تجلیل از 47 پژوهشگر برتر دانشگاه تهران/ کمک مشورتی دانشگاه‌ها به دولت
کد خبر: 3772607
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

تجلیل از 47 پژوهشگر برتر دانشگاه تهران/ کمک مشورتی دانشگاه‌ها به دولت

گروه جامعه ــ معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به تجلیل از 47 پژوهشگر برتر دانشگاه تهران در هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، گفت: به درخواست معاون اول رئیس‌جمهور، پنج خوشه مشورتی تشکیل و به دولت یاری می‌دهند.

به گزارش ایکنا؛ محمد رحیمیان؛ معاون پژوهشی دانشگاه تهران عصر امروز شنبه 24 آذرماه طی نشستی خبری به تشریح جزئیات بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که روز دوشنبه 26 آذرماه برگزار می‌شود، پرداخت و اعلام کرد: در این دوره از جشنواره 47 پژوهشگر تجلیل می‌شوند.

وی تشریح کرد: 3 پژوهشگر پیشکسوت نمونه، هفت پژوهشگر برجسته، هشت پژوهشگر نمونه، چهار پژوهشگر جوان(هیئت علمی زیر 40 سال با بیشترین فعالیت)، پنج طرح کاربردی برجسته، چهار طرح کاربردی در درجه دوم تأثیرگذاری، دو دست‌آورد پژوهشی ویژه، 10 پایان‌نامه و رساله نمونه، دو کارشناس پژوهشی نمونه، یک آزمایشگاه و یک کتابخانه برتر امسال مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رحیمیان در خصوص تفاوت‌های این دوره از جشنواره با سال‌های قبل، گفت: این دوره سنجش‌ها بیشتر کیفی شده است. به عنوان مثال شاخص سنجش h-index در برخی از رشته‌ها مورد توجه بوده و ضریب کیفیت Q در ارزیابی مقاله‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر استادی مقاله‌های خود را در نشریاتی که از نظر دانشگاه جزء نشریات با کیفیت بالا نیست، چاپ کرده باشد، از امتیاز برجسته بودن بهره‌مند نمی‌شود، گفت: حداکثر مقالاتی که استادان در نشریات با کیفیت پایین می‌توانند منتشر کنند پنج درصد مقاله‌ها است. از سوی دیگر، امسال اساتید خود را معرفی نکردند، بلکه ما آنها را بر اساس رتبه‌ها و فعالیت‌هایشان انتخاب کرده‌ایم.

10 اولویت پژوهشی دانشگاه تهران اعلام شد

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در ادامه از فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه گفت و اعلام کرد: 10 اولویت در شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان نیازهای کشور شناسایی شده و دانشجویانی که در خصوص این 10 نیاز کار پژوهشی، رساله و پایان‌نامه انجام دهند، مورد حمایت بیشتری قرار می‌گیرند. این 10 نیاز کشور شامل آب، انرژی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، مخاطرات طبیعی، آسیب‌های اجتماعی، سلامت، تغذیه و امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، جهانی شدن و فضای مجازی و آمایش سرزمینی است.

تشکیل کنسرسیون پژوهشی 13 دانشگاه سطح یک کشور

وی ادامه داد: 13 دانشگاه سطح یک کشور با هم همکاری دارند. این 13 دانشگاه کنسرسیوم همکاری پژوهشی و فناوری با هم تشکیل داده‌اند که اولین پروژه مشترک خود را از سازمان محیط زیست تحت عنوان «پروژه کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده هوا در کلان‌ شهرهای ایران» در حال انجام دارند. تاکنون 30 درصد این پژوهش انجام شده و نتیجه آن مشخص شدن آلاینده‌های اصلی هوای کلان‌‌شهرها خواهدبود.

به درخواست جهانگیری صورت گرفت: دانشگاه‌ها به دولت کمک مشورتی می‌دهند

رحیمیان از درخواست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای کمک دانشگاه‌ها به دولت برای مشورت دادن در زمینه مشکلات موجود کشور نیز سخن گفت و اعلام کرد: بر اساس این درخواست، پنج خوشه مشورتی تشکیل شده است که شامل خوشه‌های اقتصاد کلان با محوریت دانشگاه تهران، پولی و بانکی و ارتباطات و رسانه با محوریت دانشگاه علامه طباطبایی، سرمایه اجتماعی با محوریت دانشگاه اصفهان و حقوق شهروندی با محوریت دانشگاه شهید بهشتی است.

