تنها به فکر افزایش تعداد مؤسسات قرآنی هستیم/ آموزش توأم با تزکیه باشد
کد خبر: 3770830
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
حجت‌الاسلام خسروی:

تنها به فکر افزایش تعداد مؤسسات قرآنی هستیم/ آموزش توأم با تزکیه باشد

گروه فرهنگی - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه آموزشی باید مدنظر قرار گیرد که توأم با تزکیه و پرورش باشد، افزود: متأسفانه ما تنها در فکر بالا بردن تعداد مؤسسات قرآنی هستیم در حالیکه باید اثر آموزش‌ها را در رفتار خانواده‌ها و برخوردهای اجتماعی ببینیم.

تنها به فکر افزایش تعداد مؤسسات قرآنی هستیم/ آموزش توأم با تزکیه باشد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته، 17 آذرماه در مراسم دوره آموزشی توجیهی مبین که با حضور رؤسای گروه، کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری 2 میلیارد تومان برای کمک به مؤسسات قرآنی اختصاص داده شده و این اعتبار میان مؤسسات فعال قرآنی توزیع خواهد شد. انتخاب این مؤسسات هم برعهده ادارات کل استان‌ها بوده است.

وی ادامه داد: سؤالاتی که در اینجا مطرح می‌شود این است که هدف از صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات، هدف از کمک مالی و هدف از آزمونی که برگزار می‌شود چیست؟ توجه به این اهداف مغفول مانده و ما را از آن بازداشته است. در این میان ما تنها در فکر بالا بردن تعداد مؤسسات هستیم اما باید اثر آموزش‌های مؤسسات را در رفتار خانواده‌ها و برخوردهای اجتماعی دید.

اشکال کار کجاست
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: متأسفانه امروزعملکرد ما تأثیر مثبتی نداشته و باید دید اشکال کار کجاست. مسئله ما، مسئله آموزش است؛ آموزشی که منتهی به تزکیه و تربیت شود.

خسروی خاطرنشان کرد: از اوایل انقلاب تا امروز مسئولان جمهوری اسلامی، همه دلسوز برای دین بودند اما در روش‌ها تفاوت وجود داشت. یک زمان روش روبنایی است و تنها توجه به ظاهر است که نتیجه‌بخش نخواهد بود اما تا آن زمان که به مقصد برسیم، راه زیاد است؛ در این میان اولویت‌های غلطی وجود دارد که باید درست بیاندیشیم و به عمق معنا فکر کنیم و راه درست را برویم. در حقیقت آموزشی باید مدنظر قرار گیرد که توأم با تزکیه و پرورش باشد.

وی گفت: مدت‌ها به ما گفتند که انس با ظاهر قرآن و اینکه قرآن همراه فرد باشد، امری سازنده و کافی است؛ زمانی که هدف این شد دیگر تلاش نمی‌کنیم. اگر هدف‌ قله باشد، به بالا که نگاه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که راه زیادی مانده است و شب و روز دغدغه رسیدن وجود دارد اما اگر به خود قانع شدیم که به پای کوه رسیدیم، اولین لحظه سقوط و توقف ماست. توجه به ظواهر کارساز نیست؛ آنچه مهم است اندیشه، فکر و روح است.

وی اضافه کرد: آنچه که امروز مهم است، رشد فکری و روحی است و انتظار داریم در تمام برنامه‌ریزی‌ها که در بخش‌های مختلف توسعه موسسات و آموزش به چشم می‌خورد، این نکته مورد عنایت جدی قرار گیرد تا بتوانیم شاهد آثاری از نظر روحی باشیم.


ثبت‌نام 23 هزار نفر در آزمون رشته‌های مختلف قرآن
در ادامه مرتضی خدمتکار، مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون 23 هزار نفر در سامانه برای آزمون رشته‌های مختلف قرآن کریم ثبت نام کردند.

