ارائه آموزش تکنیک‌های گفت‌و‌گو به خانواده در مختصات فضای مجازی
کد خبر: 3770692
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
تبدیل تهدید به فرصت؛

ارائه آموزش تکنیک‌های گفت‌و‌گو به خانواده در مختصات فضای مجازی

گروه جامعه ــ عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اشتغال و سرگرمی‌های بیش از حد اعضای خانواده در فضای مجازی را مانعی برای شکل‌گیری فضای گفت‌وگو در خانواده برشمرد و اظهار کرد: نهادهای فرهنگی و فعالان عرصه فضای مجازی با توجه به رغبت افراد به استفاده از این بستر می‌توانند به تولید محتوای مناسب و ارائه آموزش روش‌ها و تکنیک‌های گفت‌و‌گو برای خانواده بپردازند.

به گزارش ایکنا؛ برای اداره خانواده در قالب واحد اجتماعی پیش از هر چیز باید نیازمندی‌های این مجموعه به ظاهر کوچک را بشناسیم و پس از تأمین نیازها به دنبال اجرای آن براساس مقررات اجتماعی باشیم، اما اگر در تشخیص نیازمندی‌های این واحد اجتماعی دچار اشتباه شویم و برخی ابعاد همچون نیازهای معنوی را نادیده انگاریم، سبب در هم آمیختگی موضوعات و کنش‌های مختلف میان اعضای خانواده خواهیم بود، به طوری که هرگونه تلاش مادی نیز برای سامان دادن اوضاع کارساز نخواهد بود.

در تبیین نیازهای معنوی خانواده به سراغ مؤلفه «گفت‌وگو» در حکم یکی از اجزای استحکام خانواده رفتیم و با منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، گفت‌وگو کردیم.

وی محیط خانواده را یکی از بسترهای رفع نیازهای انسان دانست و گفت: ساده‌ترین شکل گفت‌‌وگو طرح پرسش است که از دوره کودکی آغاز می‌شود و خانواده درصدد پاسخ‌دهی و رفع این نیاز فرزند خود برمی‌آید. هرقدر که از سوی خانواده در پاسخگویی به این نیاز خللی رخ دهد، روند شکل‌گیری شخصیت و اندیشه‌ کودک در آینده نیز متضرر می‌شود.

این کارشناس حوزه خانواده تلاش بشر برای شناخت بیشتر در سنین بالاتر رشد به ویژه در دوره نوجوانی را سبب شکل‌گیری سؤالات متعدد و متنوع‌تر از سوی فرزندان برشمرد و اظهار کرد: پرسش‌ها در سنین نوجوانی به ابهام تبدیل و نحوه پاسخ‌دهی به آن شخصیت افراد را شکل می‌دهد. این امر از کودکی آغاز می‌شود و تا پایان عمر نیز پابرجاست. با این تفاوت که در برهه‌های مختلف زندگی اشکال مختلفی به خود می‌گیرد. هرچه خانواده در تأمین این نیاز موفق‌تر عمل کند، به تعالی و سلامت روحی و روانی آنان کمک کرده است.

نوبخت افرادی را که ضعف شخصیتی دارند و در تعامل با سایرین نه تنها موفق نبوده‌اند، بلکه آسیب‌زا نیز عمل می‌کنند، در تأمین نیاز گفت‌وگو در خانواده ناکام دانست و بیان کرد: ایجاد فضای گفت‌و‌گو و تعامل در خانواده به زمان و مهارت‌ نیاز دارد. گاهی خانواده به ضرورت تأمین نیاز گفت‌و‌گو واقف است، اما در این زمینه با کمبود آگاهی برای آشنایی با روش‌ها مواجه است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اشتغال و سرگرمی‌های فردی بیش از حد اعضای خانواده و خودمحور بودن آنان را مانعی برای شکل‌گیری فضای گفت‌وگو در خانواده برشمرد و اظهار کرد: فضای مجازی امروز به یکی از بسترهای آسیب‌زننده به شکل گیری فضای گفت‌و‌گو در خانواده تبدیل شده است. در برخی موارد نیز نبود فضای مناسب افراد را به سوی فضای مجازی سوق می‌دهد و جایگزینی شیرین برای خلأ موجود می‌شوند. این تکرار عادت‌هایی را در افراد به وجود می‌آورد که به صورت مجازی به رفع نیاز آنان می‌پردازد و تقید آنان به گفت‌و‌گو را از بین می‌برد.

ضرورت آموزش خانواده

وی بر ضرورت آموزش خانواده به منظور آشنایی با مهارت‌های گفت‌وگو تأکید و تصریح کرد: اولین گام در این زمینه مطالعه است. خانواده‌ای که به سلامت روحی و روانی اعضای خود اهمیت دهد و دریابد که در کنار تأمین نیازهای مادی باید درصدد تأمین نیازهای معنوی افراد خانواده نیز برآید، درصدد دریافت آموزش‌های مرتبط برمی‌آید و این مهم را همچون نیاز به خوراک و پوشاک ضروری و الزامی می‌بیند. نمی‌توان با توجیه درگیر بودن خانواده به مسائل معیشتی آنان را از ضرورت آموزش بی‌نیاز دانست، چرا که تمام تلاش والدین از فعالیت اقتصادی به آرامش رساندن اعضای خانواده است، اما تا زمانی که نیازهای معنوی تأمین نشده باشد، نمی‌توان شاهد تأثیرگذاری مؤلفه‌های اقتصادی بود.

نوبخت با تأکید بر اینکه در فضای مجازی نباید صرفاً به مصرف‌کننده تبدیل شویم، گفت: فضای مجازی اگرچه در زمینه ایجاد فضای گفت‌و‌گو به یک تهدید تبدیل شده است، اما می‌تواند ابزاری مناسب برای ارائه مطالب آموزشی در زمینه مهارت‌های گفت‌و‌گو به شمار آید. نهادهای فرهنگی و فعالان عرصه فضای مجازی با توجه به رغبت افراد برای استفاد از این بستر می‌توانند به تولید محتوای مناسب و ارائه آموزش روش‌ها و تکنیک‌های گفت‌و‌گو برای خانواده بپردازند.

انتهای پیام

captcha