فروش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی کتاب در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد
کد خبر: 3772136
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خبر داد

فروش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی کتاب در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد

گروه فرهنگی - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کتاب در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد به فروش رفته است.

فروش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی کتاب در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر جعفر مروارید امروز در چهارمین جلسه انجمن کتاب‌خانه‌های عمومی استان در استانداری خراسان رضوی پیرامون ارائه گزارش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با شعار «آگاهی را تماشا کن»، برگزار شد و تنها یک فروشگاه کتاب نبود بلکه یک کلان‌رویداد فرهنگی محسوب می شد. 

وی افزود: ضمنا در مجموع ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کتاب در این نمایشگاه فروش رفت؛ به عبارتی روزانه یک میلیارد تومان در بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد فروش کتاب رخ داد که این رقم فراتر از انتظار ما، ناظران ملی و نیز تهران است. ضمن اینکه حدود 750 هزار نفر از شهروندان فرهنگ‌دوست و کتاب‌خوان از این نمایشگاه بازدید کردند. همچنین افتتاحیه نمایشگاه با حضور ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز دیگر مسئولانی که دغدغه فرهنگی مشهدالرضا را دارند، صورت گرفت که نمادی از وحدت و انسجام ملی در چهلمین سال انقلاب بود.

مدیر کل فرهنگ و اراشد اسلامی خراسان رضوی افزود: در این نمایشگاه از مشارکت و کمک‌های امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان، شهرداری، فرمانداری، صدا و سیما و دیگر نهادهای تاثیرگذار در فضای فرهنگ، نشر و مطبوعات بهره‌مند شد و شاهد تعامل آن‌ها بودیم و موفقیت این برنامه مرهون مشارکت همدلانه همه این نهادها بود.

مرواید عنوان کرد: نمایشگاه کتاب مشهد عرصه گفت‌وگوی نخبگان و مردم بود. ضمن اینکه در این نمایشگاه 200 رویداد فرهنگی در مجموعه یک هفته برگزاری نمایشگاه برگزار شد که دو بخش ویژه شامل سرای اهل قلم و غرفه‌های دوست‌داران کتاب در آن وجود داشت؛ در سرای اهل قلم هر شب یک نشست ویژه تخصصی و نیز نشست‌های رونمایی کتاب با همکاری نهادها، نخبگان و مولفان برگزار می شد و به طور کلی میان مولفان و مخاطبان ارتباط مستقیمی شکل می‌گرفت. 

وی ادامه داد: در غرفه‌های دوست‌داران کتاب و خردسرای فردوسی که دکتر یاحقی حضور داشتند، بیان شاهنامه، نقالی، کتاب‌خوانی‌های سنتی صورت می‌گرفت و در کنار آن کافه کتابی برپا شد که از این طریق مردم تجربه مدل‌های جدید کتاب‌خوانی را نیز می‌آموختند. همچنین اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان و مدیر کل آن نیز در نمایشگاه حضور فعال داشتند و به شکل نمادین یک کتاب‌خانه در این نمایشگاه برپا و فرهنگ کتاب‌خوانی به سطوح مختلف مردم آموزش داده می‌شد.

مروارید با اشاره به حضور فعال مطبوعات در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مشهد خاطرنشان کرد: حضور رسانه‌ها ارتباط مسئولان و مردم را در کنار کتاب محقق می‌کرد. ضمن اینکه پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز به جریان کتاب‌خوانی و نشر کمک شایانی کرد و در این نمایشگاه این دو، یعنی فضای مجازی و کتاب، در کنار یکدیگر حضور مسالمت‌آمیزی داشتند و عمده بحث‌هایی که در فضای رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شد، شامل روش‌های خواندن و دعوت مردم به توسعه فرهنگی بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ویژه‌برنامه‌هایی از طریق شبکه چهار، شبکه نخبگان هر روز به صورت 4 باکس در طول هفته به نمایش گذاشته شد و علاوه بر نمایشگاه کتاب، جریان فرهنگ و جریان نخبگانی و ارتباط مردم در مشهد با کتاب در آن تبیین شد. ضمن اینکه این برنامه تنها یک برنامه از زنجیره حمایت وزارت ارشاد از کتاب بوده و دیگر حلقه‌های آن طرح‌های پاییزه، زمستانه و تابستانه کتاب است که به طور خاص به حمایت از کتاب‌فروشان می‌پردازد. همچنین جریان تقدیر از کتاب‌های برگزیده سال نیز صورت گرفت و در این راستا از 6 کتاب تقدیر به عمل آمد. این برنامه در طول سال ادامه دارد که امیدواریم با همکاری اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان، ناشران و نخبگان فرهنگی، این حلقه حمایت از کتاب توسعه یابد.

مروارید خاطرنشان کرد: کتاب بستر هر نوع توسعه فرهنگی و در یک نگاه کلان، بستر گفت‌وگوی میان‌فرهنگی و بین فرهنگی خواهد بود. همچنین در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز ناشرانی از کشورهای عربی و اروپایی حضور داشته و آخرین دستاوردها و فرآورده‌های فکری غرب و جهان اسلام در آن عرضه شد که انگیزه‌ای برای نخبگان، دانشگاهیان و فضلای فکری ما باشد تا جریان نشر و جریان ترجمه فرهنگی را چه از زبان فارسی به زبان‌های خارجی و چه معکوس، در فضای مشهد به کار ببرند.

