تحقق توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گرو عزم جدی مدیران ارشد کشوری است
کد خبر: 3771280
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

تحقق توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گرو عزم جدی مدیران ارشد کشوری است

گروه فرهنگی ــ سرپرست اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: تحقق توسعه فرهنگ قرآنی در کشور در گرو عزم جدی مدیران ارشد کشوری قرار دارد.

تحقق توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گرو عزم جدی مدیران ارشد کشوری استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد مهدی عزیززاده روز گذشته در نشست تخصصی دوره آموزشی و توجیهی مبین قرآن و عترت که با حضور روسا و کارشناسان قرآن و عترت استان‌های سراسر کشور برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به واقعیت‌های جامعه و همچنین واقعیت‌های موجود در حوزه فرهنگ قرآنی، هدف اصلی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی این است که حداقل تا یک دوره می‌بایست ترویج فرهنگ انس و ارتباط با قرآن کریم صورت گیرد و این امر قطعا می‌تواند با تصمیماتی که مدیران کشور مقرر می‌کنند ارتباط مستقیمی دارد و آن‌ها نیز باید در حوزه فرهنگ قرآنی در کشور پای کار آمده و این امر را مورد توجه خود قرار دهند. این در حالی است که ما در کمیسیون شورای فرهنگ عمومی خود تعریف‌هایی را برای این پروژه‌ها ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: در این میان نیز کشور ما نیاز به مصحف دارد اما این در حالی است که این رقمی که ما امروز با آن مواجه هستیم بسیار کم بوده و باید طبق برنامه‌ریزی‌هایی که خواهیم داشت این رقم را افزایش داده، در این راستا نیز باید با شوراهای عمومی جلسه‌ای را محوریت تبلیغ شورای فرهنگ عمومی برگزار شود تا مشکلاتی که در این راستا وجود دارد را بررسی کرده و به حل آن‌ها نیز بپردازیم.

عزیززاده اضافه کرد: همچنین ما باید بدانیم که سهم داستان‌های قرآنی در کشور به چه میزان است که این امر قطعا می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کاربردی صورت خواهد پذیرفت.

سرپرست اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: در پاسخ به سوال یکی از مدیران استانی در خصوص اینکه ما نمی‌دانیم شورای فرهنگ عمومی چه زمانی تشکیل می‌شود و هیچگونه اطلاعی در این خصوص به ما داده نمی‌شود و همچنین در این جلسات نیز باید امام جمعه استان‌ها دعوت کننده باشند و استانداری‌ها نیز در این جلسات حضور داشته باشند، عنوان کرد: در واقع در این خصوص باید استان‌ها به ظرفیت‌های خود پرداخته و به آن‌ها توجه داشته باشند و همچنین باید این امر تصویب شود که وزیر ارشاد اعلام کند که شورای فرهنگ عمومی چه موقع برگزار می‌شود و ما نیز پیگیر این مشکل خواهیم بود تا ابلاغیه‌های شورای توسعه فرهنگ عمومی به درستی ابلاغ شود.

عزیززاده در بخش دیگری از سخنان خود محوریت صحبت‌های خود را نظام فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن قرار داد و گفت: در واقع نگاهی در اساس جمهوری اسلامی حاکم است سیری داشته که ما به عنوان متولیان این امر، این را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه یک نگاه راهبردی به فعالیت‌های قرآنی در کشور وجود دارد، مقام معظم رهبری در این خصوص فرموده‌اند «امروز افرادی که در عرصه قرآنی کار می‌کنند یک کار راهبردی انجام می‌دهند». ایشان واقعیتی را دنبال می‌کنند که منطبق با سیر تکامل فعالیت قرآنی در کشور است.

سرپرست اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: نگاه راهبر فرد و اجتماع به سوی کمال، وظیفه حاکمیت، ساخت جامعه قرآنی، تحقق حیات طیبه قرآنی و شکوفایی قرآنی در جامعه در نتیجه همه فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گیرد.

