کارآفرینی و آرزویی که برآورده شد/ کارگاهی کوچک به وسعت زندگی‌
کد خبر: 3771810
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

کارآفرینی و آرزویی که برآورده شد/ کارگاهی کوچک به وسعت زندگی‌

گروه اجتماعی ـ یک کارآفرین در بشرویه سال‌هاست در حوزه احیای تولید لباس‌های سنتی که بارزترین شاخصه فرهنگ استان است، فعالیت می‌کند و در این راه دست افراد بسیاری را گرفته است.

وقتی یک کارآفرین آرزوی دیرینه بانوان را برآورده می‌کند

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، استفاده از پارچه‌های دست‌باف به‌عنوان لباس و پوشاک، هدف نهایی نساجی سنتی است. بشرویه از مراکز مهم تولید پوشاک سنتی چون لباس‌های برک، کرباس و یا لباس‌های ضخیم زمستانه با بهره‌گیری از پشم شتر ‌است.

رشته پوشاک سنتی توسط برخی از هنرمندان صنایع دستی در شهرستان بشرویه احیا شده و تولید می‌شود. روش‌های تولید در پوشاک سنتی متفاوت است، برخی از روش‌های تولید بر پایه قلاب انجام می‌شود و برخی نیز با استفاده از پارچه‌های سنتی دست‌باف به این کار اقدام می‌کنند.

نوع لباس‌های سنتی و محلی هر منطقه بارزترین نماد فرهنگ آن منطقه بوده و خراسان جنوبی به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی از تنوع خاصی در پوشش برخوردار بوده است.

لباس‌های سنتی بارزترین نماد فرهنگی، مشخص‌ترین نشانه اعتقادی ملی و راحت‌ترین وسیله انتقال فرهنگ مردم خراسان جنوبی است.

در همین راستا با کارآفرینی در بشرویه آشنا شدم که سال‌هاست در حوزه احیای این فرهنگ فعالیت می‌کند و در این راه دست افراد بسیاری را گرفته است.

برای گفت‌وگو با او کیلومترها از مرکز استان فاصله گرفتم. او در کارگاهی کوچک اما باصفا به وسعت زندگی‌هایی که به آن‌ها رونق بخشیده مشغول فعالیت بود. از رازهای کارآفرینی و خلاقیتش گفت و از توکلی که به کارش رونق داده است.

وقتی یک کارآفرین آرزوی دیرینه بانوان را برآورده می‌کند

کارآفرینی راهی برای توسعه کسب و کارها

نرگس اکبرنژاد، کارآفرین موفق خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه حدود هفت سال است در حوزه صنایع‌دستی کار می‌کنم و با این کار شور و شوق مضاعفی وارد زندگی‌ام شده است، بیان کرد: کارآفرینی راهی برای توسعه کسب و کارها و رونق بخشیدن به زندگی افرادی است که شاید به تنهایی نتوانند برای خود کسب و کاری فراهم کنند.

این کارآفرین افزود: با کمک و همراهی اطرافیان، شرکت تعاونی ستاره تابان بشرویه را راه‌اندازی کردم و در این شرکت در رشته‌های سوزن‌دوزی، رودوزی‌های الحاقی و تولید پارچه‌های دست‌باف فعالیت داریم.

اکبرنژاد با بیان اینکه ابتکاری که در این شرکت تعاونی به کار بستیم این بود که جاجیم دست‌باف را که بیشتر برای کیف استفاده می‌شد در زمینه لباس به کار بردیم، گفت: در خراسان‌جنوبی بیشتر به سمت تولید حوله رفته‌اند، اما در این شرکت ما به سمت تولید پارچه و سپس تولید لباس سنتی رفته‌ایم تا نوآوری در صنایع دستی ایجاد شود.

این کارآفرین بیان کرد: در این شرکت تعاونی هر بانویی یکی از فعالیت‌های صنایع‌دستی را انجام می‌دهد و هنر خود را در هر زمینه‌ای که می‌تواند بروز می‌دهد.

اکبرنژاد با بیان اینکه در حال حاضر حدود سی نفر به صورت مستقیم و چندین نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت فعالیت دارند، اظهار کرد: خدا را شکر از کارمان راضی بوده و منتظر حمایت‌های هر چه بیشتر مسئولان هستیم تا این رشته از صنایع‌دستی فراموش نشود.

زهرا حمیدی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۱۷:۰۱
0
0
خداقوت . بسیارجالب بود.موفق باشید.
captcha