تشریح اهداف شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ مسئولان ارشد استان مرکزی برای حضور در شورا وقت بگذارند
کد خبر: 3770703
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

تشریح اهداف شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ مسئولان ارشد استان مرکزی برای حضور در شورا وقت بگذارند

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی به تشریح اهداف اصلی فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و گفت: مدیران ارشد استان برای شرکت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان وقت بگذارند، به نظر نمی‌رسد فرقی بین شورای توسعه فرهنگ قرآنی با شوراهایی همچون اقتصاد، اجتماعی و ... باشد، همانطور که این شوراها با حضور استاندار و مدیران ارشد تشکیل می‌شود، در این شورا نیز حضور داشته باشند و برنامه‌های قرآنی را پیگیری کنند.

تشریح اهم اهداف شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ مسئولین ارشد استان برای حضور در جلسات شورا وقت بگذارند

حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در مورد اهداف اصلی فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: اهم فعالیت‌های شورا در توسعه عمومی فرهنگ قرآن کریم است، اما این فعالیت‌ها تنها به این مهم ختم نمی‌شود، بلکه بر اساس مصوبات بخش‌هایی در قالب کمیسیون و کمیته به صورت قانونمند و قاعده‌مند مطرح می‌شود.
وی تصریح کرد: بخشی از فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآن که می‌تواند سطح آگاهی مردم در حوزه قرآن را افزایش دهد، گسترش آموزش‌های قرآنی از ابتدایی‌ترین شکل تا تخصصی است، امروز برای ترویج گستردگی فرهنگ قرآنی نیازمند رفع نیازمندی‌ها در حوزه روخوانی و روان‌خوانی هستیم. آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و بقیه دستگاه‌ها و مؤسسات مردمی باید همه آنچه را که نیاز نیست کم کنند تا آموزش قرآن در کشور همگانی شود.

رفع بی‌سوادی قرآنی
این مقام مسئول اظهار کرد: تلاش شورای توسعه فرهنگ قرآنی رفع بی‌سوادی قرآنی است، دبیرخانه بخش آموزشی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به آموزش و پرورش سپرده شده است که در این بخش دستگاه‌های عضو شورا آموزش و پرورش را حمایت می‌کنند.حجت‌الاسلام قربان‌پور گفت: بخش دیگر فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی ترویج و توسعه عمومی قرآن است، در این حوزه فضای قرآنی کشور همچون برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات، دوره‌های سبک زندگی قرآنی هدف است، اهداف تعریف شده نیز باید در خدمت ترویج و تبلیغ برنامه‌های قرآنی باشد چراکه این بخش کمک می‌کند تا فضای قرآنی کشور با مبانی محتوایی قرآن هماهنگی داشته باشد و دبیرخانه این بخش با اداره کل ارشاد اسلامی است.
وی پژوهش‌های قرآنی را از دیگر بخش‌های فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان و با تأکید بر ضرورت انجام خدمات علمی و عمق بخشیدن به آموزش‌های عمومی و ترویج و تبلیغ، افزود: دانشگاهیان، مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهری و روستایی و حوزه‌های علمیه باید در حوزه پژوهش‌های کامل قرآنی ورود جدی داشته باشند تا بتوانیم نیازمندی‌های کشور در این بخش را رفع کنیم.
حجت‌الاسلام قربان‌پور با بیان اینکه اقدامات پژوهشی باید منطبق با نیازمندی کشور تنظیم شود، تصریح کرد: دبیرخانه این بخش با دانشگاه است، پس از شورای توسعه فرهنگ قرآن ستاد عالی حفظ نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری در همین قالب شکل گرفت، باید همه بخش‌ها سعی کنند تا مبانی قرآن در سطح جامعه رشد پیدا کند.

