طرح های فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شد
کد خبر: 3771490
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

طرح های فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شد

گروه جامعه ــ همزمان با بیستمین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران از طرح‌های فرهنگی این دانشگاه رونمایی شد.

طرح های فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شدبه گزارش ایکنا، در جشن بیستمین سال تاسیس کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران که دوشنبه شب ۱۹ آذر برگزار شد از طرح‌های فرهنگی دانشگاه تهران رونمایی شد.
در این مراسم از چهار طرح دانشگاه تهران شامل رزومه فرهنگی اجتماعی، طرح تشکیل مجامع تخصصی فرهنگی هنری اجتماعی و دینی کانون‌های دانشگاه تهران، مصوبه ۱۹ آذر به عنوان روز کانون دانشگاه تهران، طرح نظام رتبه بندی کانون‌های فرهنگی هنری اجتماعی و دینی دانشگاه تهران، رونمایی شد.
مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در این مراسم با گرامیداشت روز دانشجو و تقدیر از فعالیت کانون‌های دانشگاه تهران، گفت: دانشگاه تهران در تاسیس کانون‌های فرهنگی پیش قدم بوده است. بیش از ۸۰ کانون فرهنگی در دانشگاه تهران و حدود ۴۰۰ نشریه دانشجویی و همچنین ۱۸۰ انجمن علمی دانشجویی فعال هستند. در همه این سال‌ها فارغ از مدیریت دانشگاه تهران، همگی به دنبال دانشگاهی آرمانی بودند. اما دانشگاه آرمانی و الگوی دانشگاه ایرانی-اسلامی چیست؟
وی افزود: پاسخ این پرسش به ۱۶ آذر ۱۳۳۲ باز می‌گردد؛ تصویر ما از دانشگاه آرمانی نیز به ۱۶ آذر باز می‌شود، دانشجویانی که از جان خود مایه گذاشتند تا نشان دهند دانشگاه آرمانی چیست؟ دانشگاه آرمانی برای اجتماع خودش همانند آیینه است و دانشگاهی است که روایت‌گر تاریخ نیست، بلکه تاریخ را می‌سازد و به آیندگان معرفی می‌کند.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران تصریح کرد: خوشحالیم در دانشگاهی خدمت می‌کنیم که این نقش بزرگ را در جامعه ایرانی اسلامی به دوش کشیده و در همه زمان‌ها به عنوان یک الگو بوده است و فعالیت کانون‌ها هم نشان دهنده این موضوع است.
سرسنگی افزود: در دانشگاه تهران برنامه‌هایی به دست دانشجویان اجرا می‌شود که در نهاد‌ها کمتر دیده می‌شود و برای ما جای افتخار دارد.
در این مراسم همچنین، هادی عسگری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با گرامیداشت یاد شهدای ۱۶ آذر، گفت: امروز با توجه به مسائل جامعه و ظهور نسل چهارم دانشگاه به ایده دانشگاه اجتماعی نیاز داریم.
وی با یادآوری مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و... گفت: وظیفه داریم حول محور دانشگاه اجتماعی دستیار و کمک حال دولت باشیم. ایده دانشگاه اجتماعی مدافع این ایده است که دانشگاه مشکلات جامعه را رصد کند و با مشارکت دانشجویان مشکلات جامعه را حل کند. کانون‌های فرهنگی عصاره فضائل دانشگاه، مولد فضای شادی و نشاط اجتماعی هستند و مسائل فرهنگی را به صورت روزآمد بازخوانی می‌کنند.
عسکری در ادامه عنوان کرد: دانشگاه زیست جهانی است که باید فضایی را فراهم کند تا دانشجو در مسائل مختلف حضور فعال داشته باشد. زیست دانشجویی وجه مشخص دانشگاه است که مبتنی بر تعامل و پویایی دانشجو است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: تمایز دانشجو و غیر دانشجو در جایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و تحول شخصیتی در ذهن و ضمیر دانشجو شکل می‌گیرد و با همین نگرش کمک می‌کند تا مشکلات جامعه شناسایی و حل شود.
مهندس عسگری اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد دانشجویان رویش دانشجویی را جدی گرفته‌اند و در اسفند ماه امسال شاهد برگزاری رویش دانشجویی خواهیم بود. دو هدف مشخص در جشنواره رویش دنبال خواهد شد. امید داریم در جشنواره رویش بتوانیم در حل مسائل جامعه یاری بگیریم. همچنین در جشنواره ملی حرکت زمینه حضور ۸۵ دانشجوی خارجی فراهم شد و این اتفاق مبارکی بود و بازخورد‌های خوبی در درون و بیرون مرز‌های کشور دیده شد. همچنین در جشنواره حرکت یازدهم تعامل خوبی با بازار صورت گرفت.
 
تصویب دستورالعمل تاسیس مجامع کانون‌های فرهنگی
وی از تصویب دستورالعمل تاسیس مجامع کانون‌های فرهنگی خبر داد و گفت: دستور العمل تاسیس مجامع کانون‌های فرهنگی نیز تصویب شده است؛ از ظرفیت ملی برای ایجاد هویت صنفی برای کانون‌های فرهنگی و کمک به دولت استفاده کرد.
در ادامه این مراسم، سید ضیاء هاشمی، استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تبریک ۲۰ ساله شدن کانون‌های دانشگاه تهران، گفت: بیست سال پیش من دانشجوی دانشگاه تهران بودم و خوشحالم نهالی که بیست سال گذشته در دانشگاه تهران کاشته شد، امروز تنومند شده است. همه کسانی که آن روز‌ها بانی و منشا این سنت بودند امروز شاهد باقیات و صالحات خود هستند. دانشجویان فعال در تشکل‌های فرهنگی و علمی جزو نخبگان دانشجویی هستند. دانشجوی نخبه فقط دانشجوی برجسته از نظر علمی نیست بلکه آن‌ها برتری‌های از نظر فرهنگی دارند.
هاشمی با یادآوری نسل چهارم دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌های نسل چهارم، مجامعی مانند کانون‌ها نقش برتری دارند که باعث می‌شود استعداد‌های گوناگون فرهنگی آن‌ها در کنش فرهنگی شکوفا شود.
 
فرهنگ مهمترین رکن جامعه و دانشگاه است
احسان محمدی، دبیر شورای کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران و دبیر جشن بیست سالگی کانون‌های این دانشگاه نیز در سخنانی، گفت: فرهنگ مهمترین رکن جامعه و دانشگاه است. دانشگاهی پیشرفته است که علاوه بر حوزه‌های علمی و فناوری در امور فرهنگی نیز جایگاهی بالا داشته باشد. در باب فرهنگ، دانشگاه و اجتماعی است که کانون‌ها به عنوان یک نهاد و جریان معنادار می‌شوند. کانون‌ها در ذات خود مروج ارزش‌ها هستند. کانون‌ها، حرفه و تخصص و محمل ارزش آفرینی است. همین که گروهی دانشجو در کنار یکدیگر اجتماع می‌کنند، واجد ارزش است.
وی با بیان مزایای اجتماعی حضور دانشجویان در کانون‌های فرهنگی گفت: دانشجویان با حضور در کانون‌ها، در یک کلام، تعهد به جامعه را تمرین می‌کنند و ما شاهد هستیم با گردهم آمدن دانشجویان در یک حوزه تخصصی آثار فاخری تولید می‌شود.
محمدی یادآور شد: کانون‌ها در سال ۱۳۷۷ از دولت هفتم پایه‌گذاری شدند و تا نیمه اول دهه هشتاد دوران پرفروغ خود را تجربه کردند و از نیمه دوم با اعمال برخی محدودیت‌ها در سطح ملی و دانشگاهی از پویایی کمتری برخوردار شدند که این روند تا اوایل دهه ۹۰ ادامه داشت. در اوایل دهه ۹۰ با حضور سیاست‌های اصولی و تلاش‌هایی در سطح ملی و دانشگاه تهران، کانون‌ها در مسیر احیاء و بازسازی قرار گرفت. در سال‌های اخیر ضمن تاکید بر قانون گرایی و تعهد به ارزش‌های دینی و ملی تلاش کردیم کانون‌ها در مسیری پویا و امن باشند.
در پایان این مراسم که با اجرای موسیقی از کانون موسیقی و کانون فلوت دانشگاه تهران همراه بود؛ آیین رونمایی از طرح‌های فرهنگی کانون‌ها با حضور محمود نیلی احمدآبادی و هادی خانیکی و مهمانان دیگر برگزار شد.
در این بخش محمود نیلی احمدآبادی، طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: ابتدا بیستمین سالگرد تشکیل کانون‌های دانشجویی دانشگاه تهران را تبریک می‌گویم. از همه عزیزان و دانشجویانی که کمک کردند تا این کانون‌ها شکل بگیرند، تقدیر می‌کنم.
وی ادامه داد: خانیکی (معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، مبتکر تشکیل این کانون‌ها بود و خوشحالیم که در این جشن در خدمتشان هستیم؛ اتفاق بسیار میمونی بوده و اثرات و برکات بسیار زیادی برای دانشگاه و دانشجویان داشته است.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: خیلی خوشحالیم که توفیق برگزاری بیستمین سالگرد و در واقع جشن تولد این کانون‌ها را داریم. به حول و قوه الهی طرح‌هایی را هم رونمایی کردیم و امیدواریم شاهد موفقیت‌ها و پیروزی‌های هر چه بیشتر دانشجویان عزیزمان و کانون‌ها باشیم.
هادی خانیکی، استاد ارتباطات اجتماعی نیز اظهار کرد: خوشحالم در خدمت دوستان دانشجو، دبیران و اعضای کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و دینی دانشگاه تهران، دکتر نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) و دیگر عزیزان بودم. من هم روز ۱۶ آذر را تبریک می‌گویم که بلوغ و رشد دانشجویی را در اغلب دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: فرصتی نیست که ذهنیتی تاریخی را بر اساس خاطره‌ها زنده کنم. مرحوم دکتر روح الامینی (استاد فقید دانشگاه تهران) تمثیلی داشت و می‌گفت: هر وقت عکس رئیس کنونی و سابقی را در یک مدرسه کنار همدیگر دیدید، بدانید ما خیلی رشد کرده ایم. به عنوان یک مدیر قبل از اسبق صحبت می‌کنم! چون بیست سال از حضورم در وزارت علوم می‌گذرد و حالا در خدمت دوستانی هستم که زمان مدیریت من، دانشجو بودند.
معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: وقتی سخنان دکتر عسگری (مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) را شنیدم و پختگی صحبت‌های او را دیدم، به یاد آوردم زمانی که برای همکاری با ما آمد، دوران دانشجویی را پشت سر می‌گذاشت. اگر کانون‌های فرهنگی تنها یک نتیجه در این مدت داشته باشد، همین است.
دکتر خانیکی در پایان اظهار کرد کرد: می‌بینیم دانشجویان ما چطور توانسته اند ظرفیت‌های خود را شکوفا کنند و این نتیجه برای من کافی است. بیست سالگی کانون‌های فرهنگی نشان می‌دهد ما باید جای خود را پیدا کنیم. به میدان آمدن جوانان برای ما و نسل ما امیدبخش است. رسیده‌ایم من و نوبتم به آخر خط، نگاه دار جوان‌ها بگو سوار شوند.
در این برنامه همچنین حمید محمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رامین طباطبایی ریاست فدراسیون بسکتبال و فروغ اسرافیلیان دبیر جشنواره ملی رویش و نیز حضور داشتند.
انتهای پیام
captcha