وی با اشاره به این که مشهد می‌تواند قطب نشر بین‌الملل و قطب نظریه‌پردازی در جهان اسلام باشد، اضافه کرد: حضور مطبوعات و نیز حضور جریان قوی نشر در مشهد و دانشگاه‌های بزرگی چون دانشگاه فردوسی مشهد با کمک نگاه فرهنگی و اجتماعی که در فضای مدیریتی مشهد شاهد آن هستیم، این نوید را می‌دهد که بتوانیم در مشهدی که دارای 30 میلیون زائر است، چنین جریان نخبگانی را در زمینه نشر توسعه داده و به پیش ببریم.

نهادینه شدن کتاب‌خوانی نیازمند تربیت اجتماعی در لایه‌های پایین است
در ادامه این نشست قربان میرزایی، سرپرست استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات جدی کشور، نهادینه نشدن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده و جای تاسف است که شاید سرانه متوسط مطالعه در کل کشور حدود 12 دقیقه و در استان 16 دقیقه است؛ بنابراین باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود که این مهم با بخشنامه، لایحه و دستور قابل حل نیست بلکه نیازمند یک تربیت اجتماعی در لایه‌های پایین و کار فرهنگی سنگین و بلندمدت است.

وی خطاب به مسئولان و کارشناسان اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان کرد: یقین دارم اکثریت شما در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی دغدغه‌های جدی دارید و فرهیخته‌های ارزشمند استان محسوب می‌شوید. ما امیدواریم که فرهنگ تکریم از مولفین، نویسندگان، دانشگاهیان و به طور کلی تمام کسانی که در حوزه نشر، در هر جایگاهی زحمت می‌کشند، همواره ادامه یابد و آنان را ارج داده و اجازه دهیم کتاب‌خوانی را تشویق و کتاب‌ها و نشریات مورد نیاز جامعه را فراهم و عرضه کنند.

سرپرست استانداری خراسان رضوی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی بسیار بزرگ و مطلوب بوده که به اعتقاد من از ارزشمندی زیادی برخوردار است. امیدواریم همواره شاهد چنین اقداماتی نه تنها در هفته و روز خاص بلکه در طول سال و در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

میرزایی ادامه داد: ما به عنوان دستگاه دولتی، وظیفه خود می‌دانیم که در خصوص ترویج و نهادینه کردن کتابخوانی بسترسازی کرده و از دانشگاهیان، حوزه نشر و تمام دستگاه‌های اجرایی که در این حوزه فعایت دارند، تکریم نماییم. بنابراین تقدیر از پژوهشگران و فعالان حوزه نشر و نیز رسانه‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، جهت اعتلا و ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی امری ضروری است.

وی با اشاره به این که مبلغ 190 میلیون برای تجهیز کتابخانه‌های حاشیه شهر در اختیار اداره کل ارشاد گذاشته شده، بیان کرد: شاید این رقم قابل توجه نباشد ولی فکر می‌کنم یک اقدام مطلوب است و در حاشیه شهر که معضلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی را دارد، ترویج این فرهنگ می‌تواند کمک شایانی به کاهش آسیب‌های موجود داشته باشد. همچنین ارتباط با شهرداران و فرماندارن برای روستاها و شهرهایی که فاقد کتابخانه‌های عمومی هستند، باید جزو سیاست‌ها باشد و اعتبارات لازم در این خصوص فراهم شود؛ بنابراین ما استان را فقط شهر مشهد نمی‌بینیم.

سرپرست استانداری خراسان رضوی ضمن بیان این که پروژه کتابخانه مرکزی مشهد باید در دهه فجر به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: لازم است همه دستگاه‌های مربوط در این حوزه، در جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود، ورود کرده و همچنین برنامه زمان‌بندی اتمام پروژه نیز کنترل گردد.

میرزایی با تاکید بر اینکه محدودیت‌ها و مشکلات ساخت کتابخانه مرکزی مشهد باید منعکس و بیان شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی هستیم، پروژه کتابخانه عمومی مشهد باید در دهه مبارک فجر آماده شود؛ لذا باید دید محدودیت‌های موجود در این مسیر چیست و بنده خواهشمندم که مجریان این پروژه یک برنامه زمان‌بندی یک‌ ماهه را برای اتمام آن در نظر گیرند و مسائلی چون مشکلات مربوط به برق، انشعابات و دیگر مسائل موجود در این راستا انعکاس داده شود.

در این جلسه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت پروژه کتاب‌خانه مرکزی مشهد ارائه شد. همچنین طبق رسم جلسات انجمن کتاب‌خانه‌های عمومی استان، معرفی کتابی با عنوان «اینک؛ پیام‌آوری دیگر» به نویسندگی محمدرضا دین‌پرور انجام شد.

انتهای پیام

captcha