرماه در مراسم‌ جشن روز دانشجو با عنوان «نشست پیش همایش کارآمدی نظام، چالش‌ها و راهکارها» در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز، با بیان این‌که دانشجویان متعلق به احزاب خاصی نیستند و دانشجو بیدارگر جامعه است، گفت: دانشجوی ما موذن است و اگر اذان را به موقع نگوید مسئولان خوابشان برده و غافل می‌شوند.

وی با اشاره به نقش دانشجو در تحولات کشور، اظهار کرد: انقلاب اسلامی دارای دو مبدا مردمی و دانشجویی مستقل است، طبق گفته‌ حضرت امام(ره) انقلاب دانشجویی مهم‌تر از انقلاب اولی است.

وی افزود: حرکت‌های دانشجویی همواره مستقل بوده و رهبران انقلاب‌ علی‌رغم تایید و حمایت از جنبش دانشجویی آن را به نام خود مصادره نکردند بلکه از آن به عنوان انقلاب دوم نام بردند.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان این‌که بسیاری از مسئولان غیر از امام از انقلاب دوم یعنی جنبش دانشجویی و دانشگاه عقب ماندند، بیان کرد: زمانی دانشجویانی داشتیم‌ که در کشور الگو بودند، امروزه باید کاری کنیم که چنین الگوهایی مجددا در کشور تکرار شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به تاریخچه‌ روز دانشجو، گفت: آذرماه سال ۱۳۳۲ دانشجویان به طور مستقل اعتراضات خود را آغاز کرده و در این راه شهید دادند، علی رغم ورود نیکسون که در محل شهادت دانشجویان قدرت‌نمایی کرد، دانشجویان با این جنبش اجازه ندادند دشمنان به سایر اهداف شوم خود برسند.

رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ برای اولین بار در محیط‌های علمی دانشجویان جلوتر از اساتید خود بر ضد استکبار اعتراض و قیام کردند، افزود: این اولین حرکت آغازین جامعه‌ علمی در مقابل استکبار بود که عدم وابستگی دانشجویان به احزاب از ویژگی‌های این گروه بود و امیدوارم امروزه نیز این هویت‌ها مانند گذشته جاودان بماند.

وی تاکید کرد: این جریانات نشان‌ می‌دهد که در ایده‌ دینی انقلاب اسلامی ما اراده‌ای وجود دارد که جلوداران انقلاب باید از علما باشد؛ چرا که یک انقلاب دینی به افراد خدا ترس نیاز دارند و کسانی که تعلق پایینی دارند خدا ترس هستند، بنابراین دانشجویان خدا ترس‌تر از اساتید هستند چرا که به کرسی و جایگاه خاصی تعلق ندارند و به راحتی می‌توانند فریاد بکشند و بنویسند.

وی با بیان این‌که دانشجویان به دلیل عدم تعلق به چیزی، رک و با صراحت حرف خود را می‌زنند، گفت: در گذشته دانشجویان به احزابی وابسته نبودند امروز نیز به نظر می‌رسد جریان دانشجویی در پشت رهبران آزاده‌ انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام علیزاده با تاکید بر این‌که امروزه نباید اجازه دهیم‌ بدنه جنبش دانشجویی در اختیار احزاب و فرقه‌ها قرار گیرد، گفت: دانشجو نه کارمند و نه مدیر است و هنوز برای آینده تربیت می‌شود، از الان می‌تواند نقش خود را در آینده تعریف کند، دانشجویان باید نقد کنند چرا که در غیر این‌صورت هویتی ندارند‌.

وی ادامه داد: برخی از دانشجویان به سمت تهذیب اخلاق رفته‌اند و جلسات اخلاقی تشکیل می‌دهند اما گاهی حتی یک جلسه‌ اخلاق ممکن است جمع را به قهقرا و نوعی سکوت بکشاند.

رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که دانشجو و روحانی باید حنجره‌ مردم باشند، گفت: زمانی که روحانیت و دانشجو از حنجره‌ مردم بودن استعفا داده و به سمت منافع خود بروند، دیگر مردم نماینده‌ فریادزن نخواهد داشت که در این‌صورت دشمن این جای خالی را پر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مردم برای بیان مطالبات به یک حنجره‌ عالمانه نیاز دارند و اگر دانشجو و روحانی از این مقام بسیار پرافتخار مردمی استعفا بدهند، هیچ هویتی نخواهند داشت، معتقدم اگر روحانیت و دانشجو مطالبات مردم را به گوش مسئولان نرساند، ضد انقلاب این جای خالی را پر خواهد کرد.

وی با اشاره به فرمول کارآمدی در حوزه‌های مختلف، تشریح کرد: کارآمدی یعنی مفید بودن نسبت به رسیدن به اهداف با توجه به شرایط، امکانات و موانع است، هر مجموعه‌ای می‌تواند با این فرمول رو به جلو برود، دانشجو باید با سواد باشد و نسبت به اصطلاحات دولت، حکومت، نظام و سیستم سواد کافی داشته باشد، در برخی مواقع کارآمدی یک نظام با سیستم اشتباه گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه، ادامه داد: کارآمدی یک نظام با کارآمدی دولت متفاوت است و در برخی مواقع به دلیل ناکارآمدی دولت نتیجه گرفته می‌شود نظام هم کارآمد نیست در حالی که دولت جمهوری اسلامی غیر از نظام جمهوری اسلامی است.

حجت‌الاسلام علیزاده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برگزاری پیش نشست‌های همایش انقلاب اسلامی کارآمدی نظام، چالش‌ها و راهکارها، یادآور شد: تاکنون حدود ۱۵۰ مقاله از سراسر کشور به این همایش ارسال شده و متن مقالات در پورتال قابل دریافت است، دانشجویان می‌توانند تا پایان آذرماه مقالات خود را ارسال کنند.

انتهای پیام

captcha