جای خالی پژوهش‌های قرآنی در مراکز علمی
کد خبر: 3772627
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵

جای خالی پژوهش‌های قرآنی در مراکز علمی

گروه فعالیت‌های قرآنی - جامعه اسلامی همواره باید در تمامی زمینه‌ها قرآن کریم را سرلوحه امور قرار داده و راهکار تمام مسائل را در قرآن جستجو کند اما امروز در کنار توجه اندک به امر پژوهش، به پژوهش‌های قرآنی به عنوان نیاز اساسی جامعه توجه خاصی نمی‌شود.

جای خالی پژوهش‌های قرآنی در مراکز علمی

قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) همواره بر علم‌اندوزی و تحقیق و پژوهش تأکید کرده‌اند. از سوی دیگر معارف دینی ما، گنجینه‌ای از معلومات ناب به ما می‌دهد که همچنان از آن بهره نمی‌بریم! در دورانی که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جامعه را فرا گرفته ما کمتر به سمت و سوی حل مشکل رفته‌ایم. حال آنکه باید از جامعه جلوتر باشیم و نه تنها با استمداد از قرآن و روایات نسخه‌های شفابخش برای معضلات جامعه، روند علمی و پژوهشی داشته باشیم، بلکه باید چند قدم هم جلوتر از جامعه حرکت کنیم.
در جامعه امروزی یکی از مسائل اساسی که مد نظر همگان بوده و همواره برآن تأکید می‌شود مسئله تحقیق و پژوهش است که در کشور ما تاکنون به حد اعلا از تحقیق و پژوهش بهره نبرده‌ایم و در این میان در بخش قرآن که خود همواره در مهجوریت بوده، پژوهش‌های قرآنی نیز چندان مورد توجه نبوده است در حالیکه انجام کار پژوهشی بر روی این کتاب انسان‌ساز می‌تواند در تمامی زمینه‌ها راهکاری اساسی به ما ارئه دهد.

اهمیت پژوهش‌های قرآنی
ایرج باقری ساوه، مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از کردستان با اشاره به اهمیت پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: با توجه به تجربه‌های که در سطح دانشگاه داشته‌ام، پژوهش‌ قرآنی حلقه گمشده دانشگاه‌ها است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان، افزود: علی‌رغم اینکه چندین دوره از این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده است اما تعداد پژوهش‌های قرآنی در این جشنواره بسیار کم است و در طول سال شاید فقط یک پژوهش و آن هم خیلی سطحی و به ندرت در سطح دانشگاه انجام گیرد.
مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن در حوزه سلامت بیان کرد: در قرآن کریم در زمینه تغذیه و سلامت، آناتومی انسان آیات زیادی وجود دارد که مغفول مانده و بسیار بکر هستند که برروی این آیات پژوهش‌های خوبی می‌توان انجام داد.
وی اعلام کرد: در دین اسلام و به تبع آن معجزه جاوید پیامبر ختمی مرتبت(ص) اصالت هر آنچه مهم خوانده شده است، بر مبنای پژوهش استوار شده است. هنگامه تولد دین مبین اسلام در غار حرا آنچه خداوند به رسولش امر فرمود، خواندن بود. جبرئیل، فرشته وحی از طرف خداوند بر پیامبر(ص) نازل شد و پس از بسم الله که شروع هر چیزی است فرمود اقراء. یعنی بخوان و خوانش مبنا و اساس هر پژوهشی است.
باقری با اشاره به اینکه پژوهش در دین اسلام همانند تمامی موضوعات دینی دیگر شیوه خاص خود را دارد، بیان کرد: در قرآن اولین عنصر در پژوهش تفکر است و بارها و بارها در قرآن کریم بشر چه صراحتا و چه به صورت غیر مستقیم به تفکر دعوت شده است.

هدایت دانشجویان به سمت پژوهش‌های قرآنی
وی با اشاره به اینکه بحث مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم فتح باب خوبی است تا دانشگاه پژوهش‌های قرآنی خود را در این زمینه به خوبی انجام دهد، اعلام کرد: ما باید با راغب کردن دانشگاه‌ها و ایجاد انگیزه و آگاهی بین دانشجویان، آن‌ها را به سمت پژوهش‌های قرآنی هدایت کنیم.
مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر در زمینه قرائت در سطح دانشگاه کار را شروع کرده‌ایم، اگرچه هنوز شاخص نیست و نقطه ضعف‌های داریم.
وی یادآور شد: در حال حاضر در زمینه پژوهش‌های قرآنی، به ویژه در محیط‌های دانشگاهی، آموزشگاهی، دبیرستان‌ها، زمینه بکر است و ما می‌توانیم پژوهش‌های خوبی در بخش علوم قرآنی داشته باشیم و باید از این پتانسیل موجود نهایت استفاده را ببریم.
انتهای پیام

captcha