شهدا مظهر قدرت ایران اسلامی هستند/ برگزاری ۵ همایش «تبیین اندیشه‌های شهید دستغیب»
کد خبر: 3771475
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

شهدا مظهر قدرت ایران اسلامی هستند/ برگزاری ۵ همایش «تبیین اندیشه‌های شهید دستغیب»

گروه اجتماعی ـ مدیركل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس شهدا و ایثارگران را مظهر قدرت ایران اسلامی دانست و بر اهمیت تكریم یاد آنان تأكید كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس، رجبعلی راهی، مدیرکل به همراه سیدعلی محمدی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس، علیرضا عسگری و محمدحسین خوش‌خلق، رؤسای بنیاد مناطق یک و دو شهرستان شیراز با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های سالروز شهادت شهید آیت‌الله دستغیب پرداختند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در این مراسم با بیان اینکه شهدا و ایثارگران مظهر قدرت ایران اسلامی هستند، به حضور جانبازان در صحنه‌های بین‌المللی اشاره و بیان کرد: امروز جانبازان عزیز فارس در سازمان جهانی منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند کرسی دارند به طوری که می‌توانند در تغییر اساسنامه آن دخالت کنند.
وی با بیان اینکه جنگ نرم یعنی حضور در صحنه‌های بین‌المللی گفت: امسال ۱۹۶ کشور در سازمان جهانی opcw در لاهه هلند حضور یافتند تا در خصوص مبارزه و منع سلاح‌های شیمیایی به گفت‌وگو پردازند و افتخار می‌کنیم جانبازان شیمیایی استان فارس به نمایندگی این جانبازان در این صحنه بین‌المللی حضور داشتند.
راهی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به خصوص سومین شهید محراب، شهید آیت‌الله دستغیب گفت: به مناسبت سالروز شهادت این شهید بزرگوار، مراسم بزرگداشتی شامگاه 19 آذرماه در مسجد شهید دستغیب خیابان معالی آباد شیراز برگزار شد که این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام کاویانی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و بیان خاطره از این شهید بزرگوار توسط حجت‌الاسلام مرادی، امام جمعه منطقه غرب شیراز همراه بود.
مدیركل بنیاد شهید فارس افزود: صبح 20 آذرماه همزمان با سالروز شهادت این شهید بزرگوار، در مراسمی با حضور سرپرست استانداری فارس، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و رؤسا و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان فارس، مزار مطهر شهید آیت‌الله دستغیب گلباران شد.
وی بیان كرد: به همین مناسبت شامگاه 20 آذرماه نیز مراسم گرامیداشت این شهیدگرانقدر در مسجدجامع عتیق شیراز برگزار می‌شود که این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز همراه خواهد بود.

پنج همایش بزرگ ملی
سیدعلی محمدی، معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه‌های سالروز شهید دستغیب با همراهی نهاد‌های دولتی و تشکل‌های مردم نهاد برگزار می‌شود، گفت: حداقل پنج همایش بزرگ ملی در مورد اندیشه‌های شهید دستغیب برگزار کردیم و از سال گذشته نیز مسابقه کتاب از آثار شهید دستغیب برگزار شده است.
وی افزود: افرادی که علاقه‌مند به تحقیق در مورد زندگی و شخصیت شهید دستغیب هستند می‌توانند از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس اقدام کنند.

حضور جانبازان شیمیایی فارس در سازمان OPCW
در ادامه این جلسه، محمدرضا حاجی‌پور، مدیرعامل انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی فارس به ارائه گزارشی در این خصوص پرداخت و با تأکید بر اینکه سازمان جهانی منع سلاح‌های شیمیایی به نام OPCW وجود دارد که 2 بخش دولتی و NGO وجود دارد، اضافه کرد: انجمن فارس در این سازمان بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد.
وی با اشاره به اینکه جانبازان شیمیایی ما به عنوان سندی زنده در این همایش بین‌المللی حضور یافتند، افزود: یک کرسی در این سازمان متعلق به انجمن فارس است.
حاجی‌پور با تأکید بر اینکه استفاده از سلاح‌های نامتعارف علیه بشریت ممنوع شده است و به عنوان جنایت جنگی محسوب می‌شود، افزود: سلاح‌های شیمیایی مدرن و به روز توسط آلمان‌ها در جنگ اول جهانی برای اولین بار شکل گرفت و با استفاده از گازهای شیمیایی پنج هزار نفر از سربازان متفقین را از بین بردند و در سال 1925 بیانیه‌ای علیه این رفتار شکل گرفت.
مدیرعامل انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی فارس با اشاره به اینکه در جنگ جهانی دوم آمریکا علیه ژاپن استفاده کرد، تاکید کرد: صدام پس از جنگ جهانی اول، اولین فردی بود که به طور زیاد از سلاح‌های شیمیایی و از چندین نوع از گازهای شیمیایی استفاده کرد.
حاجی پور با تأکید بر اینکه جانبازان ما از گاز خردل بیشتر رنج می‌برند، افزود: مواد اولیه این گاز شیمیایی در قالب حشره‌کش به عراق ارسال شده بود که با تغییر جزیی به این بمب کشنده تبدیل شد، مولکول گاز از مولکول های هوا ریزتر و سنگین‌تر است و از این رو خردل در عمق ریه، چشم نفوذ می‌کرد و پس از آن در قسمت‌های مرطوب بدن به اسید کلریدریک تبدیل می‌شود و باعث بیماری بیشتر می شود و این نوع شیمیایی هیچ بهبودی ندارد.
این مقام مسئول با تأکید پنج هزار و 500 نفر جانباز شیمیایی در فارس وجود دارد که بعد از تهران، اصفهان و خراسان رضوی در رتبه چهارم قرار داریم، گفت: بیشترین جانبازان شیمیایی از لشکر 19 فجر و تیپ 33 المهدی(عج) فارس بود.
انتهای پیام

captcha