دو پیشکسوت شعر و داستان در جشنواره جوان سوره تجلیل می‌شوند
کد خبر: 3771015
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
در نشست خبری اعلام شد:

دو پیشکسوت شعر و داستان در جشنواره جوان سوره تجلیل می‌شوند

گروه ادب ــ دو پیشکسوت شعر و داستان در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره تجلیل می‌شوند.

تجلیل از دو پیشکسوت شعر و داستانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، ظهر یکشنبه 18 آذرماه با حضور محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری استان گیلان، محمدجواد شرافت، دبیر علمی بخش شعر و محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی بخش داستان این جشنواره در تالار مرحوم امیرحسین فردی برگزار شد.
محمد پرحلم در این نشست گفت: افتتاحیه این جشنواره، سه‌شنبه 20 آذرماه در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می‌شود، سپس دو کارگاه شعر و داستان در دو نوبت صبح و عصر با حضور اساتید این حوزه‌ها اجرا می‌شود. همچنین با برگزاری شب شعر در همین روز، برگزیدگان و شاعران گیلانی به شعرخوانی می‌پردازند.
وی افزود: آئین اختتامیه نیز چهارشنبه 21 آذرماه در تالار شهید مطهری دانشکده کشاورزی رشت برگزار می‌شود. در این مراسم از دو پیشکسوت شعر و داستان تجلیل می‌شود، یکی از این اساتید، م. مؤید است که در سال گذشته دیوان شعر وی چاپ شد و دیگری مجید دانش‌آراسته، یکی از نویسندگان برجسته استان گیلان است و تاکنون 20 اثر از وی منتشر شده است. وی از دوستان صمیمی اکبر رادی است که جزء نسل اول داستان‌نویسان مدرن در گیلان بودند.
پرحلم با اشاره به تعداد آثار رسیده به دبیرخانه گفت: در مجموع 919 اثر از 215 شرکت‌کننده به دبیرخانه ارسال شده بود که 68 اثر از 29 نفر در بخش ترانه، 102 اثر از 57 نفر در بخش داستان کوتاه،  82 اثر از 37 نفردر بخش داستانک،  479 اثر از  118 نفر در بخش شعر کلاسیک و 188 اثر از  59 نفر در بخش شعر نو ارسال شده است. همچنین در بخش ویژه 38 اثر از 25 نفر ارسال شده است که در نهایت 65 نفر به مرحله نهایی راه یافتند که از میان آنها 28 نفر خانم و 37 نفر آقا هستند.
وی با اشاره به جوایز این دوره بیان کرد: پنج جایزه ویژه ۱۰ میلیون ریالی به بهترین آثار در بخش‌های شعر و داستان به انتخاب شرکت‌کنندگان در شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» اهدا می‌شود، همچنین به تمام راه‌یافتگان به مرحله نهایی در صورت حضور و شرکت در کارگاه‌های این دوره، هشت میلیون ریال اختصاص می‌یابد.
شرفی خبوشان در ادامه این نشست گفت: یکی از نکات قابل توجه این جشنواره، فراهم کردن بستر حضور جوانان نوقلم است، از سوی دیگر سن حضور جوانان از 30 سال به 25 سال کاهش یافته است تا جوانان بتوانند با کسب تجربه و جهان‌هایی نو، امیدهای آینده ادبیات داستانی ایران باشند.
وی با تأکید بر اینکه این جشنواره باید از شکل جایزه دادن و تجلیل خشک و کلیشه‌ای خارج شود، افزود: در این جشنواره علاوه بر اینکه آثار جوانان داوری شد، از جوانانی نیز دعوت شد تا حضور یابند. همچنین کارگاه‌های شعر و داستان با مدیریت داوران برگزار می‌شود؛ چرا که به همه آثار اشراف دارند و می‌توانند شرکت‌کنندگان را از کم و کیف آثارشان مطلع کنند و این فرصت مهم و استثنایی است که جوانان بتوانند با نویسندگان سرآمد دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.
شرفی خبوشان ادامه داد: در این دوره از جشنواره داورانی چون محمدرضا بایرامی، مجید قیصری، عزتی پاک، حسین فتاحی و زاهدی مطلق حضور داشتند و به ارزیابی آثار پرداختند.
محمدرضا شرافت نیز در ادامه بیان کرد: پایین آمدن سن جوانان برای حضور در این جشنواره، از اتفاقات خوب آن است و با این کار، این جشنواره، به واقع، جوان است و امیدواریم در راستای اهداف آن که تقویت استعدادهای جوان است، اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وی ادامه داد: این جشنواره هر سال در شهرها و استان‌های گوناگون برگزار می‌شود و امسال به میزبانی رشت برگزار خواهد شد. این تمرکززدایی اهمیت بسیاری دارد، چرا که سبب می‌شود جوانان با اقلیم‌های گوناگون آشنا شوند و با جوانان سایر مناطق کشورمان، ارتباط برقرار کنند.
شرافت با اشاره به موضوع جشنواره گفت: در بخش شعر، موضوع آزاد بود، تا آغوش حوزه هنری برای همه شاعران باز باشد و آنها بتوانند آثار مختلف در زمینه‌های اجتماعی، عاشقانه، آئینی و ... را ارسال کنند. موضوع ویژه این جشنواره نیز، مدح پیامبر اکرم(ص) و وحدت اسلامی بود که در این راستا نیز آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شد.
وی تصریح کرد: در این جشنواره آثار انبوهی ارسال شده بود، که اگر شاعران، چند مسئله را رعایت می‌کردند، برگزیده می‌شدند. از این رو تقویت استعدادهای جوانانی که برگزیده نشده‌اند، برای ما حائز اهمیت است و اگر برنامه‌ریزی برای حضور آنها فراهم شود، بسیار پرثمر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha