با تندی و بداخلاقی نمی‌شود نوجوان و جوان را مسجدی کرد
کد خبر: 3771492
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

با تندی و بداخلاقی نمی‌شود نوجوان و جوان را مسجدی کرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه با تندی و بداخلاقی نمی‌شود جوان را به مسجد جذب کرد، گفت: مسجد نباید منحصر به نماز جماعت خواندن باشد.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: آیت‌الله عبدالنبی نمازی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده ولی‌فقیه در کاشان ‌به راه‌های مقابله با مسجد گریزی جوانان، آثار تخریبی برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد و آسیبهایی که امروزه نماز و جامعه مسجدی را تهدید میکند پرداخت که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید؛ جایگاه نماز در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهم‌ترین هدیه و نعمتی که خداوند سبحان به بندگانش عطا کرده است نمازاست، حقیقت و روح نماز اجازه برقراری ارتباط بین انسان و آفریدگار است، در نماز است که انسان با خدای خودش راز و نیازمی کند، رابطه انسان با واجب‌الوجود بالاترین فضیلت و نعمتی است که به بشر ارزانی داشته است، نماز دارای حقیقتی گسترده است، نماز هم بعد عبادی دارد و هم بعد سیاسی، اجتماعی و اخلاقی دارد، همان‌طور که حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله شهید مدرس فرمودند دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست؛ نماز یک مجموعه‌ای است که در درون خودش هم مسائل بهداشتی و پاکیزگی جسم و روح و فاصله گرفتن با ضد ارزش‌ها و اخلاق‌ها و مظهر بندگی است.

در جامعه‌ای که جوانانش اهل نماز باشند و از این ظرفیت به‌درستی بهره ببرند نا امنی، گناه، ظلم، فساد، فحشا سرقت، اعتیاد، طلاق، جدایی خانواده‌ها و زندانی شدن جوانان پیش نخواهد آمد، بنابراین کار اصلی این است که دستگاه‌های متولی مسائل فرهنگی؛ حوزه‌های علمیه، خانواده‌ها، پدران، مادران، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها هماهنگ با یکدیگر معارف، حقایق، آثار و برکات نماز را برای فرزندان جامعه تبیین و تحلیل کنند.

به ثمر رساندن مباحث نماز و در اولویت قرار گرفتن نماز در جامعه کنونی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و تأمین نیازهای احیای نماز در جامعه لازم است.

 

*  گاهی مشاهده می‌شود که تعداد محدودی از جوانان از نماز و مساجد گریزان هستند، وظایف ائمه جماعت و هیئت‌امنای مساجد در قبال این مسئله چیست؟ و چگونه باید جوانان را جذب مسجد کنند؟

مسئله نماز یک فقه اختیاری است، در حقیقت نماز راز و نیاز بندگان با خدای سبحان است که این احتیاج به سرمایه‌گذاری معرفت‌شناسی دارد و اولیا و مربیان باید توجه داشته باشند که با زور، تهدید و تحریم نمی‌شود جوانان را نمازخوان کرد، بلکه باید با زبان خوش محبت و تشویق نماز را به جوانان آموزش داد و هر جوانی باید پی ببرد که برکات و دستاوردهای نماز در کمالات و آینده‌اش نقش اساسی دارد. بهترین راه جذب جوانان به نمازخواندن، بالا بردن میزان آگاهی و معرفت آن‌ها نسبت به دستاوردهای نماز است.

 

* در بعضی مساجد مشاهده می‌شود که از سوی برخی از افراد و ریش‌سفیدها، با نوجوانان به‌واسطه رفتارهای این قشر، برخورد قهری می‌شود، آثار تخریبی بی‌تفاوتی و کم‌توجهی به کودکان و نوجوانان در مساجد چیست؟

با تندی و بداخلاقی نمی‌شود جوان را به مسجد جذب کرد. ائمه جماعات و هیئت‌امنای مساجد باید برای جذب جوانان برنامه‌ریزی داشته باشند.

مسجد باید برای نوجوان و جوان جاذبه داشته باشد، امام جماعت مسجد که مدیریت کلان مسجد را بر عهده دارد و هیئت‌امنا باید رابطه حسنه‌ای را با جوانان ایجاد کنند و به شخصیت جوانان احترام بگذارند و شرایطی را فراهم کنند که جوانان به‌جای رفتن به مکان‌های خلاف اخلاق به مسجد بیایند.

 

* مهم‌ترین آسیب‌هایی که امروز جایگاه رفیع نماز و مسجد را تهدید می‌کند چه می‌تواند باشد؟

 

نداشتن اطلاعات و آگاهی لازم نسبت به اهمیت و جایگاه نماز مهم‌ترین چیزی است که جوانان را تهدید می‌کند؛ افراد وقتی‌که بر سر دو راهی قرارمی گیرند بین اینکه اول وقت نماز را بخوانیم با برویم دنبال یک کاری به علت نداشتن اطلاعات و آگاهی لازم نسبت به اهمیت و جایگاه نماز است، لذا به دلیل عدم توجه به جایگاه نماز، نماز را عقب می‌اندازند و کارهای مادی را مقدم می‌دانند.

یکی از مشکلاتی است که در ستاد احیای نماز جماعت داریم، نداشتن بودجه و امکانات لازم است، در شهرستان‌ها آموزش‌وپرورش با مشکلات فراوانی برای اقامه نماز ظهر و عصر روبرو است و این در شأن و منزلت نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که برای مهم‌ترین فرایض دینی که نمازاست در مقدماتش مشکل داشته باشیم.

 

* در صدر اسلام مساجد محور انجام هرگونه فعالیت دینی، مذهبی و اجتماعی بودند و جایگاه مسجد محوری چگونه در جامعه احیا می‌شود؟ چرا برخی از مساجد منحصر در اقامه نماز جماعت هستند؟

از آغاز بعثت پیامبراکرم (ص) تا امروز تمام مسائل، مشکلات و گرفتاری‌های امت اسلام در مساجد حل‌وفصل گردیده است، حتی اگر قرار بود مسلمانان سپاه و نیرویی را برای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اقدام تشکیل دهند، قرارگاهشان مسجد بود، لذا مسجد نباید منحصر به نماز جماعت خواندن باشد، بلکه باید پایگاه عملیات فکری، عملی و حل‌وفصل مشکل مردم و اقشار آسیب‌پذیر جامعه و ساکنین اطراف مسجد باشد.

 

* ظرفیت‌های مسجد و نقش نماز در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی اعم از طلاق، بزه‌کاری، اعتیاد و... چیست؟

اگر در نظام توحیدی جمهوری اسلامی ایران بتوانیم آثار، دستاوردها و برکات نماز را برای فرزندان و نسل جوان تحلیل و تفسیر کنیم، بسیاری از مشکلات اجتماعی، اخلاقی و امنیتی جامعه حل خواهد شد و اگر جوانان با نماز آشنا شوند و نسبت به جایگاه نماز معرفت صحیح پیدا کنند هیچ‌گاه به سمت‌وسوی جرم، گناه و جنایت قدم برنمی‌دارند.

همان‌طور که در آیه شریفه خداوند می‌فرماید «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکرِ» نماز یک حقیقتی است که نمازگزار را از وارد شدن به گناهان، فحشا و منکران بازمی‌دارد.

انتهای پیام

captcha