ضرورت تولید محتوای سرگرم‎کننده در فضای مجازی متناسب با دین و فرهنگ
کد خبر: 3771344
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
مشاور وزیر ارتباطات تبیین کرد؛

ضرورت تولید محتوای سرگرم‎کننده در فضای مجازی متناسب با دین و فرهنگ

گروه فناوری اطلاعات ــ مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشریح پروژه‌های اجراشده در حوزه کودک، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور آنان در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: کودکان محتوایی را می‎خواهند که بتوانند با آن سرگرم شوند؛ بدین منظور بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و محتوای متناسب با فرهنگ و دین را در اختیار آنان قرار دهد.

به گزارش ایکنا؛ امروزه به دلیل حجم اثرگذاری فضای مجازی در ابعاد مختلف به‌ ویژه حوزه فرهنگ در نسل‎های آینده‎ساز کشور مدیریت پیشگیرانه و همچنین مواجهه فعالانه با حضور کودکان به منزله آینده‌سازان این کشور در فضای مجازی بیش از گذشته ضروری دیده می‎شود. در این جریان دستیابی به اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اصولی مانند درون‌زایی و نیز افزایش مقاومت‌پذیری کشور در برابر شوک‌های داخلی و بیرونی، بیان‌کننده ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی فضای مجازی و فراهم کردن زمینه‌های به کارگیری و توسعه ظرفیت‌های داخلی است.
 
بر همین اساس توسعه تولید محتوای کودکان در فضای مجازی و ایجاد بستری سالم برای رشد و تعالی آنان از ضروریات توسعه همه‌جانبه در جامعه است که در اکثر کشور‌های توسعه‌یافته دنیا اهمیت راهبردی دارد. این نکته قابل اهمیت است که امروزه رسانه‌های نوین شکل گرفته‌اند و فضای مجازی در حال تغییر ذائقه‌های جامعه و مخاطبان خود است، زیرا فناوری با خود فرهنگ را می‌آورد.
 
رشد و همه‌گیری کاربرد فضای مجازی در روزگار کنونی موجب شده است که بخش عمده‌ای از حضور کودکان در این فضا اتفاق بیفتد و بسیاری از ذهنیت‌ها و طرز فکرها در این محیط شکل بگیرد. همان طور که نوع خوردن و آشامیدن کودکان بر جسمشان تأثیر دارد، دیدن و شنیدن نیز بر روحشان تأثیر می‌گذارد که در صورت عدم توجه به این مهم، مضرات آسیب‌های روحی بیشتر و جبران آن سخت‌تر از آسیب‌های جسمی است. از سوی دیگر هرچه بیشتر به کودکان توجه شود و فضای تربیتی و آموزشی سالم در اختیار آنان قرار گیرد هزینه‌های از بین بردن انحرافات اخلاقی و اجتماعی و آثار آسیب‌های آن در بزرگسالی مانند اعتیاد، بزهکاری و امثال این موارد کمتر می‌شود. همان طور که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «العلم فی صغر کالنقش فی الحجر».
 
در این جریان وزارت ارتباطات سعی کرده است که با ارائه طرح‌هایی از آسیب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان وجود دارد جلوگیری کند. بر همین اساس و با توجه به اهمیت این مسئله به سراغ خسرو سلجوقی، مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، رفتیم تا از جزئیات این طرح‌ها واقدامات مرتبط با آن باخبر شویم.

سلجوقی در گفت‎وگو با ایکنا به اقدامات و برنامه‎های دولت در حوزه توسعه محتوایی فضای مجازی ویژه کودکان پرداخت و گفت: امروزه در کشور اپراتور‌های محتوایی مانند انارستان، درسا و نبات و همچنین اپراتور‌های سخت‌افزاری مانند سیم‌کارت کودک همراه اول و تین تاک وجود دارند که تلاششان برای تولید محتوای مناسب، سالم و متناسب با فرهنگ و دین ما برای کودکان است؛ اما متأسفانه میزان استقبال از آن‌ها به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها هنوز به حد انتظار نرسیده است.
 
مشاور وزیر ارتباطات افزود: در این جریان حتی خانواده‌هایی که از سرگرم شدن بیش از حد فرزندانشان در فضای مجازی نگران هستند، آگاهی لازم را از چنین ظرفیت‌هایی ندارند. برهمین اساس سه برنامه جدید انارستان، درسا و نبات و هفت جلد کتاب در حوزه مجازی کودکان تولید و رونمایی شد که می‎توانند به خانواده‎ها را در این باره کمک کنند. همچنین درباره اینترنت کودک طرحی به نام ۲۰ تا ۲۰ راه‎اندازی شد که در قالب  پروژه بخش خصوصی برای کودکان در حال اجراست.
 
سلجوقی ادامه داد: هدف از طرح ۲۰ تا ۲۰ این است که بتوانیم در بیستمین روز هر ماه یکی از ایده‎های منتخب مربوط به توسعه فضای مجازی کودک را معرفی و مشخصات آن را در پایگاه اطلاع رسانی www.cop.ir نمایش دهیم. نخستین ایده مربوط به این طرح در باغ کتاب تهران رونمایی شد که به مرور و در طول سال سایر این طرح‌ها با قابلیت‎های بیشتر رونمایی و در اختیار  خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
 
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران به یکی دیگر از پروژه‌های اجراشده در حوزه فضای مجازی کودک پرداخت و گفت: پروژه مطالعاتی تبعات استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان ویژه تولیدکنندگان محتوا یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام شد؛ برای این پروژه چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شد؛ هدف از اجرای این پروژه این است که تولیدکنندگان محتوا در زمان تولید محصولاتشان روی این موضوع تمرکز بیشتری کنند و محتوای اثربخش و مناسب کودکان را تولید کنند. همچنین آثار و تبعات سوء استفاده از تلفن همراه برای کودکان براساس این پروژه بررسی شد.
 
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی ضروری است که برای کودکان برنامه داشته باشیم، گفت: امروز کودکان به راحتی با وسایل الکترونیکی ارتباط دارند و دسترسی آن‌ها به این ابزار آسان شده است؛ آن‌ها محتوایی می‎خواهند که بتوانند سرگرم شوند. لذا باید برنامه ویژه‌ای در این باره تهیه شود. در این راستا فعالیت در زمینه مناسب‌سازی تلفن همراه و تبلت جای کار زیادی دارد و می‌توان در این مورد سرمایه‌گذاری کرد؛ در این مسیر بخش خصوصی هم می‌تواند سرمایه‌گذار ویژه باشد، چراکه باید محتوای متناسب با فرهنگ و دین برای این ابزار مهیا شود.

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی دسترسی خانواده‌ها و حاکمیت بر طرح‌ها و برنامه‌های اجراشده در حوزه کودک، گفت: تمامی طرح‌ها و برنامه‌های رونمایی شده در حوزه خدمات فضای مجازی کودک به راحتی در پایگاه اطلاع رسانی www.cop.ir در دسترس عموم قرار گرفته است. در این جریان برای تمامی کسانی که در خدمات فضای مجازی کودکان مانند تولیدکنندگان محتوا، پدر و مادر و مربیان فعال‌اند، بانک اطلاعاتی ویژه‎ای ایجاد شده است.
 
انتهای پیام
captcha