تجلیل از 47 پژوهشگر برتر دانشگاه تهران/ کمک مشورتی دانشگاه‌ها به دولت

وی افزود: خوشه پولی و مالی و ارتباطات با دریافت مشورت از سایر دانشگاه‌ها، بسته مشورتی خود را آماده و به دولت ارسال کرده است.

رحیمیان از جذب 164 محقق پسا دکتری در دانشگاه تهران نیز خبر داد و گفت: امکان استفاده از نرم‌افزار همانندجو برای مقاله‌های فارسی و انگلیسی فراهم شده است، همچنین در تلاش برای بالا بردن کیفیت نشریات دانشگاه تهران هستیم و در حال حاضر دانشگاه تهران 102 نشریه دارد که 14 نشریه نمایه بین‌المللی دارند و امیدواریم که بتوانیم سایر نشریات را نیز دارای نمایه کنیم.

وی از افزایش نمایه کردن مقاله‌های علمی ایرانی در پایگاه WOS نیز خبر داد و گفت: در سال 96 تعداد چهار هزار و 177 مدرک علمی در پایگاه WOS نمایه شده در حالی که در سال 95 تعداد مدارک علمی نمایه شده سه هزار و 968 مورد بوده است. در پایگاه استنادی اسکوپوس نیز تعداد مدارک علمی ما از چهار هزار و 226 مورد به چهار هزار و 799 افزایش یافته است.

دانشگاه تهران اشتراک دریافت 32 هزار عنوان نشریه خارجی را دارد

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از یک مورد چاپ مشترک با انتشارات اشپیگل نیز خبر داد و اعلام کرد: علی‌رغم تنگناهای مالی، ارتباط با پایگاه‌های علمی را حفظ کرده‌ایم. دانشگاه تهران مشترک 32 هزار عنوان نشریه خارجی است. همچنین سال گذشته 30 هزار عنوان کتاب، 800 نقشه چاپی و پنج هزار قطعه عکس مرمت شده است. 17 هزار فهرست‌نویسی، چهار نشست علمی، هفت نمایشگاه تخصصی، 110 عنوان گویاسازی برای نابینایان، 130 دوره آموزشی و دو کارگاه مقاله‌نویسی با حضور مدرسان خارجی نیز از اهم اقدامات کتابخانه دانشگاه تهران است.

وی طرح‌های توان‌افزایی جوامع محلی شهرستان قلعه گنج کرمان، بازسازی فضای اجتماعی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی، بهینه‌سازی تکثیر و پرورش زالوی طبی با همکاری جهاد دانشگاهی، طراحی و ساخت تراشه‌ای برای تشخیص سلول‌های سرطانی، پایلوت مدل دانشکده سرمایه‌گذار و ... را از جمله طرح‌های موفق دانشگاه تهران برشمرد.

دانشگاه تهران سالانه هفت میلیارد تومان پهنای باند استفاده می‌کند

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از هزینه کرد هفت میلیارد تومان برای خرید پهنای باند و هفت میلیارد تومان هزینه اشتراک پایگاه‌های علمی خبر داد و گفت: بعد از آستان قدس رضوی بیشترین موقوفات متعلق به دانشگاه تهران است و هر ساله نیز موقوفات جدیدی به این دانشگاه اهدا می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ارتباط دانشگاه و صنعت در حال حاضر چگونه است و آیا نیازهای کشور را مرتفع می‌کند؟ گفت: ارتباط نه تنها با صنعت بلکه با جامعه برای رفع نیازهای جامعه مسئله مهم، اما مشکل است. برای اینکه اساتید وجهه داشته باشند، باید مقاله تهیه کنند و راضی کردن آنها برای فعالیت بر روی مشکلات جامعه کار مشکلی است، بر همین اساس مقرر شده آیین‌نامه ترفیع اساتید طرح‌های کاربردی را نیز در برگیرد.

رحیمیان اضافه کرد: البته راضی کردن سازمان‌های دولتی و غیر دولتی برای اعتماد به دانشگاه نیز کار سختی است، اما روند در کل دانشگاه‌ها روبه بهبود است. در دنیا ایران با تعداد مقاله‌ها شناخته می‌شود، اما در داخل کشور باید بر اساس کاری که برای مردم انجام می‌دهیم شناخته شویم.

انتهای پیام

captcha