معرفی امامزادگان فارس/ بقعه بی‌بی دختران شیراز
کد خبر: 3772279
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴

معرفی امامزادگان فارس/ بقعه بی‌بی دختران شیراز

گروه اجتماعی ـ بقعه امامزاده «ام عبدالله» مشهور به بی‌بی دختران یكی از بقاع متبركه معروف در شهر مقدس شیراز است كه در نزدیكی‌های مسجد تاریخی ایلخانی قرار دارد.

به گزارش ایكنا از فارس، بقعه امامزاده «ام عبدالله» مشهور به بی‌بی دختران یا در گویش محلی بی‌بی دخترون، در شهر شیراز، واقع شده و در کتاب آثار عجم نوشته فرصت‌الدوله شیرازی در مورد این امامزاده آمده است: «این امامزاده، نامش بی‌بی خدیجه و کنیه‌اش ام عبدالله، سیده‌ای است فاضله از اولاد حسین بن علی بن حسین (ع)».
بر این اساس، این امامزاده از اولاد حضرت زین‌العابدین (ع) امام چهارم شیعیان است و بقعه آن در نزدیكی‌های مسجد تاریخی ایلخانی قرار دارد.
این بقعه توسط قتلخان مختوم شاه‌دختر سلطان قطب‌الدین شاه جهان بن سلطان سیمور غتمیش قراختایی و همسر امیر مبارزالدین محمد ـ مؤسس سلسله آل مظفر- ساخته اما به علت زلزله تخریب شد و بعداً محمدقلی خان ایلخانی عمارت را تجدید و تعمیر کرد.
این عمارت در کوچه‌ای منشعب از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت العباس قرار دارد و عمارت کنونی که دارای گنبدی بلند و به‌صورت دوطبقه با یک زیرزمین ساخته‌شده مربوط به دوره ایلخانی است.
بقعه بی‌بی دختران دارای حوضی مربعی در حیاط و جلوی بقعه و دو باغچه در طرفین آن و مقبره ام عبدالله در زیرزمین حیاط قرار دارد.
زائران حرم شاهچراغ(ع) می‌توانند با پیمودن مسافتی کوتاه از فضای معنوی و معماری منحصربه‌فرد و زیبای این بنا که در بافت تاریخی شیراز خودنمایی می‌کند بهره‌مند شوند.
انتهای پیام

captcha