عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان از ثمرات ایمان به معاد است
کد خبر: 3772179
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰

عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان از ثمرات ایمان به معاد است

گروه معارف ـ امام جمعه سراب اظهار کرد: عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان و پندآموزی از فراز و نشیب زندگی از ثمرات نیکوی درخت پُربار ایمان به معاد است.

عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان ثمره درخت پُربار ایمان به معاد است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: عبرت‌آموزی از تاریخ گذشتگان و پندآموزی از فراز و نشیب زندگی از ثمرات نیکوی درخت پُربار ایمان به معاد است.
وی افزود: آدمی در پرتو ایمان و باور به معاد چشمانی نافذ و حقیقت‌بین می‌تواند از ظواهر امور به باطن آن دیده گشاید و از خانه غرور به خانه شعور پا نهد.
وی با استناد به آیه ۴۸ سوره بقره بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: از روزی بپرهیزید که هیچ کس بجای دیگری جزا داده نمی‌شود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل، و نه کسی به یاری او می‌آید.
اکرمی دگرگونی‌های روزگار را آینه ناپایداری این دنیا دانست و ادامه داد: تحوّلات دنیا، دگرگونی‌های روزگار، آمدن‌ها و رفتن‌ها همه و همه آینه‌های تمام‌نمایی هستند که به خوبی ناپایداری این دنیا و جلوه‌های فریبای آن را نشان می‌دهند و انسان را از دل بستن به دنیا و فرو رفتن در گرداب غفلت برحذر می‌دارند، به شرط آن که انسان تنها تماشاگر حوادث نباشد، بلکه از مدرسه روزگار، درس عبرت آموزد و خود را برای دانشگاه قیامت مهیا سازد.
امام جمعه سراب از دیگر اثرات ایمان به رستاخیز گفت و یادآور شد: از اثرات ایمان به رستاخیز در شکل دادن به زندگی انسان این است که اگر زندگی بعد از مرگ نباشد زندگی این جهان پوچ و بیهوده خواهد بود.
وی با اشاره به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می‌داشت، یا از مرگ، گریزی بود، حتما سلیمان بن داوود(ع) چنین می‌کرد، او که خداوند حکومت بر جن و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختیارش قرار داد، امّا آن گاه که پیمانه عمرش لبریز و روزی او تمام شد، تیرهای مرگ از کمان‌های نیستی بر او باریدن گرفت و خانه و دیار از او خالی گشت، خانه‌های او بی‌صاحب ماند و دیگران آن‌ها را به ارث بردند.
اکرمی ضمن بازگو کردن دیگر اثرات ایمان به عالم پس از مرگ تأکید کرد: اثراتی که ایمان به عالم پس از مرگ می‌تواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشویق افراد فداکار و مجاهد و لایق بگذارد به مراتب بیش از اثرات دادگاه‌ها و کیفرهای معمولی و بیش از پاداش‌ها و تشویق‌های عادی است؛ زیرا از مشخصات دادگاه رستاخیز این است که نه تجدیدنظر در آن راه دارد، و نه توصیه و پارتی بازی، و نه می‌توان فکر قضات آن را با طرفند و ارائه مدارک دروغین تغییر داد، و نه تشریفات آن نیازمند به طول و تفصیل خواهد بود.

انتهای پیام

captcha