سیر فعالیت‌های قرآنی در ادوار گذشته
عزیز زاده به سیر فعالیت‌های قرآنی در ادوار گذشته در کشور اشاره و عنوان کرد: در واقع سیر فعالیت قرآنی در ادوار گذشته در سال 58 و آغاز دهه اول انقلاب، رویکرد غالب فعالیت‌های قرآنی، رویکرد تبرک جویی و غیر مردمی بوده و به نوعی پس از مسائل تلاوت قرآن و... موضوع هنری بودن آن نیز مطرح بوده است. همچنین در سال 80 نیز فعالان قرآنی تصمیم گرفتند ساختارهایی را ایجاد کنند که فعالیت‌های نیمه مستقل قرآنی در کنار فعالیت های فرهنگی انجام شود.

وی ادامه داد: در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 نیز رویکرد راهبردی در فعالیت‌های قرآنی، فرهنگ سازی قرآنی، تحول در ساختار توسعه شکل گرفت و ما نیز به این سمت پیش رفتیم، در حال حاضر هم که در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم، مهم‌ترین رویکرد؛ مقوله فرهنگ سازی قرآن است که باید به این امر توجه داشت و در آن مسیر حرکت کرد.

سرپرست اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نظم توسعه فرهنگ قرآنی را مهم و تا حدودی مبهم دانست و افزود: مفاهیم اولیه در بررسی نظام توسعه فرهنگ قرآنی، نظام یکپارچه مفهوم کلیتی، انسجام در اجزا، نظم در ارتباط با اجزا با داشتن ساختار و سازماندهی مفهوم توسعه فرهنگ در مقابل مفهوم توسعه در واقع این امور دارای زیر نظام‌هایی هستند و اگر مولفه‌های عملکردی و کارکردها در نظام، هریک در جای خود به درستی قرار نگیرند و فعالیتی نداشته باشند قطعا خروجی خوبی نخواهند داشت.

عزیززاده خاطرنشان کرد: در حیطه‌های تاثیر نظام توسعه فرهنگ قرآنی می‌توان به دانش، بینش، مهارتی، احساسی، انگیزشی اشاره کرد که هریک دارای درجه‌ای از اهمیت هستند و می‌توان گفت که نظام توسعه فرهنگ قرآنی برای هر یک از این موارد برنامه‌های مختلفی دارد.

وی عنوان کرد: در واقع ما به دنبال این امر هستیم که بینش و انگیزش به قرآن را در مردم ایجاد کرده و سپس آن‌ها را به این سمت سوق داده و تشویق کنیم که در پی آن نیز اگر خروجی واقعی فرهنگ قرآنی منجر به محبت به قرآن، احساس قرآنی و ایمان به قرآن نباشد، بالطبع در مقابل هم یکی از اصلی‌ترین کارکردهای قرآن صورت نخواهد گرفت.

سرپرست اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه جایگاه قرآن باید در فرهنگ عمومی جامعه بالا رود و هریک از زیر نظام‌‌های آن نیز بر مبنای قرآن باز طراحی می‌شود، تاکید کرد: در جهان‌بینی اسلامی طلب خدا یکی از ارکان اصلی جهان بینی اسلامی به شمار می‌رود، همچنین اخلاص در نیت نیز یکی دیگر از ارکان مهم این امر محسوب می‌شود و اگر این نگاه درونی نباشد مانند این است که بصیرت در عمل ما روح ندارد، چرا که بصیرت در عمل ما باید قدرت تحلیل داشته باشد و افرادی بوده‌اند که در مسیر هدایت دیگران این بصیرت را به دست آورده‌اند.

عزیز زاده خاطرنشان کرد: این اسرار در حوزه باور است که اگر باور وجود نداشته باشد قطعا اجرای آموزش فعالیت قرآنی را هم نمی‌توان متمرکز کرد. در واقع آموزش عمومی شامل حفظ، روخوانی، روان خوانی و... است که تبلیغات باید بر روی این موارد متمرکز شده و آن‌ها را مورد توجه قرار دهد چرا که ما با عدم وجود عرضه نظام فعالیت‌های قرآنی مواجه هستیم.

انتهای پیام

captcha