نشناختن ولی امر از مصادیق ظلم به خویشتن است/ لزوم تسریع در روند تعیین استاندار فارس
کد خبر: 3772269
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

نشناختن ولی امر از مصادیق ظلم به خویشتن است/ لزوم تسریع در روند تعیین استاندار فارس

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینكه هر كاری كه خشنودی خداوند در آن نباشد، ظلم است، نشناختن ولی امر را از مصادیق ظلم به خویشتن برشمرد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله اسدالله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس امروز، 23 آذرماه در خطبه‌های نماز شیراز در ادامه مباحث هفته‌های گذشته درباره مصادیق ظلم و لزوم رعایت عدالت در شئون مختلف زندگی با استناد به کلام‌الله مجید، گفت: یکی از مصادیق ظلم را قبول نداشتن قیامت است، این ظلم به خود شخص محسوب می‌شود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه نشناختن ولی امر هم یکی از مصادیق ظلم به خود است، گفت: بعضی هنوز مرکب حکمشان خشک نشده برای ولی امر شاخ و شانه می‌کشند. اگر ولی امر را نشناسی و وجوب اطاعتش را نفهمی، کارت خراب می‌شود، نه اینکه برای مردم نمی‌توانی کاری کنی، برای خودت هم نمی‌توانی، این منطق قرآن است.

مصادیق ظلم
آیت‌الله دژکام با تأكید بر اینكه تطمیع افراد برای رای دادن به فرد یا گروه و امری، از مصادیق ظلم محسوب می‌شود، گفت: رأی دادن مسئولیت است؛ واجب شرعی محسوب می‌شود و باید آگاهانه مسئولانه و خداترسانه در صحنه حضور داشت.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه هر کاری که خداوند از آن خشنود نباشد، ظلم به نفس یا جامعه محسوب می‌شود و از عدالت به دور است و گفت: گاهی ممکن است بگوییم آنچه ما انجام داده‌ایم، گناه نبود، اما باید مراقب باشیم که آیا خدا راضی هست؛ اینکه در دعا و قرآن ظلم به خود مطرح می‌شود یعنی فرد کاری کرده که خدا دوست ندارد؛ اگر خداوند انجام کاری را دوست ندارد، مشخصا آن کار برای فرد مفید نیست.

تعیین استاندار فارس
امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در بعضی مشاغل، طولانی شدن مدت خالی بودن برخی پست‌ها از مسئول را باعث بروز مشکل دانست و خواستار تعیین سریع و در عین حال دقیق استاندار فارس شد.
وی اظهار كرد: مسلماً جامعه بدون امیر و مدیر امکان تداوم کار را ندارد، اگر جاهایی کسی بازنشسته بوده کنار رفته سعی کنیم خیلی زود جایگزین تعیین کنیم تا مدیریت مستمر و قوی تداوم یابد؛ در این راستا، مسلما در استان فارس هم تغییراتی رخ داده که به نظر می‌رسد مدت آن طولانی شده است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه تغییر مدیریت ارشد فارس به نوعی بر ضعف امور تأثیرگذار بوده است، گفت: گرچه تمام مدیران محترمی که مشمول قانون بودند، تا آخرین لحظه ایستادند و با قوت کار کردند اما طبیعت انسان این است که از فردی که قرار بر تغییر او باشد، کمتر حرف شنوی دارد.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه قطعاً دولت در حال بررسی و تحقیق برای تعیین نیروی مناسب در راس استان فارس است، گفت: بنای ما هم ورود در وظایف دولت نیست، دولت باید وظایف خود را انجام دهد، مردم هم داوری خواهند کرد، این قاعده مردم‌سالاری دینی است، اما استدعا از مدیران ارشد کشور این است که در صورت ممکن برای ساماندهی وضعیت فارس تعجیل کنند.
امام جمعه شیراز با در عین حال با اشاره به بخشی از توصیه‌های امیرالمؤمنین(ع) در خصوص ویژگی‌های یک مدیر، دانایی و توانایی و داشتن انگیزه را از شروط و ویژگی‌های اصلی یک مدیر تأثیرگذار دانست.
وی گفت: مدیر سیاست زده، در استانی که 5 میلیون جمعیت دارد، مردم و خودش را درگیر مسائل سیاسی می‌کند و کار مردم، وضعیت اقتصاد مردم، عمران و توسعه و دیگر مسائل مهم روی زمین خواهند ماند.
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به قرار داشتن در آستانه روز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اهمیت توجه به همراهی بیشتر بین مسئولان و دست اندرکاران این دو بخش مهم را یادآور شد.
آیت‌الله دژکام گفت: در طول این سالیان پس از انقلاب برای وحدت حوزه و دانشگاه تلاش‌های فراوانی انجام شده و موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم، اما امام(ره) و مقام معظم رهبری انتظارشان برای همکاری این دو نهاد بیشتر بوده است.

