بی استفاده ماندن حجره‌های آب آشامیدنی و سقاخانه‌های تهران/ یک بام و دو هوای مدیریت شهری در احیای زیست شبانه
کد خبر: 3772206
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

بی استفاده ماندن حجره‌های آب آشامیدنی و سقاخانه‌های تهران/ یک بام و دو هوای مدیریت شهری در احیای زیست شبانه

جایگاه های آبخوری که با بهره گیری از معماری ایرانی و مزین شدن به تصاویر شهدا در سطح تهران ایجاد شده بودند، مدتهاست که در حال خاک خوردن و آلودگی هستند.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: آب در طول تاریخ، در هر جایی از کره زمین  که جریان داشته، همواره موجب حیات و زیبایی آن بخش شده است و حتی در اماکنی هم که آب به میزان کمی وجود داشته و یا توسط بشر به نقطه ای خشک رسیده زیست و حیات را در آن قسمت به جریان انداخته است.

آبخوری‌های سطح شهر یکی از عواملی هستند که می توانند در طول روز در کنار مبلمان شهری زینت بخش شهر بوده و در اوقاتی که خستگی و تشنگی بر شهروندان غالب می شود، با نوشاندن جرعه ای آب گوارا تشنگی را از آنها رفع کرده و نشاط بخش آنها شوند.

شهرداری تهران در اوایل دهه 80 به منظور افزایش خدمات شهری به شهروندان، حجره های آب آشامیدنی مزین به تصاویر شهدا را در معابر عمومی شهر احداث کرد تا در همه زمانها به خصوص فصول گرم سال و به ویژه ساعت پایانی شب که مغازه ها هم تعطیل هستند، شهروندان شرایط دسترسی به آب آشامیدنی را داشته باشند.

اما متاسفانه در حال حاضر آب بسیاری از این حجره ها قطع است و بر روی بیشتر آنها لایه های سنگینی از غبار و آلودگی نشسته است و بعضا کاشی های منقش به تصاویر شهدا دچار تخریب شده اند.

هتک حرمت تصاویر شهدا در سایه غفلت از حجره های آب آشامیدنی

در گذشته متولی ساخت این مخازن آب آشامیدنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران بود، و شهرداری های مناطق هم موظف به رسیدگی و پشتیبانی از آن بودند.

رسیدگی و تامین منابع آب آشامیدنی اگرچه در همه مناطق شهر تهران دارای اهمیت است، اما در مناطق مرکزی مانند منطقه 12 که بازار بزرگ تهران هم در آن واقع شده و محل حضور میلیونها گردشگر در طول سال است، اهمیت مضاعف پیدا می کند.

هتک حرمت تصاویر شهدا در سایه غفلت از حجره های آب آشامیدنی

علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص گفت: «تلاش می کنیم در صورت ضرورت، همه منابع آب آشامیدنی احداث شده توسط شهرداری تا پایان سال بازسازی شوند و مورد استفاده مردم قرار گیرند. اگر به دلیل وجود اماکنی که می توانند آبرسانی کنند، وجود آنها ضرورت نداشته باشد، جمع آوری خواهند شد و دیگر شاهد وجود بی استفاده آنها نخواهیم بود.»

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه در حال حاضر برای سرویسهای بهداشتی فضاهای عمومی به اداره آب هزینه پرداخت می کنیم اظهار کرد: «تا پایان سال با اداره آب هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد و از اداره آب و فاضلاب می خواهیم که برای به نتیجه رسیدن این خدمت، از ما به عنوان شهرداری طلب وجه نکند.»

وی خاطرنشان کرد: «در منطقه 12 برای احیای سقاخانه های قدیمی و تاریخی برنامه ریزی کرده ایم که به زودی مورد استفاده مردم قرار خواهند گرفت.»

همچنین سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه امروزه در بانک‌ها و ادارات آب آشامیدنی در دسترس است گفت: «دیگر کمتر می‌توان به موضوع وجود آب آشامیدنی در معابر شهر به عنوان یک مشکل نگاه کرد چون امروزه آب‌های معدنی در بطری وجود دارد و کار سابق چندان ضرورت ندارد.»

اولین نکته ای که در این میان مغفول مانده، این است که اگرچه در بانک ها و ادارات آب آشامیدنی وجود دارد، اما نکته مهم این است که مگر در همه مناطق و محلات شهر تهران ادارات پراکنده هستند که حالا شهروندی بخواهد برای یک لیوان آب آشامیدنی مسیر راه روها و پله های ادارات دولتی را طی کند و از دیگران آب طلب نماید.

نکته دیگر این که ادارات دولتی در نهایت تا ساعت 16 دایر هستند و مغازه های شهر هم تا ساعت 24، و با این منطق تنها راه رفع تشنگی از ساعت 16 به بعد در هوای گرم تابستان، خرید یک بطری آب معدنی است و از ساعت 24 به بعد، امکان خرید آن هم وجود ندارد و اگر یک مسافر در این زمان وارد شهر تهران شود، باید تا شروع به کار ادارات و اصناف تشنگی را تحمل کند.

اما ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت وجود افزایش خدمات شهری به شهروندان گفت: «سقاخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی از مواردی هستند که افزایش آن‌ها برای رفاه شهروندان اقدام مناسبی است .»

نقش حجره های آبخوری سطح شهر در حیات شبانه تهران

وجود حجره های آبخوری در معابر شهری ضمن اینکه می تواند در تاریکی شب موجب زیبایی و سرزندگی معابر شود، قادر است هنگامی که افراد مسافر در نیمه شب وارد تهران می شوند، برای رفع تشنگی به آنها خدمات دهند.

بی توجهی به تامین آب حجره های آبخوری در سطح شهر، قوام زیست شبانه را در مناطق عادی ضعیف کرده و در مناطقی هم که دچار شب مردگی بودند، موجب تقویت آن شده است.

اگرچه هر از گاهی یکی از اعضای شورای پنجم با عَلَم کردن کسب و کاری که در خیابان سی تیر شکل گرفته ژست لزوم احیای زیست شبانه در تهران را می گیرد،  نگرانی های خود از رشد شب مردگی را در صحن شورای شهر تهران فریاد می‌زند و خواستار توجه به احیای زیست شبانه می شود، اما موضع گیریهای برخی از اعضای شورای شهر  نشان می دهد که آنها حاضرند زیست شبانه را قربانی شب مردگی کنند.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام

captcha