هم‌پوشانی در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور/ اجرای طرح «۱۴۵۲» با هدف وحدت رویه
کد خبر: 3771869
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

هم‌پوشانی در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور/ اجرای طرح «۱۴۵۲» با هدف وحدت رویه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مسئول دبیرخانه ستاد حفظ سازمان اوقاف با بیان اینکه کارهای بسیاری در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور صورت می‌گیرد اما هم‌پوشانی دارد و به همین دلیل عملاً آمار دقیق و درستی از فعالیت‌های قرآنی و میزان خروجی آن وجود ندارد، گفت: در سال جاری شورای توسعه فرهنگ قرآن کریم با هدف وحدت رویه در فعالیت‌های قرآنی طرح بشارت را تدوین کردند.

امیری‏

به گزارش ایکنا از خوزستان‏، جلسه هماهنگی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 صبح امروز، 21 آذرماه در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان برگزار شد.

این جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی‏، مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد و نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور توجیه فرآیند برگزاری آزمون حفظ قرآن کریم تشکیل  شد.

محمد امیری‏، مسئول دبیرخانه ستاد حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست با بیان اینکه یکی از اهداف فعالیت‌های قرآنی شکل‌دهی سبک زندگی، فکر، اخلاق و عقاید مردم بر اساس آیات متعالی قرآن کریم است، گفت: نفس قرائت قرآن کریم باعث انس با کلام الهی می‌شود. این انس، تدبر و سپس عمل قرآنی را در پی خواهد داشت.

وحدت رویه در فعالیت‌های قرآنی
وی با بیان اینکه حفظ قرآن به تدبر کمک می‌کند، افزود: تحقق تدبر در قرآن، وجود انسان را آیینه معارف قرآن کریم می‌کند. در سال جاری بیست نهاد شورای توسعه فرهنگ قرآن کریم با هدف وحدت رویه در فعالیت‌های قرآنی طرح بشارت را تدوین کردند. کارهای بسیاری در کشور در این عرصه صورت می‌گیرد اما هم‌پوشانی دارد و به همین دلیل عملاً آمار دقیق و درستی از فعالیت‌های قرآنی و میزان خروجی آن وجود ندارد و به همین منظور مقابل تصمیم‌گیری کلان در عرصه کشور در زمینه قرآنی گرفته شده است.

امیری گفت: در سال جاری مقرر شده همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی با محوریتی یکسان کار حفظ قرآن کریم را به پیش ببرند. بنابراین حفظ جزء 30 قرآن در این طرح مورد تمرکز قرار گرفت. معارف این جزء از قرآن کریم متعالی است و می‌تواند شاکله فکری و عقلانی افراد را شکل دهد و البته فضایی برای ورود به حفظ قرآن کریم ایجاد کند.

مسئول دبیرخانه ستاد حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بنا شد در سال 97 حفظ جزء 30 قرآن کریم به عنوان برنامه واحد همه دستگاه‌های دولتی و مردمی پیگیری شود. به منظور دستیابی به هدف مطلوب در این طرح چهار عنوان برنامه طراحی شده است. نخستین اقدام ما طراحی محتوای متناسب با سن و علایق همه افراد و اقشار جامعه است. همچنین دیگر موضوع اطلاع‌رسانی مناسب نسبت به این طرح قرآنی است. دیگر عنوان مهم در این طرح ایجاد انگیزه کافی برای مخاطبان شرکت‌کنندگان و همچنین تدوین نظام ارزیابی دقیق و سنجش فعالیت‌های صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به منظور استفاده و بهره‌مندی همه اقشاری که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند‏، محتوای آموزشی مناسب با سن و علایق آنها طراحی و تولید شده است‏، گفت: برنامه تلویزیونی مدرسه حفظ‏، برنامه تلویزیونی سوره‌های مهربانی ویژه خردسالان‏، درسنامه حفظ و مفاهیم قرآن ویژه مخاطبان دانشگاهی و حوزوی و معلمان حفظ قرآن کریم‏، طراحی اپلیکیشن حفظ نور از جمله این اقدامات بوده است.

ایجاد انگیزه‌های معنوی
امیری با تأکید بر ایجاد انگیزه لازم در مخاطبان گفت: بخشی از این انگیزه‌ها معنوی است. از صدر اسلام و زمان پیغمبر(ص) و امام علی(ع) تشویق‌های مادی و معنوی متعددی برای حافظان قرآن در نظر گرفته می‌شد. در این طرح نیز 35 هزار جایزه با ارزش ریالی 3 میلیارد تومان برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است. همچنین مصوبه اداره استخدامی کشور برای کارکنان دولت‏ هشتاد ساعت ضمن خدمت است که یکی دیگر از مشوق‌های ما برای شرکت‌کنندگان در این طرح است.

در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های دولتی و مردمی به ارائه سؤالات و نظرات خود درباره طرح حفظ قرآن کریم پرداختند.

نمایندگان دستگاه‌های دولتی و همچنین موسسات قرآنی درباره ادغام آمار نهادهای دولتی با یکدیگر، عدم پرداخت بخشی از جوایز برگزیدگان، ارسال منابع آزمون به اندازه کافی به نهادهای دولتی صحبت شد.

امیری همچنین درباره عدم پرداخت جوایز برخی از برگزیدگان استان خوزستان در سال گذشته که منصوره ملتجی مدیر جامعه النور اهواز به آن اشاره کرد، توضیح داد: سال گذشته اسامی افراد منتخب در سایت اصلی منتشر و برای این افراد هم پیامک ارسال شد. همچنین ارزش ریالی جوایز هم به موسسه معین که با ارشاد همکاری کرد پرداخت شد و به آنها گفته شد که میزانی که تعیین شده به حساب افراد برگزیده واریز شود. اگر در این جلسه می‌گویید که به حساب برخی واریز نشده حتما نام و کد ملی افراد را در اختیار من قرار دهید تا پیگیری کنم چون در حالت عادی حتما باید به حسابشان واریز می‌شد.

مسئول دبیرخانه ستاد حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حمایت حداکثری از مؤسسات قرآنی توصیه موکد ما به استان‌ها است که تا جای ممکن کار به مؤسسات سپرده شود.

انتهای پیام

captcha