نبود بخش مستقل کودک؛ عمده‌ترین مشکل کتابخانه‌های عمومی لرستان
کد خبر: 3771169
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

نبود بخش مستقل کودک؛ عمده‌ترین مشکل کتابخانه‌های عمومی لرستان

گروه فرهنگی - معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: نبود بخش مستقل کودک و کمبود منابع در حوزه کودک و نوجوان عمده‌ترین مشکلات موجود در این حوزه است که برای رفع آن‌ها باید چاره‌اندیشی شود.

ب

به گزارش ایکنا از لرستان، جلسه کارگروه فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان یک‎شنبه، هجدهم آذر با حضور رضا مختارپور، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان، اسماعیل اله‌دادی، نویسنده و کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان، جمعی از کارشناسان ستادی و کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‌آباد با هدف هم‌اندیشی در رابطه‌ با راهکارهای ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه برگزار شد.
در این نشست رضا مختارپور، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سنین پایین اشاره کرد و گفت: بسیاری از عادت‌ها ریشه در کودکی افراد دارند و برای این‌که کودکان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق بدهیم، باید از همان دوران کودکی و نوجوانی آن‌ها را به مطالعه و کتابخوانی عادت دهیم.
مختارپور به مسائل و مشکلات موجود در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: نبود بخش مستقل کودک و کمبود منابع در حوزه کودک و نوجوان عمده‌ترین مشکلات موجود در این حوزه است که برای رفع آن‌ها باید چاره‌اندیشی شود.
وی ارائه خدمت به تمامی مخاطبان، ازجمله کودکان و نوجوانان را از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برشمرد و بر لزوم آسیب‌شناسی و رفع موانع و کاستی‌های موجود جهت ترغیب و تشویق بیشتر کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی تاکید کرد.
اسماعیل اله‌دادی، نویسنده، کارشناس و صاحب‌نظر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در این جلسه، نقش کتابداران در ترغیب و تشویق کودکان به مطالعه و کتابخوانی را حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: یک کتابدار در گام نخست باید گروه‌های مختلف سنی کودکان و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را بشناسد تا متناسب با آن بتواند در برقرای تعامل و ارتباط با کودک موفق باشد.
اله‌دادی، نبود منابع مناسب، عدم آموزش و نبود رغبت و انگیزه کافی جهت فعالیت در بخش کودک کتابخانه را عمده‌ترین موانع و چالش‌های موجود در این حوزه برشمرد و افزود: کتابداران باید سطح آگاهی و معلومات خود را از طریق آموزش ارتقاء دهند و از علاقه، انگیزه و رغبت کافی برای فعالیت در این حوزه برخوردار باشند.
وی بر لزوم آموزش کتابداران جهت فعالیت در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی تاکید و اظهارکرد: برای فعالیت در بخش کودک کتابخانه، کتابدار باید به اصول ابتدایی آشنا باشد و نویسندگان و ناشران موفق در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را بشناسد.
در ادامه جلسه، حاضرین به بحث و تبادل‌نظر و بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و تجربیات خود در حوزه کودک و نوجوان پرداختند و در پایان مقرر شد در جلسه آتی شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های فعالیت در بخش کودک کتابخانه با حضور کارشناسان و روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha