تعصب، حسد و فساد؛ عامل سقوط ملت‌ها
کد خبر: 3771914
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
آیت‌الله دری تأکید کرد:

تعصب، حسد و فساد؛ عامل سقوط ملت‌ها

گروه معارف - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به خطبه قاصعه اظهار کرد: تعصب، حسد و فساد عوامل سقوط ملت‌ها و انسان‌ها و بسیار ویران‌گر است، بنابراین باید با این عوامل مبارزه کرد.

تعصب، حسد و فساد عوامل سقوط ملت‌هاست/ لزوم مبارزه جدی با صفات رذیله

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی صبح چهارشنبه، 21 آذرماه در جلسه اخلاق که با حضور مسئولین دستگاه‌های اجرایی استان در محل بیت امام جمعه اراک برگزارشد، با اشاره به خطبه قاصعه اظهار کرد: با توجه به این خطبه شریف تعصب، حسد و فساد عوامل سقوط ملت‌ها و انسان‌ها می‌‌باشد که بسیار ویران‌گر است و در هر جامعه‌ای بنیان جامعه را تهدید می‌کند، بنابراین باید با این عوامل مبارزه کرد.
وی ادامه داد: در روایتی در اصول کافی این عوامل «أُصُولُ الْكُفْرِ ثَلَاثَةٌ» حرص، کبر و حسد عنوان شده است. در بعضی اوقات پیامبر گرامی اسلام به حضرت علی (ع) می‌فرمودند: اصول تو سه چیز است یا از سه چیز تو را نهی می‌‌کنم الحرص، الحسد و الکذب است؛ یعنی باید با این آفت‌های بزرگ و بیماری‌های خطرناک با جدیت مبارزه کنیم چراکه کبر صفت رذیله ابلیس ملعون است. غرور، خود‌بزرگ‌بینی، حسادت و ... نیز از صفات بسیار ناپسند است که انسان را از اهداف متعالی باز می‌دارد.

از تاریخ عبرت بگیریم
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: حضرت علی(ع) تاریخ گذشته به ویژه تاریخ بنی‌اسرائیل را مرور و آن را بیان فرمودند تا از درس‌های تاریخ عبرت بگیریم که برای همه کلاس درس است. در قرآن کریم بیش از یک هزار و 500 آیه در ارتباط با داستان زندگی انبیاء و اولیا و مساله‌های خوبان و بدان و ... بیان شده است که همه نشان از درس است، همان‌طور که خداوند در آیه 2 سوره حشر می‌فرماید:« فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَار؛ پس ای هوشیاران عالم پند و عبرت گیرید».
آیت‌الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: ملت‌ها یا از سفره اراده، ایمان و مجاهدت خودشان بهره‌مند می‌شوند یا بر سفره رذالت و اخلاق رذیله و... قرار دارند. آخرت ادامه حیات دنیاست، اگر ملتی با وحدت، انسجام، همدلی و مقاومت باشد به پیروزی‌های بسیاری در تمامی جبهه‌ها از قبیل نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... دست پیدا می‌کند و در غیر این صورت پیروزی که دیگران برای وی ترسیم کرده را ازدست می‌دهد.
وی اظهار کرد: بنا به آیه 16 سوره مبارکه اسراء «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» فساد یک ملت و صلاح جامعه به خودشان باز می‌گردد چراکه میدان دنیا میدان اراده، اختیار انسان‌ها و میدان امتحان بزرگ الهی است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: خداوند به برکت خون شهدا یک فرصت استثنایی برای ملت، علما، دانشگاه‌ها، حوز‌ه‌ها، مسئولین و تمامی افراد جامعه قرار داده است و اگر قدر این فرصت و سرمایه‌های با عظمت و فداکاری‌ها را ندانیم این فرصت‌ها تبدیل به خسارت و غرامت می‌شود. امروز خداوند بر ما منت نهاده است که امام راحل، رهبری، علما و مسئولین را به ما عطا کرده است.