خدمتکار اظهار کرد: در زمینه برگزاری آزمون کارکنان دولت، فلسفه موضوع این است که براساس مصوبه شورای ستاد راهبری قرآن کریم، مأموریت توسعه و ترویج حفظ قرآن کریم در بدنه کارکنان دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شود.

وی افزود: مأموریت‌های دیگری نیز به معاونت ما واگذار شد. معاونت قرآن و عترت مسئول توسعه و ترویج حفظ قرآن است. با توجه به توافقی که با سازمان اداری استخدامی کشور صورت گرفته، همچنین با در نظر گرفتن این نکته که در سال جاری حفظ قرآن کریم محوریت و محتوای آن جزء 30 قرآن کریم است، توافق شد که این موضوع برای کارکنان دولت هم دنبال شود.

مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بر این اساس، 16 سوره پایانی قرآن کریم از سوره زلزال تا ناس مبنای کار قرار داده شد و جزو امتیازات آموزشی قرار گرفت. در حال حاضر حدود 23 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و آموزش‌های خودشان را به صورت الکترونیکی دنبال می‌کنند.

وضعیت ما چندان خوب نیست
وی تصریح کرد: نسبت به تجربه گذشته وضعیت ما چندان خوب نیست؛ آمارهای مربوطه نشان می‌دهد که در بسیاری از استان‌ها اتفاق خاصی در باب گفت‌وگو، تعامل و پیگیری موضوع در سطح دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته است. در بین استان‌ها تنها استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمان از وضعیت خوبی برخوردار است که اگر تلاش جدی در دستگاه‌های دولتی صورت گیرد، قطعاً جمعیت قابل توجهی می‌توانند به این گروه اضافه شوند.

خدمتکار خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی نسبت به این موضوع توجیه نیستند و نیاز است با جلساتی این موضوع در این مجموعه ها نهادینه شود. وضعیت در دستگاه‌های اجرایی به این صورت است که وزارت جهاد کشاورزی بالاترین سهم را به خود اختصاص داده که 1389 نفر تا به امروز ثبت نام کردند. آمار دوره گذشته ما حدود 65 هزار نفر به جزو فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم که 500 هزار نفر شرکت‌کننده در این طرح داشته باشیم.

وی اضافه کرد: البته پیاده‌سازی این طرح در برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش تلاش بیشتری را می‌طلبد که از طریق ادارت کل استان‌ها این مشارکت صورت گیرد که امیدواریم در این فرصت باقی مانده حداقل آمار دوره قبل را مجدداً تکرار کنیم.

کار مشترک با سازمان اوقاف
مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در بحث آزمون سراسری نیز باید گفت، در سال جاری تجربه سال گذشته و کار مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه را داشتیم و سعی کردیم همان مسیر را دنبال و از آن تجربه موفق استفاده کنیم. در سال جاری غیر از سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و شبکه قرآن هم در این آزمون سراسری قرآن کریم ما را همراهی می‌کنند.

وی گفت: طبیعتاً برای اینکه این مسیر با شفافیت  اجرا شود، سعی بر آن شد که در دستورالعملی هم برای تعیین یک مسیر شفاف و روشن در تقسیم مأموریت‌ها و انجام وظایف هر کدام از دستگاه‌ها پیش‌بینی شود. نکته مهمی که باید متذکر شویم این است که با تعاملی که با آموزش و پرورش داریم، امسال تمام حوزه‌های امتحانی و آزمون سراسری به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده به این معنا که مکان‌های آزمون را این نهاد برعهده خواهد گرفت.

خدمتکار افزود: مبلغ ثبت‌نام در آزمون برای هریک از داوطلبان در هریک از رشته‌های امتحانی 6000 تومان است اما با توجه به مساعدت و پذیرش تامین فضای مورد نیاز جهت برگزاری آزمون کتبی در تمامی شهرستان‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش، هزینه ثبت‌نام برای آن دسته از دانش‌آموزان و فرهنگیانی که صرفا به عنوان داوطلب آزاد اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون سال جاری کردند، 2000 تومان است.

انتهای پیام

captcha