«روياهای ناتمام» رحيم ذبيحی
کد خبر: 3771090
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

«روياهای ناتمام» رحيم ذبيحی

گروه فرهنگی - رحیم ذبیحی فیلمساز متعهد، با اخلاق و ایده‌پرداز سینمای کردستان درگذشت. خبری کوتاه و بسیار شوک‌آور و غیرقابل باور. چند روز قبل از این اتفاق ناگوار بواسطه تدوین اثر پویانمایی «رویا‌های ناتمام» به کارگردانی رضا محمدی یکی دیگر از فیلمسازان توانمند بانه‌ای تولید حوزه هنری کردستان به صورت تلفنی با هم صحبت کردیم.

«روياهای ناتمام» رحيم ذبيحی

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان بعد از شنیدن خبر مرگ رحیم ذبیحی، یکی از فیلمسازان استان کردستان در یادداشتی به بررسی برنامه‌های این هنرمند کُرد پرداخت که در ادامه متن این یادداشت آمده است:
با همان گویش شیرین بانه‌ای و سرشار از مهر و مهربانی که یکی از ویژگی‌های بارز این هنرمند بود از کارها و برنامه‌هایش برای آینده نه چندان دور توضیحاتی داد و از آرزویش برای ساخت فیلم سینمایی بمباران 15 خرداد 63 بانه گفت.
قبلا به واحد هنرهای تصویری مأموریت داده بودم تا به منظور آشنایی مخاطبان با آثار این هنرمند توانمند مروری بر آثارش را در پردیس سینمایی بهمن سنندج برنامه‌ریزی کنند و در این دیالوگ در این خصوص هم بحث کردیم. با تواضع و فروتنی این حق خود را لطف می دانست و بسیار تشکر کرد و قرار شد در اواخر همین ماه این جلسه برگزار شود که متأسفانه دست تقدیر مهلت حضورش را نداد.
اولین بار که با رحیم ذبیحی دیدار کردم، انگار سال‌های متمادی بود او را می‌شناختم، انسانی متواضع و شیرین سخن که لبخند مخصوصی را همیشه با خود همراه داشت. برخوردش به گونه‌ای صمیمی بود که قابل وصف نیست.
فیلم «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» و حضورش در هشتمین جشنواره فیلم‌های کوتاه دینی رویش در مشهد مقدس فرصت بیشتری را برای تحکیم دوستی ها فراهم آورد.
این فیلم که در بخش ملی این جشنواره و همچنین جشنواره مقاومت عنوان برتر را از آن خود کرده بود مستندی 40 دقیقه‌ای از زندگی خانواده شش شهید دفاع مقدس قادرخان‌زاده‌ها بود. زمانی که از ساخت این فیلم صحبت می‌کرد، بدون هیچ گونه دسته‌بندی های متداول از رسالت هنرمندان در خصوص معرفی ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه سخن می‌گفت و صبر و مقاومت این خانواده را شایسته والاترین احترام وتکریم می‌دانست که در راه حفظ و کیان ایران اسلامی تلاش کرده‌اند.
ذبیحی یک فیلمساز کُرد و به تمام معنی عاشق ایران و کردستان بود که در آثارش این ویژگی بارز کاملا مشهود است.
فیلم «هاوار» آغازی بود برای 16 سال تلاش و فعالیت فیلمسازی که در همان اثر ویژگی و استعداد بالای خود را به رخ جهانیان کشاند. حضور موفق در جشنواره فیلم کوتاه تهران، وارش، حسنات اصفهان، فرانسه، هامبورگ آلمان، سائو پولوی برزیل و ... همه این فیلم را تحسین کردند و حضور یک پدیده دیگر فیلمسازی کردستان را آفرین گفتند.
ستلایت، گریز، پایان جنگ، استرس، مردی که به گردش رفت در کنار همکاری و همراهی با بسیاری از فیلمسازان کُرد و غیرکُرد و حضور در محافل و جشنواره‌های داخلی و خارجی فیلم با پشتوانه اجتماعی خاص در زادگاهش بانه از او شخصیتی قابل وثوق در فعالیت‌های اجتماعی و متخصص در عرصه فیلم و فیلمسازی ساخته بود.
واژه تسلیت را بعد از تقدیم کردن به پدر داغدارش که مرگ همزمان دو فرزند را نظاره می‌نشیند به چه کسی باید گفت؟ به شهر بانه، به کردستان، به ایران یا به ...، باور اینکه کسی بتواند چنین وحشیانه انسانی را که مؤلف و شناسنامه فرهنگ و هنر یک ملت است را به کام مرگ بکشاند بسیار سخت است.
نمی‌دانم آن زمان که شعله های آتش او و برادرش را می‌سوزاند «هاوارش» را چگونه خالی کرده است – داغ برادر دیدن سخت است آن هم برادر کوچکتر را که شاهد بزرگ شدنش بوده‌ای و بارها او را از زمین بلند کرده ای. قطعا او مثل دیگر اوقات که همه چیز را برای دیگران می خواسته با دستان بسته سر برادر را بر روی سینه خود فشرده تا شعله‌های آتش صورتش را بیش تر از این نسوزاند.
بنده از طرف خود و به نمایندگی از همکاران و هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری حوزه هنری استان کردستان این ضایعه جبران ناپذیر را به اصحاب فرهنگ وهنر و مردم شریف استان تسلیت می‌گویم و برای روح بلند کاک رحیم و برادرش کیوان طلب آمرزش و مغفرت و قرار گرفتن در جوار رحمت حضرت حق طلب نموده و برای پدر داغدار و دیگر بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌نمایم و باور دارم راه و آثار رحیم ذبیحی در طول تاریخ جهان به یادگار خواهد ماند و چراغی خواهد شد برای دیگر پویندگان عرصه هنر و مهرورزی.
لازم می‌دانم از اقدام سریع نیروهای انتظامی و قضایی در شناسایی قاتل این جنایت هولناک تقدیر و تشکر کرده و امیدوارم در سریع ترین زمان ممکن قاتل و مسببان این حادثه به سزای اعمال جنایتکارانه خود برسند.
گفتنی است؛ پیکر رحیم ذبیحی و برادرش کیوان ذبیحی که روز جمعه، 16 آذرماه به دست فردی به قتل رسیده بودند دیروزدر میان حزن و اندوه مردم بانه به خاک سپرده شد.
یاداور می شود؛ قاتل این دوبرادر انگیزه خود را مشکلات مالی دانسته و در مورد چگونگی قتل این دو برادر عنوان کرد بعد از خوردن چای که در آن قرص خواب ریخته بودم و بیهوش شدن این دو برادر در محور بانه به آرمرده ماشین آن‌ها را آتش زده و به دره انداختم.
انتهای پیام

captcha