فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون مطلوب نیست
کد خبر: 3772370
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
آیت‌الله مبلغی:

فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون مطلوب نیست

گروه معارف ـ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از آمادگی این مرکز جهت ایجاد انجمن فقه و قانون در حوزه علمیه خبر داد و گفت: فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون فعالیت مطلوب و قابل قبول‌ نیست که باید روند کار آنها تسریع یابد.

فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون مطلوب نیستبه گزارش ایکنا ازقم، آیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی امروز، 24 آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: برگزاری 400 حلقه علمی، برگزاری جلسات مختلف با کمیسیون‎های مجلس و... از جمله فعالیت‎های این مرکز بوده است.

وی افزود: تولید ایده و ادبیات متناسب با جنس فعالیت‎های این مرکز از جمله کارهای صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به اجتهاد معطوف به قانون شامل روح قانون، اجتهاد مجموعه‎ای و منظومه‎ای و اجتهاد اهداف و کارکرد قانون اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اجتهاد تأسیسی نسبت به قانون، قانون با محتوا و کارکرد اخلاقی، ضرورت مطالعات فقه حقوقی، نسبت به فقه و قانون(طرح ضرورت ایده‌های ناظر به تعیین نسبت فقه با قانون)، نسبت فقه و قانون نسبت به واقعیت‎های اجتماعی، فقه اضطرارهای اجتماعی و... از جمله مسایلی است که در این مرکز به آن پرداخته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مکانیسم پژوهشی ویژه از جمله فعالیت‎های این مرکز بوده است؛ با توجه به ضرورت عملیات جمع تلفیق میان تخصص‎ها و رشته های متنوع در قانون، این مرکز نیز به این مهم توجه داشته است و در این مرکز از اهالی تخصص‌های چندی که به قانون مرتبط هستند دعوت کنیم.

وی گفت: فراهم آوردن مقدمات ایجاد یک جریان نیرومند قانون‌پژوه در حوزه از دیگر فعالیت‎های این مرکز بوده است؛ در این عرصه به دنبال تجربه افزودن نسل جوان حوزه هستیم تا قانون را در یک روند تجربی جدی وارد کنیم؛ آنچه این مرکز در آینده در نظر دارد، آن است که یک جریان نیرومند قانون‌پژوه دینی را در حوزه به سامان بیاوریم.

مبلغی یادآورشد: برای جریان‌سازی این موضوع در هماهنگی فقه و قانون از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد؛ از انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و برگزاری نشست‌های موضوع‌شناسانه قانون‌محور گرفته تا انجام پشتیبانی از صفر تا صد در هر سال نسبت به هر پایان‌نامه و... از نکاتی است که این مرکز به دنبال آن است.

وی افزود: آمادگی کامل داریم که انجمن فقه و قانون را در زمره انجمن‎های حوزه تعریف کنیم تا این انجمن ظرفیت‎های حوزه را درخصوص فقه و قانون رصد کند؛ فعالیت حوزه در عرصه فقه و قانون فعالیت مطلوب و قابل قبولی نیست که باید روند کار آنها تسریع یابد و از مهمترین بخش‎های مرکزی عمل تقیین، توجه به قانون منبعث به فقه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بی‎گمان حجم و حضور حوزه در عرصه بین‎الملل اسلامی و تعامل با این عرصه باید متناسب با ظرفیت‌های حوزه و ضرورت کار در این عرصه باشد؛ برگزاری کنفرانس‎های علمی با موضوعات علمی ویژه و کمتر مطرح شده(البته حیاتی) با تمرکز بر استفاده حداکثری تولید محتوای علمی و دوری‌گزینی از شعار و سطحی‌اندیشی، حرکتی را آغاز کرده‎ایم.

وی گفت: در این زمینه به‌دنبال ایجاد یک جریان فقه و قانون‌(در کنار هم) در ارتباط با واقعیت‌های اجتماعی هستیم؛ دیر یا زود جامعه حوزوی و دانشگاهی و کشور ما از این حرکت منتفع خواهد شد.

مبلغی یادآور شد: سخن منطقی مرکز آن است که اگر قانون در ایجاد نظم حقوقی نقش‌آفرین است و اگر در فضای جامعه اسلامی باید حقوق دانان و پارلمان‌های کشورهای اسلامی قوانین منبعث از هنجار اسلامی داشته باشند، نیازمند همگرایی حقوقی در فضای جهان اسلام هستیم که در این زمینه پیشنهاد یک دبیرخانه ارایه شد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر بتوانیم کمک و حمایتی را نسبت به دستگاه تقنین و قانونگذار(از حیث محتوایی) انجام بدهیم موجب رضایت مقام معظم رهبری است زیرا ایشان همیشه مطالبه می‎‏کنند که حوزه باید پشتیبان نظام اسلامی باشد.

انتهای پیام

captcha