کم لطفی آموزش و پرورش به امام زمان(عج)
کد خبر: 3770797
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

کم لطفی آموزش و پرورش به امام زمان(عج)

حجت الاسلام محمودی با ابزار تاسف از حضور کمرنگ مباحث مهدوی در کتب درسی، گفت: این در حالی است که تمامی دروس ۱۲ سال تحصیل، باید دانش آموزان را قدم به قدم به امام زمان(عج) نزدیک و روحیه زمینه سازی برای ظهور را در آنها ایجاد و تقویت کند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام «حسن محمودی» در پاسخ به این سوال که موضوع مهدویت و آشناسازی دانش آموزان با امام عصر(عج) دارای چه جایگاهی در کتب درسی است، اظهار کرد: جایگاه مباحث مهدوی در سال های قبل حتی در سطح جامعه بسیار ضعیف بود و به تبع در آموزش و پرورش نیز همین روال وجود داشت اما اخیرا این مباحث در کتب درسی دانش آموزان دیده می شود اما متاسفانه پررنگ نیست.

پژوهشگر و مولف مهدوی اضافه کرد: اگر ما شیعه هستیم و اعتقاد داریم امام، رکن دین است و تمام نعمت ها به واسطه امام زمان (عج) بر ما نازل می شود، باید بیش از این ها به موضوع امامت و مهدویت بپردازیم و در کتب درسی از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان، سالیانه چندین درس پیرامون مهدویت داشته باشیم.

محمودی با بیان اینکه مطلع هستم در کتب درسیِ دوران ابتدایی هیچ موضوع و درسی پیرامون امام زمان (عج) وجود ندارد، تصریح کرد: کودکان ما باید قبل از ورود به مدرسه با امام زمان (عج)، زیبایی های وجود مقدس ایشان و ظهور آشنا شوند و سپس در مدارس به صورت علمی تر و دقیق تر آموزش ببینند اما متاسفانه جای این دروس در کتب درسی مدارس خالی است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: آموزش و پرورش باید به صورت کارشناسانه و متناسب با سن دانش آموزان، مباحث شیرین و غنی مهدویت را وارد کتب درسی کند که خود این امر می تواند قدمی برای آماده کردن دانش آموزان جهت زمینه سازی ظهور، یاری امام زمان (عج) و دوام و ثبات جمهوری اسلامی در پرتوی آن باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش با فرصت حضور 12 ساله یک دانش آموز در فضای مدرسه چه نقشی در تربیت نسل منتظر کشور دارد، گفت: در امر تربیت نسل منتظر علاوه بر خانواده ها، آموزش و پرورش نیز دارای نقش مهم و تاثیرگذاری است، به طوری که نه خانواده به تنهایی قادر به تربیت همچنین فرزندانی است و نه آموزش و پرورش لذا اگر این دو نهاد همسو و همراه با یکدیگر حرکت کنند، قادر به تربیت نسل منتظر در کشور می شوند.

محمودی ادامه داد: آموزش و پرورش حتی می تواند خانواده ها را آماده کند اما متاسفانه رویکرد آموزش و پرورش فعلی کشور تلاش برای زمینه سازی ظهور نیست، درحالی که تمام بدنه دولت با توجه به هدف انقلاب که زمینه سازی ظهور است باید در این راستا عمل کند؛ به طور مثال رویکرد دیپلماسی خارجی کشور باید ارتباط با کشورهای مهم و نقش آفرین در آخرالزمان و امر ظهور باشد و در آموزش و پرورش نیز باید هدف این گونه باشد که تمامی دروس 12 سال تحصیل، دانش آموز را قدم به قدم به امام زمان (عج) نزدیک کند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه ابراز کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند که من سندی را مشاهده کردم که در آن استکبار به واسطه آن بنا دارد به شدت به مهدویت آسیب برساند، این بدان معنا است که دولت ما باید با این حربه دشمن مقابله کند اما متاسفانه این رویکرد در کشور دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: اگر بنا داریم دانش آموزانی با ادب و آراسته به اخلاق در کشور تربیت کنیم باید آموزه ها و مباحث مهدوی را به آنان بیاموزیم زیرا یک انسان مهدی باور که امام زمان (عج) را الگوی خود قرار داده است، نمی تواند بی ادب و بی اخلاق باشد؛ البته در این باره حوزه های علمیه هم دارای مسئولیت هستند و باید متون را برای مقاطع مختلف تحصیلی تدوین کنند.

محمودی با بیان اینکه چند استان کشور اخیراً کلاس پرورشی برخی از مقاطع تحصیلی خود را به موضوع مهدویت اختصاص داده اند و حتی برای غنابخشی به این امر، متن درسی از مرکز تخصصی مهدویت مطالبه کرده اند، گفت: استان قم، لرستان و شهرستان امیدیه استان خوزستان در این زمینه تلاش کردند و حدود سه سال کتاب «هشت قدم در کوچه باغ انتظار» را در دوره راهنمایی و در قالب کلاس پرورشی به دانش آموزان آموزش دادند که یکی از درس های این کتاب، آشناسازی دانش آموزان با فیلم ها و بازی های رایانه ای تولید غرب در زمینه ضربه زدن به موضوع مهدویت بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ جا دارد مسئولان آموزش و پرورش برای گسترش اجرای چنین طرح هایی با مرکز تخصصی مهدویت و یا بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در استان ها جلساتی را داشته باشند تا راهکاری برای ورود مباحث مهدوی به کتب درسی یافت و اعمال شود.

انتهای پیام

captcha