موسسات قرآنی و مساجد نیازمند پیوندی ناگسستنی هستند
کد خبر: 3771291
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
معاون اداره کل ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی:

موسسات قرآنی و مساجد نیازمند پیوندی ناگسستنی هستند

گروه فرهنگی - معاون اداره کل ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید میان موسسات قرآنی و مساجد پیوند و آشنایی ایجاد کرد.

موسسات قرآنی و مساجد نیازمند پیوندی ناگسستنی هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد رضا جعفری دیروز، 18 آذر ماه، در نشست تخصصی دوره آموزشی و توجیهی مبین قرآن و عترت که با روسا و کارشناسان قرآن و عترت استان‌های سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که می‌فرماید «مسجد برای قرآن ساخته شده است»، باید دانست که مسجد دارای قداستی است که از پیش تعیین شده است و از همین رو است که باید موسسات قرآنی مانند مساجد این موضوع را مد نظر قرار دهند.

وی گفت: در واقع ما باید فلسفه وجودی فعالان قرآنی را بدانیم که چه چیزی است و ارزش وجودی خود را نیز در این مسیر حفظ کنیم. ضروری است برای این کار نقشه قرآنی تعیین شود و نقشه بومی استانی خود را داشته باشیم تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های دقیقی را نیز طراحی کنیم.
معاون اداره کل ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز مساله تحریم‌ها حاکی از آن است که حمایت‌های دولتی روز به روز در حال صفر شدن است و در این میان موضوعی که می‌تواند رابطه کارشناسان را با موسسات مستحکم کند این است که موسسات باید وظیفه خود را بدانند و در آن مسیر حرکت کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: یک موسسه موفق باید پیشرفت علمی و آگاهی که از وظایف این نهاد است را در دستور کار خود قرار دهد و اگر به این دو امر متوجه نبوده و فکر و اندیشه‌اش جهانی نباشد، نمی‌تواند در بحث خود سازی نیز موفق عمل کند.

وی تصریح کرد: ممکن است در هر استانی دو یا سه موسسه پیشرو در هر حوزه‌ای وجود داشته باشد. حال سوال این است تا چه حد توانسته‌ایم ارتباط بین این موسسه‌ها را با قرآن نزدیک کنیم. الگوسازی در جریان سازی می‌تواند موثر واقع شود.

معاون اداره کل ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در واقع در کشور ما از بین قرآن شناسی، قرآن آموزی و تبیین قرآن، تنها قرآن آموزی مورد توجه قرار گرفته است؛ در حالی که اگر یک مسئول قرآنی نتواند افرادی را برای نسل بعد آماده کند، ما به نتیجه‌ای دست نخواهیم یافت.

جعفری اقتصاد پایه بودن، کارساز بودن و مردمی بودن فعالیت های قرآنی را امر مهمی دانست و افزود: باید هر فردی برای استان خود برنامه تبلیغی و ترویجی را تا چند سال آینده داشته باشد و به آن‌ها بپردازد و با صاحب نظران و فعالان قرآنی نیز مشورت کند تا به این برنامه برسد که استان خود را چگونه در مدار پیشرفت قرار دهد.

وی عنوان کرد: قطعا وظیفه کارشناسان و مسئولان هر استان تبیین یک نقشه استانی است و باید چگونگی ماندگاری الگوهای تعریف شده را در نظر داشته باشند و آن را برای خود طراحی کنند تا در یک مسیر بتوانند حرکت کنند.

معاون اداره کل ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در منزلت اجتماعی قرآن شان افراد قرآنی را باید به جامعه معرفی کرد تا به جریان الگو سازی کمک شود اما ما در معرفی مدل تربیت انسانی موفق نیستیم و نباید ادعا داشت که موفق بوده‌ایم. در واقع باید مدل‌ها را در موسسات شناسایی و از آن‌ها استفاده کرد چون این مساله قطعا به پیشرفت موسسات کمک خواهد کرد. در حقیقت تا نگاه از آقایی به خدمت گذاری تغییرپیدا نکند، ارتباط موسسات با ما محکم نمی شود.

وی عنوان کرد: در واقع موانعی که بر سر راه این امر وجود دارد را می‌توان به فقدان برنامه جامع در اکثر موسسات، موازی کاری، عدم مهارت لازم برای جذب منابع، عدم حضور مثبت در فضای مجازی، روزمرگی در برنامه‌ها و ناکارآمدی آن‌ها، نگاه بخشی و جزیره‌ای و همچنین نبود فهم نگاه سیستمی اشاره کرد.

جعفری گفت: ما برای اینکه به تمدن نوین اسلامی دست یابیم، باید مراحلی را از جمله تاسیس نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت اسلامی را طی کنیم. مجموع این امور هنوز آنگونه که باید به سمت اسلامی بودن نرسیده است و ما در این راستا در حرکت هستیم تا به آن برسیم و در مقابل نیز باید نسبت خود را با جریان نظام اسلامی بدانیم و اینکه چه نقشی را در این راستا ایفا می‌کنیم.

معاون اداره کل ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در حال حاضر در زمانی هستیم که دولت به سمت اسلامی بودن در حرکت است. اگر ما خودمان یک نقشه جامع نداشته باشیم و بر روی این ریل در حرکت نباشیم، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت؛ به گونه‌ای که می‌توان اشاره کرد که در اوایل دهه 60 استقبال از مسائل قرآنی بسیار زیاد بود و هرچه به سمت جلو تر پیش رفتیم از این تعداد کاسته شد. ما باید بدانیم برای توسعه این امر چه راهکارهایی را در پیش بگیریم چون تمدن نوین اسلامی زمینه ساز ظهور است.

انتهای پیام

captcha