شش کتاب و 150 مقاله علمی پژوهشی در همایش اخلاق و رسانه رونمایی می‌شود
کد خبر: 3771313
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
چهارشنبه 21 آذرماه؛

شش کتاب و 150 مقاله علمی پژوهشی در همایش اخلاق و رسانه رونمایی می‌شود

گروه سلامت ــ در اولین همایش اخلاق رسانه‌ای که چهارشنبه برگزار می‌شود، در راستای تولید دانش نظری در این حوزه، شش کتاب و 150 مقاله علمی پژوهشی رونمایی می‌شود.

شش کتاب و 150 مقاله علمی پژوهشی در همایش اخلاق و رسانه رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اولین همایش علمی و پژوهشی اخلاق رسانه‌ای عصر امروز 19 آذرماه، با حضور حسین رضی، معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما در تالار همایش‌های این سازمان برگزار شد.

رضی با تاکید بر ضرورت پرداختن به موضوع اخلاق در رسانه اظهار کرد: رسانه ملی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای کشور، تاثیر زیادی بر مردم دارد. همچنین تأکید بزرگان کشور مبنی بر تولید و انتشار پیام‌های اخلاقی بر لزوم پرداختن به موضوع اخلاق رسانه‌ای صحه می‌گذارد.

وی افزود: اداره کل پژوهش‌های اسلامی سازمان از دو سال قبل در پی برگزاری همایشی علمی پژوهشی در این رابطه بوده و با همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگا‌ه‌های کشور به مطالعه در حوزه اخلاق پرداخته است تا بتواند همایشی علمی پژوهشی را در این رابطه برگزار کند.
رضی با اشاره به زمان برگزارش همایش علمی و پژوهشی اخلاق رسانه‌ای، اظهار کرد: این همایش روز چهارشنبه 21 آذرماه با نهادهای حوزوی و نهادهای دانشگاهی و بیش از 50 موسسه برگزار می‌شود. بنا داریم پس از این همایش همایش‌های فرعی دیگری نیز برگزار کنیم.
رضی بیان کرد: ما در این راستا به آسیب‌شناسی مباحث رسانه به طور عام پرداختیم و از منظر چهارچوب‌های اخلاق اسلامی فعالیت رسانه‌ای را بررسی کرده‌‌ایم. در این راستا لازم است که موضوع اخلاق را از منظر تولید دانش نظری در اولویت قرار دهیم و فصل جدیدی را در حوزه اخلاق و رسانه بگشائیم. موضوع اخلاق رسانه هم می‌تواند سر آغاز مباحث جدیدی در حوزه‌های علمیه باشد. همچنین این امید را داریم که کاربرد اخلاق در فعالیت‌های رسانه‌ای بخش دیگری از اهداف این همایش را پوشش دهد.
وی ادامه داد: ما در حوزه اخلاقی باب جدیدی را به نام اخلاق رسانه‌ای باز کردیم که همچون اخلاق پزشکی می‌تواند راهگشای فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور باشد. منظور از رسانه در این همایش رسانه به طور عام است و فقط صدا و سیما را شامل نمی‌شود. با توجه شرایط کنونی که داریم و رسانه‌های جدید الکترونیکی که به وجود آمده‌اند، پرداختن به موضوع اخلاق از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که رسانه‌های قدیمی‌تر با توجه به قدمتی که دارند، خود از مجموعه اصول اخلاقی پیرو می‌کنند که این موضوع در رسانه‌های جدید وجود ندارد.
معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و رسانه، اساتید زیادی زحمت کشیده‌ و به صورت تلویحی مباحث اخلاقی را در کنار دروس روزنامه‌نگاری یادآور شده‌اند، گفت: با این وجود منابع اخلاق در رسانه محدود است و تنها در دو همایش سکولاریزم و رسانه و دین و رسانه که سال‌های گذشته برگزار شده، منابعی منتشر شده است. غیر از این موارد منابع خاصی در این حوزه نداریم، لذا به صورت روشن و آشکار نیازمند منابع نظری زیادی در حوزه اخلاق رسانه‌ای هستیم و امیدواریم این همایش زمینه را برای این موضوع فراهم کند.
رضی با تاکید بر اینکه مباحث اخلاقی جهان‌شمول هستند، عنوان کرد: اینها مباحث عقلی و مورد تاکید اسلام هستند، اما همان‌گونه که این دین مبین ادیان الهی را کامل کرد، اخلاق اسلامی نیز مباحث جهان‌شمول اخلاقی را افزایش می‌دهد و آن را کامل می‌کند. ما نیز در این همایش در پی افزایش تجربیات در حوزه اخلاق رسانه‌ای هستیم.
معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما با ابراز امیدواری برای تکوین اخلاق رسانه‌ای و جریان پیدا کردن آن در بدنه کارهای رسانه‌ای عنوان کرد: امیدواریم این موضوع به یک دستور العمل و ارزش تبدیل شود و چنان‌چه فردی خارج از آن عمل کرد، عمل او ضد ارزش تلقی شود و از جریان رسانه‌ای کشور خارج شود.
وی یاد آور شد: وقتی از اخلاق صحبت می‌شود، منظور اخلاق اسلامی است، ضمن اینکه دستاوردهای بشری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا امیدواریم آثاری را تدوین کنیم تا در چهارچوب‌های دینی و قرآنی بتوانیم عمل کنیم.
وی افزود: در حوزه رسانه، چه چهارچوب صدا و سیما باشد و چه خارج از آن، آسیب‌هایی را مشاهده می‌کنیم. مدتی است که مباحثی را مطرح کرده‌ایم و امید داریم به یک منشور اخلاقی در حوزه رسانه منتج شود تا همه فعالین رسانه‌ای در آن حوزه عمل کنند.
نقطه‌ آغازی برای رفع خلأ پژوهشی
در ادامه این نشست، حسین ظریفیان، رئیس اداره پژوهش‌های صدا و سیما و دبیر اجرای همایش علمی و پژوهشی اخلاق نیز با تاکید بر اینکه این همایش اولین همایشی است که در حوزه اخلاق رسانه‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: تمامی فرایندهای علمی در این همایش لحاظ شده و داوری مقالات نیز در همین فضا شکل گرفته است.
وی بیان کرد: مطالعات گسترده‌ای برای همایش صورت گرفته و با توجه به اینکه دانش کمی در حوزه اخلاق رسانه‌ای وجود دارد، امیدواریم که این همایش نقطه‌ آغازی برای پر کردن این خلأ باشد.
ظریفیان افزود: فراخوان مقالات همایش اخلاق رسانه‌ای در تیرماه 97 در دو بخش رسانه‌های اخلاقی و اخلاق رسانه‌ای با 30 محور منتشر شد که تمامی مسائل رسانه را در بر می‌گرفت. مسائلی مانند اخلاق رسانه‌ای در رأس مدیریت سازمان‌ها، مدیریت افکار، مدیریت رفتار، پژوهش، حرفه‌های مرتبط با تولیدات رسانه‌ای و شاخصه‌های اخلاقی کارگردانی، تولیدکنندگی، گریم از این قبیل هستند.
وی اعلام کرد: 352 چکیده مقاله دریافت شد و نهایتاً در مقطع زمانی ایجاد شده، 150 مقاله دریافت و مورد داوری قرار گرفت. این مقالات قرار است در روز همایش که با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و اساتید دانشگاه برگزار می‌شود، ارائه شوند.
ظریفیان با بیان اینکه در این همایش، شاهد هم‌افزایی سه ضلع رسانه، حوزه علمیه و دانشگاه هستیم، گفت: از شش کتاب مرتبط به این حوزه رونمایی شده که سه کتاب آن از انگلیسی به فارسی و از آلمانی به فارسی ترجمه شده است. در ان همایش همچنین یک راهنمای مطالعاتی اخلاق و رسانه و چکیده مقالات دریافتی نیز رونمایی می‌شود.
انتهای پیام

captcha