ریشه‌های عزت و ذلت را درک کنید
آیت‌الله دری نجف‌آبادی تاکید کرد: امروز بیانات حضرت علی(ع) را در خطبه قاصعه باید مرور کنیم که می‌فرمایند:«فانظروا الی مواقع نعم الله علیهم حیثبعث الیهم رسولاً» خداوند در هر زمان پیامبری و امامی را به ما عطا کرد به طوری که در زمان کلیم‌الله، کلیم الله، در زمان روح‌الله، روح‌الله و زمان پیامبر(ص) پیامبر گرامی اسلام در زمان داود و سلیمان و... در زمان امام راحل امام(ره) و امروز هم مقام معظم رهبری را به ما عطا نموده است. «فانظروا» یعنی تدبر کنید، تأمل کنید، عوامل را بررسی کنید، فلسفه تاریخ را بشناسید و عوامل و ریشه‌های عزت و ذلت را درک کنید و باید این اسوه عملی جامعه باشد و این نسخه نظری و عملی را عملیاتی نمود.
وی افزود: از انقلاب تاکنون چقدر تجزیه جمهوری اسلامی ایران توسط بیگانگان و مزدوران و خود‌با‌ختگان مطرح شده است اما، به برکت خون شهدا تاکنون یک وجب از خاک وطن را در اختیار کسی قرار نداده‌ایم.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: رشد و رسیدن به قله‌های بلند توسعه و پیشرفت و عظمت و عدالت این ملت در سایه برکات و خیرات جز با وحدت و فداکاری حاصل نخواهد شد. در زلزله کرمانشاه بیش از یکصد هزار واحد صد در صد تخریب شد و با همدردی کردن ملت ما پنجاه درصد درد مردم کرمانشاه، قصرشیرین، سرپل ذهاب، روستاهای اطراف، عشایر و ... درمان شد اگر وحدت نبود به موجب بوجود امدن چنین ضایعه‌ای بخش عظیمی از کشور که مصیبت‌زده و داغدار بودند همکاری و اتحادی شکل نمی‌گرفت.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: تمامی مرزهای کشور خانه بزرگ ایران اسلامی است. در این سرزمین در شرف، غیرت و آسیب دیدن آن شریک هستیم و اگر این خانه آسیب ببیند، تمامی افراد جامعه نیز آسیب خواهند دید.
وی با اشاره به فرارسیدن 27 آذر ماه روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: این روز، روز مهمی است و همکاری این دو نهاد ارزشمند دو بال علمی و معنوی کشور، دو سرمایه پیش برنده، دو قدرت پیشران حوزه‌های علمیه با تمام مسئولیت‌های عظیم حوزه و مدرسه علمیه بر دوش دارند، دانشگاه‌‌ها نیز مسئولیت عظیمی در زمینه علم و دانش بر عهده دارند، امروز نیز ملت ما مهمان این دو سفره پر برکت هستند.
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: سفره انقلاب به دست با کفایت این دو نهاد مقدس شکل گرفته است به طوری که دانشگاه به عنوان یک بازوی توانا و علمی، فنی، متخصص، جوان، اساتید، مسئولین، خدمتگزاران و نزدیک به 5 ملیون دانشجوی فداکار و اهل تحصیل، علم و دانش و معرفت و 10 میلیون فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و یکصد هزار دبیر، معلم، دانش‌آموز و ... دارد که عدد سنگین و با عظمتی است. این سرمایه عظیم حاکی از این است که سرمایه‌گذاری بسیاری در انقلاب شده است.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: حوزه‌های علمیه با نقش تبلیغات، موقوفات در مدارس و مساجد مختلف پیش از آنکه دانشگاه‌ها فعال و تاسیس شوند نقش بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها و حوزه‌‌های علمیه را ایفا می‌کردند.

تجربه دیگران را دوباره تجربه نکنیم
وی اظهار کرد: روز وحدت حوزه و دانشگاه روز همه کشور است. روز عزت، شرف، و روزی است که این دو بازوی توانا در هم‌سویی و هماهنگی، پشتیبانی از نظام و انقلاب، آرمان‌های شهدا و رهبری و انقلاب نقش‌آفرین خوبی بودند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به مهم برشمردن هفته فناوری بیان کرد: مساله فناوری در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و ... از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر بخواهیم کشور به پیشرفت و اقتدار لازم دست پیدا کند باید در زمینه فناوری‌های نوین جدی‌تر کار شود. خوشبختانه در زمینه نانو و موشکی کارهای بسیاری انجام شده است و باید تلاش کنیم این راه میا‌ن‌بر است نباید تجربه دیگران را دوباره تجربه کنیم باید در چند رشته مناسب که با امکانات و شرایط کشور منطبق است کار کنیم.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: چشم‌انداز 50 ساله که مقام معظم رهبری دارند برای الگوی اسلامی پیشرفت و توسعه مدیران اسلامی کار ارزشمندی است و کار حوزه‌ها و مراکز علمی پژوهشی فناوری است تا مدل روز آمد، کارآمد، قابل اندازه‌گیری و دقیق طراحی کنند، بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم چه سال جاری چه در سال آینده و چه 50 سال آینده کار را به صورت مقطعی انجام دهیم و استان مرکزی که جایگاه فرهیختگان، دانشمندان، علما و ... است در این ابعاد نیز نقش‌آفرین و پیشتاز باشد و باید همت کنیم در این زمینه‌ها در تاریخ کشور بدرخشد.
وی خاطرنشان کرد: نباید نسبت به آرمان‌های امام و انقلاب سهل‌انگاری کنیم نباید ضعف از خود نشان دهیم زیرا ضعف و سهل‌انگاری همان و سلطه بیگانگان همان و بی‌بند و باری فضای مجازی، مشروبات الکلی و دیگر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود در کشور درست استفاده کنیم.
انتهای پیام

captcha