الزامات علمی و اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار بررسی شد
کد خبر: 3771746
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

الزامات علمی و اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار بررسی شد

گروه جامعه ــ کمتر از 20 روز دیگر به آغاز یکی از بزرگترین رویدادهای مطالعه امر خیر و نیکوکاری در ایران باقی مانده است، در این فرصت اعضای ستاد هماهنگی و اجرایی «دومین همایش ملی خیر ماندگار» از سازمان‌های مختلف دولتی، مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه، بار دیگر به گفت‌وگو نشستند و آخرین الزامات علمی و اجرایی همایش را بررسی کردند.

جلسه ستاد هماهنگی دومین همایش ملی خیر ماندگار برگزار شدبه گزارش ایکنا؛ جلسه ستاد هماهنگی و اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار، 20 آذرماه با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ و نمایندگانی از سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران در بنیاد خیریه راهبری آلاء برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی ملانوری، مسئول طرح و دبیر اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار در این جلسه اظهار کرد: تاکنون 250 نفر برای شرکت در همایش ثبت‌نام کرده‌اند. همه علاقه‌مندان از طریق ثبت‌نام اختصاصی در سایت همایش می‌توانند در برنامه‌های مختلف این رویداد حاضر شوند، چرا که برای شرکت در هر کدام از برنامه‌های همایش به صورت جداگانه گواهینامه صادر می‌شود.

وی افزود: روز اول همایش، دوشنبه 10 دی‌ماه سال جاری، از صبح تا ظهر پنج کارگاه برگزار می‌شود. بعدازظهر آن روز نیز شاهد برپایی یک نشست علمی با حضور شرکت‌کنندگان کارگاه‌ها و سایر علاقه‌مندان هستیم. همچنین در روز دوم همایش نیز پنج کارگاه دایر می‌شود که حد نصاب تشکیل‌ آن‌ها 20 نفر است. ما امیدواریم بتوانیم حدود 20 تا 40 نفر ثبت‌نامی در هر کدام از این کارگاه‌ها داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ملانوری در ادامه گفت: سه‌شنبه 11 دی‌ماه، روز اصلی مراسم است و برنامه افتتاحیه و اختتامیه در این روز برگزار می‌شود. امیدواریم که قسمت اعظم حضور مخاطبان ما در این روز باشد. تاکنون با توجه به اینکه سازمان اوقاف و وزارت بهداشت، اصلی‌ترین حامیان ما بوده‌اند و همچنین به دلیل ارتباط عملکرد کاری این سازمان‌ها با محورهای همایش، از وزیر بهداشت و رئیس سازمان اوقاف درخواست شده است تا در افتتاحیه همایش به ایراد سخنرانی بپردازند. پس از سخنرانی ایشان، سخنرانان کلیدی دیگری نیز به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

دبیر اجرایی دومین همایش ملی خیر ماندگار اظهار کرد: در پایان این روز، مراسم اهدای جوایز به منتخبین همایش خیر ماندگار در حوزه کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها، فعالیت‌های رسانه‌ای تولید شده، حوزه کارآفرینی اجتماعی، حوزه پلت‌فرم‌ها و ... برگزار می‌شود.

تولید علمی با کار اجرایی دقیق، مؤثر واقع می‌شود

در ادامه این جلسه، نعمت‌الله موسی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و دبیر علمی همایش خیر ماندگار اظهار کرد: امیدوارم این همایش بتواند به پیشبرد امر خیر در کشور، کمک شایانی داشته باشد. کاری که در بخش علمی دنبال می‌شود وابسته به امر اجرایی است، مباحث علمی می‌تواند تولید شود و در کتابخانه‌ها باقی بماند. آنچه کمک می‌کند مباحث علمی مؤثر واقع شوند، از جنس دیگری است. اگر فعالیت‌های اجرایی به درستی انجام شود، می‌تواند تغییر ایجاد کند، در غیر این صورت انجام کار علمی بی‌مورد است. تقاضای ما از اعضای ستاد این است که گوش‌هایی برای شنیدن فراهم آورید تا استدلال‌ها و نظرات علمی را بشنوند، فراهم‌کردن این جمع نیاز به همت شما دارد. همچنین سازمان‌های همراه با توجه به دسترسی‌هایی که دارند تلاش کنند حداقل هر کدام 50 نفر را تشویق به حضور در این رویداد کنند. کمیته اجرایی می‌تواند پیام همایش را از طریق پخش آنلاین یا آفلاین با استفاده بیشتر و مفید از فضای مجازی بیش از فضای فیزیکی به مخاطبان برساند و منتشر کند.

