جنبش دانشجویی مطالبات خود را در مدیریت شهری دنبال کند
کد خبر: 3771707
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶

جنبش دانشجویی مطالبات خود را در مدیریت شهری دنبال کند

گروه اجتماعی - رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در سال‌های گذشته مطالبات دانشجویی تنها بر روی موضوعات سیاسی متمرکز بود اما این جنبش این ظرفیت را دارد و می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته و در قالب تشکل‌های دانشجویی آنچه را که مهم می‌داند، از طریق مدیران شهری دنبال کند.

جنبش دانشجویی می‌تواند مطالبات خود را در مدیریت شهری دنبال کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد عصر روز گذشته، 20 آذر ماه در نشست خود با دانشجویان با موضوع «نقش دانشجویان در مدیریت شهری» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: اگر مطالبات مورد بررسی را فارغ از هرگونه رویکرد سیاسی حل کنیم، قطعا می‌توان به توسعه اجتماعی کمک کرد. جریان و جنبش دانشجویی مفهومی است که در دوران مدرن و معاصر بر اثر تحولاتی که در جوامع شکل گرفته، به وجود آمده است. در واقع مبنای ساختارهایی که این جریان را تشکیل می‌دهد، آزادی‌خواهی، حقیقت طلبی، تحرک، پویایی و... است.

وی ادامه داد: در جامعه و در فضایی که در دهه‌های گذشته وجود داشت، جریان دانشجویی رویکردهای متفاوتی داشته که تحت تأثیر عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بوده و روشی را انتخاب کرده که از مجموع این عوامل می‌توان به تعریفی از جنبش دانشجویی رسید.

اصولی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی اقدامات متفاوتی داشته و در هر فصلی متناوب با جریانات اجتماعی حرکت کرده است. در جریان دانشجویی اتفاقات متعددی وجود دارد. البته در برخی جاها جنبش دانشجویی تأمل داشته و به نوعی خود را بازسازی و بازیابی کرده است تا برای فصل بعدی تکامل، آماده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: آن تعبیری که از جنبش دانشجویی به عنوان جنبشی مرده یاد می‌کند، تعبیر درستی نیست چرا که این جریان با فعالیت‌های خود تأثیر خود را گذارده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد جنبش دانشجویی برون‌داد خود را به گونه‌ای مدیریت و بررسی می‌کند تا خطاها و اشتباهات دوران تکاملی خود را از بین ‌برد.

نقش کلیدی دانشجویان
وی بیان کرد: دانشجویان نقش کلیدی در پیاده‌سازی و الگوسازی در جامعه شهری و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات دارند. همچنین جنبش دانشجویی می‌تواند نقشی تعیین کننده‌ داشته و مطالبات خود را در مدیریت شهری نیز دنبال کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با توجه به اینکه شهر مفهوم مدرن و نویی است، در آن گروه‌های تأثیرگذاری وجود دارد که در این بین، دانشجویان می‌توانند مشخصات، اثرگذاری و نقش حیاتی خود را در مدیریت شهری نهادینه کنند.

اصولی خاطرنشان کرد: حوزه‌های مختلف شهری از اجزایی شامل بخش‌های حمل و نقل و ترافیک و... تشکیل شده که کلیتی را به نام مدیریت شهری شکل داده است. نکته قابل توجه این است که این بخش‌ها رابطه تنگاتنگی با حوزه‌های دیگر دارد.

وی اظهار کرد: در بخش فرهنگی اجتماعی شهر اتفاقات زیادی رخ می‌دهد به گونه‌ای که در فضای عمومی جامعه دغدغه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد چراکه سال‌هاست این مسائل مطرح می‌شود اما هنوز نتوانسته‌ایم اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در سال‌های گذشته مطالبات دانشجویی تنها بر روی موضوعات سیاسی متمرکز بود و کمتر به موضوعات روز جامعه پرداخته می‌شد. البته جنبش دانشجویی این ظرفیت را دارد و می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته و در قالب تشکل‌های دانشجویی آنچه را که مهم می‌داند، از طریق مدیران شهری دنبال کند.

لزوم حفظ هویت شهر
اصولی اضافه کرد: باید توجه داشت که در این مسیر اتفاقاتی هم رخ داده و مطالباتی از قبیل اینکه لازم است حمل و نقل جامعه به سمتی پیش رود که آلودگی تولید نشود و حمل و نقل پاک توسط مردم انتخاب شود، مطرح می شود. همچنین لزوم حفظ هویت شهر و کنترل اقتصاد آن از این مدل دغدغه هاست. در کنار این در بودجه شهرداری نیز سالانه رقمی به این موضوع اختصاص داده شده است. به عنوان نمونه طی 10 سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان و در سال جاری نیز 37 میلیارد تومان به صورت مستقیم در زمینه‌های فرهنگی و آموزش شهروندی تخصیص داده شده است.

وی عنوان کرد: البته با تخصیص این ارقام هنوز هم نتوانسته‌ایم به اهداف خود دست یابیم و این مطالبات می‌تواند در جریان دانشجویی مطرح شود. 

اصولی بیان کرد: جزیره‌ای عمل کردن برگرفته از یک فرهنگ رسوب یافته طی سال‌ها در فرهنگ جامعه فردی و اجتماعی ماست. هم‌اکنون در حوزه‌های فرهنگی کارهای زیادی صورت گرفته و شورای شهر سعی کرده با تخصیص اعتباری که از رای مردم به دست آورده و تعاملاتی که با دستگاه‌ها داشته، به صورت منطقی در این زمینه پیش رود. در واقع باید مدیران به باوری برسند که جزیره‌ای عمل کردن می‌‌تواند برای جامعه مخرب باشد.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت مجموعه‌ای از رفتارها و کنش‌ها درون شهرداری شکل گرفته که تغییر آن در درون این سازمان کار آسانی نیست چرا که حل این مسایل در کوتاه مدت می‌تواند شهر را دچار مشکل کند. 

گردشگری سلامت
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری سلامت در شهر مشهد گفت: مشهد به جهت نوع ویژگی‌های خاص آن از نظر زیر ساختی، تاریخی و فرهنگی دارای مزیت‌ها و جذابیت‌هایی است که می‌تواند مقصد گردشگران در موضوعات مختلف باشد که یکی از این موضوعات گردشگری سلامت است.

اصولی خاطرنشان کرد: موضوع ادبیات هم در این شهر امری بسیار مهم بشمار می‌رود. باید توجه داشت سازمان یونسکو نیز در سرفصل های تعیین شهرهای خلاق، از شهر خلاق ادبی یاد می‌کند و مشهد به عنوان یک شهر خلاق ادبی توسط شهردار مشهد معرفی شد به دلیل اینکه فردوسی بزرگ در این شهر یک امتیاز محسوب می‌شود. همچنین استفاده از سایر ظرفیت‌های ادبی موجود این شهر مانند خردسرای فردوسی می تواند مشهد را به عنوان شهر بزرگ ادبی تعریف کند. 

انتهای پیام

captcha