تغییر سبک زندگی؛ آسیب فضای مجازی
کد خبر: 3771683
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

تغییر سبک زندگی؛ آسیب فضای مجازی

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: تغییر سبک زندگی و هضم شدن فرهنگ اصیل بومی در فرهنگ قدرتمند جهانی از آسیب‌های فضای مجازی است.

تغییر سبک زندگی؛ آسیب فضای مجازیبه گزارش ایکنا از زنجان، فاطمه کرباسی روز گذشته 19 آذرماه در دومین نشست با فعالان حوزه مجازی اظهار کرد: مدیریت فرهنگی فضای مجازی نیازمند چندین جلسه است تا با جمع‌آوری دیدگاه‌ها و آرای مختلف، راهکاری مناسب ارائه شود.
وی در مورد نقاط قوت فضای مجازی بیان کرد: از نقاط قوت فضای مجازی می‌توان به عمومی بودن این فضاها، کاهش هزینه‌های اقتصادی، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات تخصصی، تبادل اطلاعات، جذابیت و امکان نظرسنجی از مطالب و انتخابگر بودن فرهنگ فضای مجازی اشاره کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هضم شدن فرهنگ اصیل بومی در فرهنگ قدرتمند جهانی، آشفتگی در خانواده، تعارض در ارزش‌ها، تغییر سبک زندگی و به خطر افتادن حریم شخصی و فرهنگ این فضا به عنوان فرهنگی انتخابگر را از نقاط ضعف فضاهای مجازی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه هویت؛ به مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها، روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می کند، گفته می شود، افزود: هر فرد در هر جایگاه دارای هویت خاص خود است.
کرباسی خاطرنشان کرد: مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی، روانی، فرهنگی، فلسفی، زیستی و تاریخی همسان که به رسایی و روایی بر ماهیت و ذات گروه به معنای یگانگی و هماهنگی اعضای آن با یکدیگر دخالت می‌کند و آن‌ها را در ظرف زمانی معین و مشخص و به صورت آگاهانه از سایر گروه‌ها و افراد متمایز می کند تعریف علمی هویت است.
این مسئول تأکید کرد: برای اثرگذاری در فضای مجازی بایستی در ابتدای امر اثرگذاری در هویت مورد نظر را تعیین کرد چرا که هر فردی در فضای مجازی یک هویت فردی را به نمایش می‌گذارد که از روی عکس پروفایل و نوع فعالیت و مطالبی که منتشر می‌کند، قابل تشخیص است.
کرباسی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی چنین فضاهایی بر کسی پوشیده نیست، گفت: پیش از این آیین‌نامه و دستورالعملی برای عملیاتی کردن این مقوله مهم وجود نداشته از این‌رو لازم است با تشکیل چنین نشست‌هایی و همفکری و تعامل با فعالان این حوزه دستورالعمل‌هایی تدوین و به کار گرفته شود.
کرباسی با اشاره به اینکه هویت در تاریخ مشترک افراد، اشیا و مکان‌ها ریشه دارد، تصریح کرد: هویت در سال‌های اخیر جامعه و جهان متاثر از فضای اطلاعات و ارتباطات بوده و در بستر تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرد که یکی از مهمترین تعاملات، فضای مجازی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان یادآور شد: وسایل نوین اطلاعاتی در اثر تغییرات برداشت انسان، هویت‌ها را در وضعیت تازه‌ای قرار می‌دهد که متفاوت و متغایر با گذشته است.
وی ادامه داد: هویت در اجتماعات مجازی و جامعه اطلاعاتی در مسیر جهانی شدن حرکت می‌کند، اشتراک افراد در فضای مجازی بر پایه علایق و منافع و دسترسی به اطلاعات هویت آنان را می‌سازد.
کرباسی از فعال شدن کارگروه‌های فرهنگ و هنر در استان خبر داد و گفت: نشست با فعالان فضای مجازی هم به صورت دو هفته یکبار با حضور فعالان این حوزه تشکیل خواهد شد.
انتهای پیام
captcha