شیراز؛ میزبان دائمی كنگره علوم انسانی اسلامی/ ‌برنامه‌های سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری تشریح شد
کد خبر: 3772389
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

شیراز؛ میزبان دائمی كنگره علوم انسانی اسلامی/ ‌برنامه‌های سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری تشریح شد

گروه اجتماعی ـ فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی گفت: از آنجا كه مرحوم پدرم تأكید فراوانی به احیای علوم انسانی اسلامی داشت بنا داریم كه هر ساله در سالگرد ارتحال ایشان كنگره ملی علوم انسانی اسلامی را در شیراز برگزار كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، علی حائری، فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی امروز، 24 آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری همایش تبیین اندیشه‌های مرحوم پدرش با عنوان «آیت اخلاق و حكمت» خبر داد و گفت: این همایش در روز پنج‌شنبه، 29 آذرماه جاری در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود.
وی افزود: در این همایش از پوستر فراخوان مقالات كنگره ملی علوم انسانی ـ اسلامی نیز با حضور اندیشمندان كشورمان رونمایی خواهد شد.

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی
حائری با بیان اینكه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز پذیرفته است كه دبیرخانه دائمی این كنگره ملی را راه‌اندازی كند، گفت: از آنجا كه مرحوم آیت‌الله حائری توجه ویژه‌ای نسبت به علوم انسانی اسلامی داشت، لذا بنا داریم تا هر سال و در سالگرد ارتحال آن عالم ربانی كنگره ملی علوم انسانی اسلامی را برگزار كنیم و به بهترین مقاله این كنگره نیز هدیه خور توجهی اهدا خواهد شد.
فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی یادآور شد: مرحوم پدرم دارای ویژگی‌های فردی و اجتماعی متعددی بودند و چون این ویژگی‌ها نیاز ضروری اجتماع است، در همایش مذكور به ابعاد مختلف شخصیتی ایشان پرداخته می‌شود.

‌محبوب و تأثیرگذار
وی گفت: اخلاق ریشه در انصاف دارد برای همین است كه مرحوم آیت‌الله حائری انسان منصفی بود و در بین سلایق و گرایش‌های متفاوت جامعه محبوب و تأثیرگذار بود.
حائری با بیان اینكه حكمت ریشه در اخلاص و تفكر دارد، گفت:‌ همانطور كه مقام معظم رهبری فرمودند مرحوم آیت‌الله حائری یك عالم متفكر بود و تفكرش بر دیگر اوصاف ایشان غالب بود و بنا به این دلایل ما عنوان همایش «آیت حكمت و اخلاق» نامگذاری كردیم.

تشریح برنامه‌های سالگرد 
وی با یادآوری اینكه اولویت اصلی ‌ما در شخصیت‌پردازی و بررسی ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله حائری نظریه‌پردازی در علوم انسانی است، گفت: ایشان دهه آخر عمر خود را وقف احیای علوم انسانی اسلامی كرد.
فرزند مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی اظهار كرد: در همایش مذكور آیت‌الله میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تفكرات مرحوم آیت‌الله حائری درباره علوم انسانی اسلامی سخنرانی خواهد كرد.
حائری با بیان اینكه اصلی‌ترین خصیصه‌ای كه در این همایش بدان پرداخت می‌شود، در خصوص علوم انسانی اسلامی است، گفت: مرحوم آیت‌الله حائری شخصیت فقهی و ادبی نیز داشت لذا آیت‌الله ملك‌حسینی كه خواهرزاده و شاگرد مرحوم پدرم بود درباره این بعد شخصیتی ایشان در همایش مذكور سخنرانی خواهد كرد.
وی، مرحوم آیت‌الله حائری را یك عالم متخلق به اخلاق اسلامی توصیف كرد كه این اخلاق را در حوزه سیاست نیز وارد كرده است و ادامه داد: حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران كه یك عالم اخلاقی در حوزه سیاست است، نیز در این همایش درباره اخلاق سیاسی و متعالی اجتماعی مرحوم پدرم سخنرانی می‌كند.

سیر و سلوك آیت‌الله حائری
فرزند مرحوم آیت‌الله حائری گفت: مرحوم پدرم یك عارف و اهل سیر و سلوك بود اما نه سیر و سلوكی كه او را منزوی كند و به گوشه‌ای بنشاند بلكه او را به بطن جامعه می‌رساند و عاشق مردم می‌كرد به طوری كه بارها می‌گفت من از شیرازی‌ها جز خوبی ندیدم و عزت من از شیرازی‌هاست و این عشقی كه به مردم و خدمت به آنان داشت ریشه عرفانی داشت و بناست كه در این همایش حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در زمینه عرفان انقلابی و سلوك فردی و اجتماعی ایشان سخنرانی كند.

منش سیاسی 
وی همچنین یادآور شد كه مرحوم آیت‌الله حائری یك منش متعادل سیاسی هم داشتند یعنی مقبول و محبوب سلایق مختلف سیاسی بودند و اهل تعامل و خط بندی‌ها و مرزبندی‌های مرسوم سیاسی و حزبی نبود و بناست در همایش مذكور ضرغامی درباره منش متعادل سیاسی ایشان سخنرانی كند.
حائری بیان كرد: همچنین ایشان یك منش آزاندیشانه هم داشتند و هر جا كه احساس تكلیف كرد بدون اینكه به نتیجه آن فكر كند وارد می‌شد و اگر كسی مظلوم شده، خلاف موج از او دفاع می كرد و اگر كسی در قدرت است، خلاف موج از او انتقاد می‌كرد و درباره این منش آزاداندیشانه كه ریشه در مبازرات سیاسی قبل از انقلاب ایشان هم دارد، احمد توكلی كه هم بند و هم سنگر ایشان در مبارزات سیاسی قبل از انقلاب بودند در همایش مذكور سخنرانی خواهد كرد.

روحانی طراز انقلاب
فرزند مرحوم آیت‌الله حائری تأكید كرد كه اصل كار ما این است كه یك روحانی در طراز انقلاب معرفی كنیم و بگوییم آن روحانی كه امام 40 سال پیش وعده دادند می‌تواند چنین شخصیتی باشد و این انگیزه‌ای باشد برای سایر طلاب و روحانیان و یك شاقول و حد و اندازه‌ای برای اینكه به زمینه‌های مطلوبی برسند.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مراسم ختم و اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی نیز در همان روز پنج‌شنبه، 29 آذرماه با سخنرانی آیت‌الله میرباقری و تلاوت حامد شاكرنژاد و كمیل‌خوانی خلف‌زاده در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha