فرهنگ استفاده از فضای مجازی در تریبون‌هایی مانند نماز جمعه تبیین شود
کد خبر: 3770695
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
حجت‌الاسلام اکرمی:

فرهنگ استفاده از فضای مجازی در تریبون‌هایی مانند نماز جمعه تبیین شود

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری معتقد است که باید با آموزش و تبلیغ در رسانه‎های مختلف و تریبون‌های فرهنگی مانند مساجد و نماز جمعه شیوه استفاده درست از این ابزار و امکانات مجازی را ترویج دهیم. اگر این اصل را امروز رعایت نکنیم، در آینده با مشکلات فراوانی مواجه‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان ضرورت تبیین فرهنگ قرآنی و پرورش آن در راستای کاهش آسیب‎ها و رفع مشکلات موجود جامعه گفت: قرآن کریم و وجود رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ‌‌بزرگ‌ترین سرمایه‌های زندگی هستند که اگر از آنها به صورت فرصت و امتیاز مناسبی برای تعالی و رشد خود و فرهنگ جامعه استفاده کنیم، می‎توانیم در مقابل مشکلات موجود بهترین راهکار و راه‎حل را اجرا کنیم.

وی تأکید کرد: تبیین فرهنگ اسلامی با استفاده از تمامی ابزارهای موجود در جامعه می‌تواند بخش گسترده‌ای از مشکلات و معضلات امروز جامعه را حل کند؛ چراکه فرهنگ دینی و قرآنی ابعاد و معنای بسیاری دارد که در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و روابط خانوادگی می‎تواند اثرگذار باشد.

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه خانواده‎ ابتدا باید فرهنگ قرآنی و نحوه استفاده صحیح از هر ابزاری را از خود شروع و آن را در جهت تعالی استفاده کند، گفت: بعد از خانواده، آموزش و پرورش و بعد از آن نظام آموزش عالی وظیفه تبیین و پرورش صحیح این فرهنگ غنی را برعهده دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکرمی ضمن ابراز تأسف از اینکه در جامعه امروزی شرایط به ‎گونه‌ای شده است که خانواده‌ها‌ به میزانی که خوراک و پوشاک فرزندانشان برایشان اهمیت دارد، مسائل فرهنگی و دینی برای آنان اهمیت ندارد، اظهار کرد: البته این مسئله عوامل متعدد دیگری هم دارد که باعث می‎شود فرزندان از هر فضایی که می‌خواهند و در دسترس‎تر است نیاز فرهنگی‌شان را دریافت کنند؛ در این جریان عدم تبیین صحیح فرهنگ دینی و قرآنی در جامعه و ضعف در آن زمینه‌ بروز بسیاری از مشکلات را ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر جایگاه فضای مجازی در تبیین و یا تضعیف فرهنگ قرآنی در جامعه، به ایکنا گفت: اگر در استفاده از هر امکان و ابزاری دچار افراط و تفریط شویم، نمی‌توانیم استفاده مفید را از آن ببریم؛ استفاده از ابزاری مانند تلفن همراه و فضای مجازی هم یکی از این امکانات است. در برخی موارد شاهدیم که افرادی در استفاده از این ابزار دچار تفریط می‌شوند و از داشتن این وسیله پرهیز می‌کنند، در حالی که تکنولوژی برای زندگی بهتر و در خدمت انسان‎ها قرار گرفته و قطعاً اگر از آن استفاده صحیح کنیم، می‎توانیم فرهنگ دینی و قرآنی را هم به خوبی در آن فرابگیریم؛ اما برخی افراد به حدی در استفاده از این ابزار دچار افراط شده‌اند که حتی در راه رفتن، خوابیدن و رانندگی هم وقت خود را با این وسیله پر کرده و گاهی هدر می‌دهند که در نتیجه حجم بسیاری از محتوا را در ذهن خود ذخیره می‎کنند و جایی برای دریافت مباحث ارزشی نمی‎گذارند؛ لذا هر دوی این رفتارها آسیب‌ است.

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ابتدا باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را به درستی در جامعه آموزش دهیم و آن‎را فرابگیریم، اظهار کرد: امروز علی‎رغم امکانات فراوانی که در حوزه فرهنگی موجود است، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که باید در این حوزه موفق عمل کنیم و هنوز هم خانواده‎ها در استفاده از ابزار و امکانات فضای مجازی دچار مشکل هستند؛ لذا باید با آموزش و تبلیغ در رسانه‎های مختلف و تریبون‌های فرهنگی مانند مساجد و نماز جمعه و همچنین اماکن‌ و سایر فضاهای فرهنگی شیوه استفاده درست از این ابزار و امکانات را ترویج دهیم. اگر این اصل را امروز رعایت نکنیم، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه‌ایم.

اکرمی در پایان بیان کرد: برای ترویج فرهنگ دینی و قرآنی با استفاده از امکانات روز ابتدا باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم از طریق این ابزار به این فرهنگ برسیم و در قدم بعدی اگر خواستار استفاده از امکانات هستیم، باید با اراده عمومی برای استفاده صحیح از امکانات حرکت کنیم؛ ضرروت این مسیر خودکنترلی است و تمام افراد خود را باید در هر عرصه‌ای مسئول بدانند تا به فرهنگ صحیح و والایی در این حوزه دست پیدا کنیم.
انتهای پیام

captcha