دبیر علمی دومین همایش خیر ماندگار افزود: ایده‌ای در این همایش دنبال می‌شود که چالش‌های امر نیکوکاری در ایران را واکاوی می‌کند. با این حال که امر کار خیر بین مردم امری شناخته شده است، اما این امر در سطح ساختارهای اجتماعی رها شده است. این امر سازمانی ندارد و قوانین و حمایت لازم و فرایند مشخص برای کار ندارد. امر خیر پدیده کم‌اهمیتی برای نظام اجتماعی ما شده است؛ البته نه برای مردم ما، چون مردم کار خودشان را انجام می‌دهند؛ هرچند عملکردشان سازمان‌یافته نیست. همایش خیر ماندگار می‌تواند این موضوع را به گوش جمع زیادی برسد و کمک می‌کند آن‌ها به این امر ورود پیدا کنند. به نظر می‌رسد کار کمیته علمی بدون اثرگذاری عملکرد تیم اجرایی بی اثر خواهد بود.

وی در پایان گفت: در هر پنل یکی از شخصیت‌های علمی تراز اول سخنرانی می‌کند؛ شخصیت‌هایی که معمولاً در فضای اجتماعی و فرهنگی شناخته شده هستند و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند. امیدوارم در این همایش تمرکز دوستان بر بخش علمی زیاد باشد و کمک کنند تا توجه مخاطبان فقط به بخش اول که مدیران در آن حضور دارند، معطوف نباشد.

در ادامه این جلسه، سایر اعضای ستاد هماهنگی و اجرایی همایش خیر ماندگار گزارش‌هایی در مورد عملکرد خود در ارتباط با همکاری در برگزاری همایش ارائه دادند و نقطه نظرات خود را مبنی بر چگونگی بهبود روند اجرایی بیان کردند.

سازمان اوقاف و امور خیریه بر «امور خیریه» نیز تمرکز می‌کند

حجت‌الاسلام رضا معممی‌مقدم، مدیرکل اداره مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه بیان کرد: سکاندار سازمان اوقاف، نقاط پیدا و پنهان آسیب‌های اجتماعی را می‌شناسد، چرا که ایشان معتقدند این سازمان اوقاف و امور خیریه است، ما عمموماً در کشور «وقف» را می‌بینیم اما نسبت به وجوه خیریه‌ آن بی‌توجه هستیم. کارکرد اجتماعی وقف در سازمان اوقاف تصدی‌گری نیست، ما می‌خواهیم که پول و منابع وقفی‌مان را طی تفاهم‌نامه‌هایی به دستگاه‌های حاکمیتی بدهیم تا آن‌ها بتوانند به صورت کارشناسی و اصولی به کار ببندند.

وی گفت: ما در سرفصل‌های اعتباریمان 330 هزار عنوان نیت داریم که رتبه اول به تعزیه و رتبه دوم به عزاداری اختصاص دارد، این یعنی باید تغییر نگاهی برای نیت‌های واقفان رخ دهد تا بتوانیم اولویت‌های دیگری را هم برای خیرین مطرح کنیم. تاکنون در سازمان اوقاف و امور خیریه، اطلاع‌رسانی را در خصوص همایش انجام داده‌ایم و از طریق سایت و پیامک از مخاطبانی خاص دعوت به عمل آورده‌ایم. همچنین در تلاش هستیم معاونان سازمان را برای شرکت در این برنامه دعوت کنیم.

نجمه عراقی، نماینده سازمان بهزیستی کشور در این جلسه درباره اطلاع‌رسانی‌ها و کمک‌های غیرنقدی سازمان بهزیستی برای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش نیز مطالبی را بیان کرد.

همچنین یونسی، نماینده معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و قائم مقام مدیرکل مؤسسات خیریه این وزراتخانه گفت: از سال 95 که معاونت اجتماعی وزارت بهداشت پایه‌گذاری شده است، امر خیر و نیکوکاری در حوزه سلامت و مأموریت‌هایی مانند اجتماعی‌شدن بحث سلامت را پیگیری می‌کنم. برای همایش خیر ماندگار نیز از 66 دانشگاه کشور، کارشناسانی را که در زمینه نیکوکاری تحقیق یا فعالیت داشته‌اند، به این رویداد دعوت کرده‌ایم.

قربانی، نماینده اداره کل فرهنگی وزارت کار که عضو دیگر ستاد اجرایی این همایش بود نیز اظهار کرد: از مرکز اطلاع‌رسانی وزارتخانه، اطلاع‌رسانی درباره همایش انجام شده است. ما علاوه بر اینکه تلاش کرده‌ایم که از امکانات اطلاع رسانی خود برای همایش استفاده کنیم، تلاش می‌کنیم در بخش‌های دیگر نیز چون انتشارات و .. کمک‌هایی را ارائه دهیم.

بالایی، نماینده مجموعه رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز از تلاش‌های این مجموعه در حوزه اطلاع‌رسانی و انتشارات همایش سخن گفت.

در پایان این مراسم، مدیر مرکز پیشگیری کنترل سرطان آلا(مکسا) نیز پیشنهاداتی در خصوص هر چه بهتر برگزار شدن همایش مطرح کرد.

انتهای پیام

captcha