وحدت حوزه و دانشگاه
وی با بیان اینکه اگر حوزه و دانشگاه با هم هماهنگ شده و در راستای مشکلات مردم فکر و برنامه‌ریزی کنند، کشور پیشرفت خواهد داشت، تأکید کرد: آنچه در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، وحدت زمانی در مبانی فکری و زمانی در عملکرد است.
آیت‌الله دژکام در خصوص وحدت در مبانی با بیان اینکه متأسفانه نظام آموزشی ایران اسلامی، مبانی به یک پارادایم مبتنی بر علوم اسلامی قرار ندارد، گفت: دلیل مخالفت با 2030 آن است که می‌خواهد پارادایم را تغییر دهد؛ ما باید در مبانی با هم مشترک شویم.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه اندیشمندان اسلامی و ایرانی در حوزه علوم انسانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، تاکید کرد: آنقدر خود را غرق در افکار و اندیشه‌های دکارت و کانت و .... کرده ایم که از یاد برده‌ایم ملاصدرا و ابن سینایی هم داریم.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در نظام آموزشی ایران اکنون پارادایم‌های مختلفی وجود دارد، لزوم مشترک کردن مبانی این نظام را یک ضرورت دانست و تاکید کرد که در این بخش همه اندیشمندان و صاحبان اندیشه حوزه و دانشگاه باید دور هم نشسته و مسائل را بررسی کنند.

وحدت عملکردی
امام جمعه شیراز همچنین بر لزوم رسیدن به وحدت عملکردی نیز تاکید كرد و گفت: اگر وحدت در مبانی رخ دهد بخش عمده‌ای از کار حل می‌شود و در وحدت عملکردی هم همراهی و همدلی حوزه و دانشگاه شکل خواهد گرفت.
آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به رخ دادهای مختلف در جهان تأکید کرد که امروز دنیا به دنبال یک عدالت گستر است.
امام جمعه شیراز گفت: در طول 100 سال گذشته 2 جریان بزرگ ادعای عدالت داشت هر دو جریان تمام شد، پایان فکر مارکسیستی و کمونیستی را امام راحل(ره) رسما اعلام کرد و امروز هم شاهد به پایان رسیدن کار مدعیان لیبرال دموکراسی یا ایجاد دولت رفاه هستیم.
وی با بیان اینکه رسانه ها کمتر به مباحث طرح شده در خطبه اول نماز جمعه می پردازند، بر لزوم انعکاس مطالب و نکات طرح شده در خطبه اول که پیرامون مسائل دینی، اخلاقی و اسلامی است، در سانه‌ها تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: رسانه‌ها بیشتر به خطبه های دوم بیشتر توجه دارند، یک کلام سیاسی که می‌گوییم تیتر رسانه‌ها می‌شود، حال آنکه مطالب طرح شده در خطبه اول برای جامعه ضروری‌تر است.
انتهای پیام

captcha