مناظره دانشجویان ایران با معرفی گروه‌های برتر به پایان رسید
کد خبر: 3771569
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

مناظره دانشجویان ایران با معرفی گروه‌های برتر به پایان رسید

گروه جامعه ــ هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با معرفی گروه‌های برتر و رونمایی از پوستر هشتمین دوره این مسابقات، پایان پذیرفت.

مناظره دانشجویان ایران با معرفی گروه‌های برتر به پایان رسیدبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ، امروز، 20 آذرماه با حضور شخصیت‌هایی همچون سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، عماد افروغ، استاد و پژوهشگر علوم اجتماعی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات، عبدالحمید احمدی، معاون وزارت ورزش و جوانان و امیر للگانی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.

هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این جلسه گفت: مناظره در فرهنگ دینی ما جایگاه ممتازی دارد و مشروح مناظرات به جای‌مانده از برخی ائمه معصومین(ع)، هنوز هم مورد استفاده علما و دین‌پژوهان است. منش ائمه(ع) نشان می‌دهد که نباید در مناظره دنبال برتری‌جویی باشیم بلکه آنچه اهمیت دارد، حق‌گویی، رویکرد استدلالی و رعایت مسائل اخلاقی است. مسابقات مناظره دانشجویان بر این اصول مبتنی بود و خوشحالیم که توانستیم به مدت سه روز از آن میزبانی کنیم، در این مدت شاهد بودیم که محتوایی علمی و معنوی به فضای دانشگاه علم و فرهنگ اضافه شد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: به اعتقاد ما مجموعه کشور، عمیقاً به گفت‌وگو نیاز دارد تا از هم معلوماتی جدید یاد بگیریم و بتوانیم با یکدیگر تعامل کنیم. اینکه در دانشگاه بستری ایجاد شود تا نسلی شجاع و نقاد در آن پرورش یابند، موجب افتخار است. این بحث‌های آزاد به اندازه‌ای از بلوغ رسیده است که می‌تواند بی‌تفاوتی به مسائل اجتماعی و سیاسی را در دانشگاه‌ها از بین ببرد و فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا دهد.

مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان نیز در این جلسه به بیان جزئیاتی از روند مسابقات اشاره کرد و گفت: طی هفت ماه گذشته، 557 گروه دانشجویی در 24 استان کشور و با میزبانی 9 دانشگاه ماراتنی نفس‌گیر را پشت سر گذاشتند.

وی یادآور شد: در این رویداد مهم که همه مجموعه‌های دانشگاهی در آن سهیم بودند و به نوعی مشارکت داشتند، شاهد ارتقای کمی و کیفی مسابقات نسبت به سال‌های قبل بودیم. در نهایت نیز 56 گروه به مرحله منطقه‌ای و 12 گروه به مرحله کشوری راه‌ پیدا کردند.

عماد افروغ، استاد و پژوهشگر علوم اجتماعی، دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان و اساتید وقتی با من گفت‌وگو می‌کنند، از ناامیدی سخن می‌گویند اما فضای امروز سالن و مسابقه نهایی، نشان می‌دهد امید، آنقدرها هم که گفته می‌شود از بین نرفته است. ناامیدی، گناه کبیره و نشانه مأیوس‌شدن انسان از توانایی خود و لطف خداست که باید از آن برحذر بود.

کارکرد مناظرات دانشجویی

این استاد دانشگاه به کارکرد مناظرات دانشجویی اشاره کرد و گفت: حقیقت، نسبی نیست اما برداشت‌ها از آن و معرفت انسان، نسبی است، ما باید دائماً نسبت به گفت‌وگو و مناظره، گشودگی خاطر داشته باشیم تا بتوانیم معرفت نسبی و خطاپذیر خود را بهبود بخشیم و به حقیقت، نزدیک‌تر شویم. البته باید آداب گفت‌وگو را رعایت کنیم و از شرّ سرکوب یا قطع سخن دیگری در مناظره به دور باشیم.

افروغ همچنین تصریح کرد: یکی از مسائل چالشی و پراهمیت روزگار ما، نسبت قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی است که در این نسبت، دانشگاه و قشر دانشگاهی نقشی میانه را ایفا می‌کند، وای از روزی که میان قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی نسبت متباین یا متساوی برقرار شود، بلکه باید قدرت اجتماعی بتواند قدرت سیاسی را در بگیرد، فعالیت‌های دانشجویی یکی از مؤلفه‌های این قدرت اجتماعی است که به زودی در جمع مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی از آن سخن می‌گویم.

در ادامه این مراسم، از پوستر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران رونمایی به عمل آمد و و برگزیدگان اجرایی مسابقات و گروه‌های برتر مناظره دانشجویی معرفی شدند.

بنابر این گزارش، گروه دانشجویی «جیم» از تهران ، مدال طلا و رتبه اول مسابقات مناظره دانشجویان ایران را کسب کرد و گروه «راه سبز امید» از تهران حائز رتبه دوم شد، همچنین گروه دانشجویی «سروش راضی» از کرمانشاه، تیم اخلاق و گروه دانشجویی «مبین» از البرز به عنوان دیگر گروه‌های برتر این مسابقات تجلیل شدند.

در پایان، محمدمهدی فتوحی از دانشگاه امام صادق(ع)، خانم‌ها بکشلو و شفیعی از استان‌های قزوین و گیلان، دبیران برتر اجرایی مسابقات شناخته شدند.

انتهای پیام

captcha