دلایل عدم کسب رتبه اول در برخی رقابت‌های جهانی قرآن
کد خبر: 3772720
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۷
دبیر کمیته اعزام و دعوت قاریان قرآن کریم تشریح کرد:

دلایل عدم کسب رتبه اول در برخی رقابت‌های جهانی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرابی، دبیر کمیته اعزام و دعوت قاریان قرآن کریم، با بیان دلایل عدم کسب رتبه اول در برخی رقابت‌های جهانی یکی از این موارد را آئین‌نامه‌های ساده و کم‌عمق این قبیل مسابقات دانست.

سیدعلی سرابی، دبیر کمیته اعزام و دعوت قاریان قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ درباره اعطای رتبه دوم به نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس با وجود اذعان همگان به اینکه حق نماینده ایران کسب رتبه اول این مسابقات بود، اظهار کرد: آن طور که دوستان گزارش دادند و عزیزانی که تلاوت محمدحسن موحدی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، را شنیده بودند، وی حضور خیلی خوب و قوی در مسابقات داشت و امید همه ما این بود که رتبه اول مسابقات به نماینده کشورمان اعطا شود که این‌گونه نشد.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: به هر حال هنگامی که مسابقات بین‌المللی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، نگاه داوران و سبک و سیاق مسابقات طوری است که همیشه نتیجه‌ای که مورد انتظار است حاصل نمی‌شود. در مسابقات کشورهای مختلف گاه ملاحظات فنی (که به طور دقیق برای ما مشخص نیست) و یا حتی ملاحظات غیرفنی وجود دارد که نتایج مسابقات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سرابی اظهار کرد: ارزیابی کارشناسان این بود که نماینده کشورمان با توجه به اینکه تلاوت بسیار خوبی را اجرا کرد و در مقایسه با کسی که نفر اول شد نیز اجرای بسیار قوی‌تری داشت، باید نفر اول مسابقات می‌شد، اما به هر حال ملاحظاتی که در مسابقات وجود دارد نتیجه را این‌گونه رقم زد.
وی با بیان اینکه بنده نمی‌توانم به طور قطع ملاحظات سیاسی را عاملی اثرگذار در اعطای رتبه دوم این مسابقات به نماینده کشورمان بیان کنم، گفت: هر یک از کشورهایی که مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار می‌کنند هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ ارتباطات ویژه و خاصی که بین کشورها وجود دارد ملاحظات خاص خود را دارند. برای مثال در مسابقات کشور مالزی صوت و لحن و در مسابقات کشورهای عربی نیز حسن الاداء و فصاحت عربی بیشتر مورد توجه است.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: همین نکات باعث می‌شود که نوعی نگرش خاص فنی بر مسابقات کشورهای مختلف حاکم شود. گاهی اوقات نیز حضور داوران خاص از برخی کشورها و نگاه خاص ایشان در روند نتیجه‌گیری اثرگذار است. برخلاف آئین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، آئین‌نامه بسیاری از کشورها ابتدایی و ساده است؛ لذا نظرات خاص داوران همراه با آئین‌نامه‌های ساده و کم‌عمق تأثیرگذار است و این نکات سبب می‌شود که قاریان ایرانی علی‌رغم اینکه سطح بسیار بالایی در برابر دیگر متسابقان دارند، رتبه برتر را به دست نیاورند.
سرابی با بیان اینکه اختلافات آئین‌نامه‌ای و تأثیرگذاری نگرش داوران خاص برخی کشورها عامل اصلی عدم اعطای رتبه اول به نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات شد، تصریح کرد: به نظر بنده خیلی نمی‌توانیم ملاحظات و مسائل سیاسی را در این امر دخیل بدانیم.
انتهای پیام

captcha