لزوم برنامه‌ریزی مدون
وی تأکید کرد: توسعه فرهنگ قرآنی در کشور دارای الزاماتی است که برنامه‌ریزی مدون اهم این الزامات به شمار می‌آید، برنامه‌ها در قالب کمیسیون‌های تخصصی به زیر مجموعه‌ها جهت برنامه‌ریزی تکلیف می‌شود تا بخش‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغ و ترویج دستور‌العمل‌ها را دانسته و بدانند برای توسعه فرهنگ قرآن باید تا کجا پیش روند که برای تحقق اهداف لازم است برنامه‌ها کاملا تدوین شده و بدانیم در طول سال چه طرح‌هایی برای مدارس قرآنی صورت گیرد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: برای رسیدن به اهداف پیشنهاد تدوین سند جامع توسعه فرهنگ قرآنی صادر شد، طبق این سند هر استان بر اساس شرایط و ضرورت‌های خودش سندی سالیانه تنظیم کرده و دورنمای فعالیت‌های استان را تشریح می‌کند، سند توسعه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان باید به جمع‌بندی رسیده و در ستاد مرکز مصوب شده تا کارها ساماندهی شود. از دو سال پیش سند یا برنامه مدون پذیرفته شده در تبعیت از شرایط کشور هم در استان نوشته شده که برخی از مفاد کلی و برخی هم جزیی است.
وی تأکید کرد: مدیران ارشد استان برای شرکت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان وقت بگذارند، به نظر نمی‌رسد فرقی بین شورای توسعه فرهنگ قرآنی با شوراهایی همچون اقتصاد، اجتماعی و ... باشد، همانطور که این شوراها با حضور استاندار و مدیران ارشد تشکیل می‌شود، در این شورا نیز حضور داشته باشند و برنامه‌های قرآنی را پیگیری کنند؛ چراکه همه می‌دانیم گسترش فعالیت‌های قرآنی برابر با کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی است.
حجت‌الاسلام قربان‌پور اضافه کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کاملا زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقل فعالیت می‌کرد در این شورا تمام مسئولان رده بالای استان حضور داشتند، اما با تدابیر اتخاذ شده این شورا از شورای عالی انقلاب فرهنگی جدا شده و زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت.
وی بیان کرد: از زمانی‌که شورای توسعه فرهنگ قرآنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی جدا و زیر‌مجموعه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت، جلسات به صورت منظم برگزار نمی‌شود و اگر هم برگزار شود از 10 مطلبی که در شورای فرهنگ عمومی مطرح می‌شود یکی از آن‌ها به مباحث قرآنی اختصاص دارد.

جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضعیف است
حجت الاسلام قربان‌پور ادامه داد: ادغامی برگزار شدن جلسات شورای فرهنگ عمومی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکی از اشکالاتی است که باعث می‌شود جایگاه این شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضعیف شود. وقتی جلسات منظم برگزار نشود قطعا به مسائل قرآنی استان نیز پرداخته نشده و مشکلات جدی بررسی نمی‌شود و خیلی گذرا از مباحث عبور کرده یا به کارشناسان واگذار می‌شود که در استان جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حد همان کارشناسان قرآنی نیز برگزار نمی‌شود، البته دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با اداره ارشاد اسلامی است.
وی اضافه کرد: بی‌شک اگر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح عالی و زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شود و وقت جداگانه‌ای برای آن تعیین و مستقلا عمل کند، می‌توان شاهد خروجی بهتر نیز بود، بهتر است دبیرخانه‌ها در استان‌ها متفاوت باشد تا هر دستگاه که توانایی و فرصت بهتری دارد عهده‌دار این وظیفه شود. اگر دبیرخانه‌ها بر حسب ضرورت استان‌ها شکل گیرد می‌توان انتظار داشت مشکلات قرآنی در استان‌ها بهتر رفع شود، طرح جا‌به‌جایی دبیرخانه‌ها بر حسب ضرورت استان‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است که پس از تأیید اجرایی می‌شود.
حجت‌الاسلام قربان‌پور گفت: فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است نه اعتبار دستگاهی، شورا برای خود دارای برنامه‌هایی است که باید عملیاتی شود. برای انجام اقدامات فوق‌العاده موفقیت برابر است با هزینه کرد. در سطح کشور رقم‌های مصوب اعتباری شورای توسعه در طول دو سه سال به هیچ وجه به نتیجه نرسیده است، سهم استان ها از اعتبارات 15 میلیون تا 50 میلیون تومان است واقعا در این شرایط با این میزان اعتبار چه می‌توان کرد؟
وی اضافه کرد: اگر جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآن قوی در استان برگزار می‌شد دستگاه‌ها از اعتبارات دستگاهی کمک کرده و اولویت‌ها را مشخص می‌کردند، وقتی نشست‌های خوبی برگزار نشده است قطعا جهت‌دهی خوبی هم انجام نمی‌شود.

جزیره‌ای عمل نکنیم
حجت‌الاسلام قربان‌پور تأکید کرد: ضروری است برای توسعه فرهنگ قرآن از کار اداری و دستگاهی خارج شده و جزیره‌ای عمل نکنیم، هر دستگاهی باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. هم‌افزایی و هم‌فکری عامل موفقیت است، نیروهای خوب در کنار هم قرار گیرند و کارهای بزرگ را با روحیه کمک به یکدیگر افزایش دهند. هم‌افزایی باعث تصویب اولویت‌ها شده و زمینه رشد فرهنگ قرآنی را فراهم می‌کند. تدبیر برنامه‌های مدون از دیگر راهکار‌های اعمال شده است، جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآن در برخی استان‌ها به خوبی برگزار می‌شود اما برخی استان‌ها کم کارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان گفت: خلأهای قرآنی در شهرستان‌ها و استان معلوم شود، نقاط ضعف و قوت را باید سنجید و در راستای تقویت و رفع قدم برداشت. باید در کنار هم قرار بگیریم تا اقدامی نو و ماندگار صورت گیرد، ساختمان‌های مازادی در استان وجود دارد که می‌توانند در خدمت آموزش عمومی قرآن قرار گیرند.
انتهای پیام

captcha