بانک مرکزی ابزارهای لازم برای افزایش قدرت پول ملی را در اختیار دارد
کد خبر: 3771619
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹
مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایکنا:

بانک مرکزی ابزارهای لازم برای افزایش قدرت پول ملی را در اختیار دارد

گروه اقتصاد ــ عضو مجمع تشخیص مصلت نظام اظهار کرد: مسئله مهم در رابطه با افزایش قدرت پول ملی این است که ابزارهای در اختیار بانک مرکزی به خوبی مورد استفاده و رهنمود مقام معظم رهبری، کاملا مورد باور و اجرا قرار بگیرد. در این صورت حتما شاهد افزایش قدرت پول ملی خواهیم بود.

به گزارش ایکنا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، اخیرا در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری و دستور ایشان به بانک مرکزی برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز رعایت استقلال بانک مرکزی اشاره و اعلام کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی تمام توان مدیریتی و کارشناسی خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به کار می‌برند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌ کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش استقلال بانک مرکزی در افزایش قدرت پول ملی در کشور گفت: استقلال بانک مرکزی به معنای این است که دولت نتواند به رئیس‌کل بانک مرکزی جهت تزریق نقدینگی یا دادن یا ندادن خط اعتباری به بانک‌ها دستور بدهد.
مفهوم استقلال بانک مرکزی
وی ادامه داد: علاوه بر این باید استقراض دولت از بانک مرکزی ممنوع باشد. طبعا این استقلال موجب می‌شود که بانک مرکزی مدیریت و نظارت بر بانک‌ها را بر اساس سیاست‌های پولی صحیح انجام دهد و ما شاهد رشد بی‌حساب و کتاب نقدینگی نباشیم؛ همانند آنچه در طول سالیان زیادی شاهد آن بوده‌ایم.
مصباحی‌مقدم تأکید کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد و شاهد استقلال بانک مرکزی باشیم، دولت و بانک‌ها بدهی سنگینی به بانک مرکزی نخواهند داشت و با بدهکار نبودن دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی، در نتیجه شاهد تقویت ارزش پول ملی خواهیم بود.
آثار استقلال بانک مرکزی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: استقلال بانک مرکزی باعث خواهد شد که پول ملی ما اعتبار خود را پیدا کند و از ثبات برخوردار شود و ارزش لازم را پیدا کند. در چنین شرایطی، دیگر مردم ما نگران سرمایه‌های خودشان که به شکل پولی است نخواهند بود.
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همچنین با استقلال بانک مرکزی و ایجاد ثبات در ارزش پول کشور، مردم نگران کاهش قدرت پول خودشان که به صورت حقوق یا هر درآمد دیگری است که به دست می‌آورند نخواهند بود.
ابزارهای لازم برای افزایش قدرت پول ملی وجود دارد
مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا توان مدیریتی لازم در نظام بانکی برای افزایش قدرت پول ملی وجود دارد؟ گفت: مهم این است که از نظر قانونی، ابزارهای لازم در اختیار رئیس‌کل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار وجود دارد و باید از آنها به نحو احسن استفاده کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: مسئله مهم در این رابطه این است که این ابزارها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و این رهنمودی که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، کاملا مورد باور و اجرا قرار بگیرد؛ در اینصورت حتما شاهد افزایش قدرت پول ملی خواهیم بود.
انتهای پیام

captcha