توافق بر سر 4 پرونده میان طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد
کد خبر: 3772124
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

توافق بر سر 4 پرونده میان طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد

گروه بینالملل ـ یک منبع آگاه اعلام کرد: طرف های یمنی در مذاکرات صلح سوئد در چهار مورد از شش پرونده مورد مذاکره به توافق رسیدند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ در این مذاکرات که پنجشنبه هفته پیش با نظارت مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن آغاز شده 6 پرونده از جمله آزادی اسرا، برقراری آتش‌بس در بندر حدیده، تقویت بانک مرکزی یمن، محاصره شهر تعز، ایجاد مسیر انتقال کمک های بشر دوستانه به مردم آسیب دیده و بازگشایی فرودگاه صنعاء مورد مذاکره قرار گرفت.
 
یک منبع که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: طرفین در پرونده های تبادل اسرا، بازگشایی فرودگاه صنعاء و ارسال کمک های بشردوستانه به توافقاتی دست یافته‌اند.
 
وی افزود: مذاکره درباره بندر «حدیده» نیز همچنان بین دو طرف ادامه دارد و گریفیتس و سفیران 5 کشور عضو شورای امنیت برای رسیدن به توافقی که طرفین از آن راضی باشند، تلاش می‌کنند.
 
این منبع تصریح کرد: در پرونده‌های اقتصادی (بانک مرکزی) و محاصره شهر تعز هنوز پیشرفتی حاصل نشده است و انتظار می‌رود در دور بعدی مذاکرات مورد بحث قرار گیرند.
 
یادآوری می‌شود؛ نخستین دور گفتگوها میان طرفین درگیر در یمن برای پایان دادن به جنگ پنجشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی در استکهلم آغاز شد.

هدف دور اول مذاکرات ایجاد اعتماد حداقلی اعلام شده است، زیرا اختلاف نظر عمیق میان دو طرف دستیابی به توافق را بسیار دشوار کرده است.

مذاکرات صلح یمن امروز با حضور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به پایان می رسد.
 
انتهای پیام
captcha