سابقه تاریخی اقوام ایرانی در مصرف قلیان؛ سدی در برابر فرهنگ‌سازی عدم گرایش به آن
کد خبر: 3771816
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

سابقه تاریخی اقوام ایرانی در مصرف قلیان؛ سدی در برابر فرهنگ‌سازی عدم گرایش به آن

گروه اجتماعی - وجود سابقه تاریخی میان اقوام مختلف در مصرف قلیان باعث شده که خانواده‌ها در مورد استعمال فرزندانشان آنچنان که باید حساسیت به خرج ندهند.

پیشی گرفتن بانوان در مصرف قلیان

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، اگر سری به پارک‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی بزنیم، چیزی که بیش از هر چیز به چشم می‌خورد و مشتری بیشتری دارد انواع قلیان میوه‌ای است اصلاً گویا این اقامتگاه‌ها صرفا برای استعمال دود و قلیان بنا شده‌اند.
استعمال دخانیات که هر روز قبح آن شکسته شده به معضلی جدی تبدیل شده که عوامل و دلایل مختلفی در آن دخیل است، متأسفانه شواهد حاکی از آن است که بانوان در مصرف قلیان از آقایان سبقت گرفته‌اند، ضمن اینکه جامعه پزشکی و مسئولان طی سال‌های اخیر از رواج مصرف قلیان میان جوانان به‌ویژه دختران نگرانند و آن را خطری برای سلامتی نسل آینده می‌دانند.
وجود سابقه تاریخی میان اقوام مختلف در مصرف قلیان باعث شد که خانواده‌ها در مورد استعمال فرزندانشان آنچنان که باید حساسیت به خرج ندهند و چه بسا در بیشتر موارد با آن‌ها نیز همراه شوند و نی قلیان بین آنان دست به دست می‌شود.
در این بین عدم آگاهی از مضرات بیشمار قلیان و وجود معضلات متعددی از جمله بیکاری و دوستان ناباب به نوبه خود باعث ترویج مصرف قلیان میان جوانان به‌ویژه بانوان شده است.
حال که همه بر مضرات و آثار مخرب قلیان بر سلامتی انسان تاکید می‌کنند باید به دنبال راهکارهای مفید و مؤثر برای کاهش ترویج این معضل اجتماعی و بهداشتی باشیم.
در حالی که بررسی‌های متولیان بهداشت کشور حاکی از مصرف مستمر قلیان توسط 15 درصد از جوانان است شواهد نشان می‌دهد که برنامه جامع و بازدارنده خاصی برای مبارزه با این پدیده شوم انجام نگرفته است. این موضوع حکایت از این دارد که متولیان امر چه در حوزه فرهنگی و چه در زمینه برخوردهای قهری و قانونی آنچنان که باید قوی عمل نکرده‌اند.
مشکلات مترتب به این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و هر روز اخبار متعددی از گوشه و کنار به گوش می‌خورد که کارگاه‌های مجاز و غیرمجاز تولید تنباکو برای جذب مشتری بیشتر دست به تولید تنباکوهایی با طعم‌های جدید با موادی ناشناخته و اعتیادآور می‌زنند تا از آن رقابت شوم عقب نمانند که این موضوع خود زنگ هشداری جدی برای همگان خواهد بود.
در این بین علاوه بر مسئولان و متولیان امر خانواده‌ها نیز نقش مؤثری در جلوگیری از ترویج مصرف قلیان بین جوانان دارند و صد البته که وجود خلأهای تربیتی و تربیت قوی دینی و عدم رشد شخصیتی جوانان در تمایل آن‌ها به سمت مصرف دخانیات بی‌اثر نیست.
انتهای پیام

captcha