نگرش قرآن به معاد
کد خبر: 3770858
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

نگرش قرآن به معاد

گروه معارف - در بعضی از جوامع بشری، دين و اعتقادات ديني را مقوله‌ای جدا از زندگی انسان در دنيا گرفته‌اند و امور دينی را مسائلی شخصی و رابطه فردی انسان با معبود تلقی کرده‌اند و حال آن که بنا بر انديشه و اعتقاد اسلامي، ايمان به خدا و روز قيامت در زندگي معمولی انسان نقش غيرقابل انکاری دارد.

نگرش قرآن به معاد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در بعضی از جوامع بشری، دين و اعتقادات ديني را مقوله‌ای جدا از زندگی انسان در دنيا گرفته‌اند و امور دينی را مسائلی شخصی و رابطه فردی انسان با معبود تلقی کرده اند و حال آن که بنابر انديشه و اعتقاد اسلامي، ايمان به خدا و روز قيامت در زندگی معمولی انسان نقش غيرقابل انکار دارد. اصولاً بر اساس اين عقايد، زندگی معنا، مفهوم، هدف، شکل و چارچوب ويژه ای پيدا مي‌کند.
اصل معاد در دین مبین اسلام بدان معناست که همه انسان‌هایی که در این عالم به دنیا آمده و بعد از مدتی زندگی در این عالم می‌میرند، همگی در جهان دیگری زنده شده و در قیامت در دادگاه عدل الهی حضور یافته و پس از رسیدگی به اعمال و رفتار آن‌ها در دنیا، در بهشت و سعادت جاودانه یا در دوزخ خشم و غضب الهی همیشه خواهند بود.
یک نظر اجمالی به آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که میان مسائل عقیدتی هیچ مسأله‌ای در اسلام بعد از توحید به اهمیت مسئله معاد و اعتقاد به حیات بعد از مرگ و حسابرسی اعمال بندگان و پاداش و کیفر و اجرای عدالت نیست. وجود حدود 1200 آیه درباره معاد در قرآن و این که بسیاری از سوره‌های اواخر قرآن به طور کامل یا به طور عمده درباره معاد و مقدمات و علایم و نتایج آن سخن می گوید، شاهد گویای این مدعا است.
ادعای حقّ، ايجاد عدالت در جامعه، ثبات حکومت، ياری نمودن مظلومان، مبارزه با ستمگران و به طور کلّی، اطاعت از قوانين دينی و الهی، نتيجه ايمان حقيقتی است و هر اندازه اعتقاد انسان‌ها کامل تَر باشد، عمل به دستورات اسلام بيشتر است و ثمره آن، اجتماعی سالم و مترقّی خواهد بود و انواع ستم‌ها و جنايت ها، نتيجه نداشتن ايمان به خدا و معاد است و در همين راستا، نقش مهم و اساسي اعتقاد به رستاخيز، نمايان می‌شود.
عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان تمره درخت پُربار ایمان به معاد است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان و پندآموزی از فراز و نشیب زندگی از ثمرات نیکوی درخت پُربار ایمان به معاد است.
وی افزود: آدمی در پرتو ایمان و باور به معاد چشمانی نافذ و حقیقت بین می‌تواند از ظواهر امور به باطن آن دیده گشاید و از خانه غرور به خانه شعور پا نهد.
وی با استناد به آیه 48 سوره بقره بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: از روزی بپرهیزید که هیچ کس بجای دیگری جزا داده نمی‌شود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل، و نه کسی به یاری او می‌آید.
حجت‌الاسلام اکرمی، دگرگونی‌های روزگار را آینه ناپایداری این دنیا دانست و ادامه داد: تحوّلات دنیا، دگرگونی‌های روزگار، آمدن‌ها و رفتن‌ها همه و همه آینه‌های تمام‌نمایی هستند که به خوبی ناپایداری این دنیا و جلوه‌های فریبای آن را نشان می‌دهند و انسان را از دل بستن به دنیا و فرو رفتن در گرداب غفلت برحذر می‌دارند، به شرط آن که انسان تنها تماشاگر حوادث نباشد، بلکه از مدرسه روزگار، درس عبرت آموزد و خود را برای دانشگاه قیامت مهیا سازد.
امام جمعه سراب، از دیگر اثرات ایمان به رستاخیز گفت و یادآور شد: از اثرات ایمان به رستاخیز در شکل دادن به زندگی انسان این است که اگر زندگی بعد از مرگ نباشد زندگی این جهان پوچ و بیهوده خواهد بود.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می‌داشت، یا از مرگ، گریزی بود، حتما سلیمان بن داوود(ع) چنین می‌کرد، او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختیارش قرار داد، امّا آن گاه که پیمانه عمرش لبریز و روزی او تمام شد، تیرهای مرگ از کمان‌های نیستی بر او باریدن گرفت و خانه و دیار از او خالی گشت، خانه‌های او بی‌صاحب ماند و دیگران آن‌ها را به ارث بردند.
حجت‌الاسلام اکرمی، ضمن بازگو نمودن دیگر اثرات ایمان به عالم پس از مرگ تاکید کرد: اثراتی که ایمان به عالم پس از مرگ می‌تواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشویق افراد فداکار و مجاهد و لایق بگذارد به مراتب بیش از اثرات دادگاه‌ها و کیفرهای معمولی و بیش از پاداش‌ها و تشویق‌های عادی است؛ زیرا از مشخصات دادگاه رستاخیز این است که نه تجدیدنظر در آن راه دارد، و نه توصیه و پارتی بازی، و نه می‌توان فکر قضات آن را با طرفند و ارائه مدارک دروغین تغییر داد، و نه تشریفات آن نیازمند به طول و تفصیل خواهد بود.
با وجود ايمان به معاد، زندگی هدف‌دار می‌شود
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: با وجود ايمان به معاد، زندگی هدف‌دار می‌شود و همه اعمال و رفتار انسان مومن به معاد به سوی تامين معاد، جهت می‌يابد، در حالی که انسان غيرمومن به معاد، هدفی را برای مجموعه زندگی خود نمی‌يابد و زندگی برای او هدف دار، جهت‌دار و معنی‌دار نيست.
وی عقیده به عالم پس از مرگ را یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه دانست و افزود: عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی، هم می‌تواند یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری، و هم یک عامل محرّک نیرومند برای تشویق سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی‌ها شود.
وی با استناد به آیه 51 سوره ابراهیم بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: هدف این است که خداوند هر کس را به آنچه انجام داده جزا دهد چرا که خداوند سریع‌الحساب است.
حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: یکی از آثار پر برکت اعتقاد به معاد، بیدار شدن احساس مسئولیت و وظیفه شناسی در عمق وجود انسان‌هاست، به گونه‌ای که تمام افکار و کردار آدمی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و او در مقابل هر کاری خود را موظّف به پاسخگویی می‌داند.
امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: ايمان به معاد نگاه به زندگی دنيا را نگاه به مرحله‌ای مقدماتی، گذرا و ناپايدار می‌سازد و مومن به معاد خود را در حال فراهم کردن توشه و لوازم زندگی ابدی و جاودانی برای پس از مرگ می شمارد و حال آن که منکر معاد زندگی را منحصر به دنيا و دنيا را همه دوره حيات خود می‌پندارد.
وی با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: ستم راندن بر بندگان بدترین توشه برای آن جهان است.
حجت‌الاسلام غفاری، از اعتقاد افراد معتقد به معاد گفت و تأکید کرد: معتقد به معاد، بر این باور است که روز قیامت در پیشگاه عدل الهی مؤاخذه خواهد شد و دایره مسئولیت او به کارهای ظاهری بزرگ محدود نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha