رسانه هنرمند بهره‌گیری از پژوهش‌های قرآنی را فراهم می‌کند
کد خبر: 3772727
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷

رسانه هنرمند بهره‌گیری از پژوهش‌های قرآنی را فراهم می‌کند

گروه معارف - مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برای عملی کردن و تحقق بخشیدن به معارف و پژوهش‌های قرآنی لازم است هرچه بیشتر در رسانه‌ها و فضاهای تبلیغاتی و تبیینی، هر کس به اندازاه توانایی خود هنرنمایی کند.

رسانه هنرمند بهره‌گیری از پژوهش‌های قرآنی را فراهم می‌کندحجت‌الاسلام محمدحسن مؤمن‌زاده، مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: پژوهش‌های قرآنی در زمان ما به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکسری پژوهش‌های بنیادین که لازم و ضروری است و به برکت نظام اسلامی از اوایل انقلاب شروع شده و همچنان ادامه دارد و ادامه این مسیر نیز ضروری است چراکه بنیه علمی و پژوهشی قرآنی را تقویت می‌کند. این‌ پژوهش‌ها مواد اولیه و حیاتی است.

وی ادامه داد: بخش دیگر پژوهش‌های قرآنی برای آگاهی اطلاع عموم و تربیت جامعه به طریق قرآنی و اسلامی است که این پژوهش‌ها در مجلات، تفاسیر و با عناوین مختلف در سطح جامعه منتشر می‌شود. البته تعداد این پژوهش‌ها بسیار زیاد است اما هرچه گسترده‌تر می‌شود، باز هم نیاز به تحقیقات جدید حس می‌شود چرا که مردم تشنه معارف قرآن هستند.

انتقال معارف قرآن به جامعه
مؤمن‌زاده گفت: هرچه عموم اطلاع و آشنایی بیشتری از قرآن داشته باشند، به طور قطعی نور قرآن بر قلب‌ها اثر بیشتری می‌گذارد و مردم به قرآن روی آورده و مؤدب به آداب قرآن می‌شوند. اگر دانشمندان و طلاب علوم قرآنی بتوانند این معارف قرآن را به هر نحو به عموم جامعه منتقل کنند، این معارف شفایی برای دردها بوده و راه حلی برای مشکلات، مفاسد و ابتلائات جامعه ما خواهد بود.

مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: مشکلات موجود کشور ما که بیشتر در بخش اقتصادی حس می‌شود، همه به این دلیل است که ما از معارف قرآن فاصله گرفته‌ایم. اگر سراسر بدنه فعالیت‌های اقتصادی کشور خود را پایبند به دستورات قرآن بدانند، این مشکلات به وجود نمی‌آید.

وی اضافه کرد: برای عمومی سازی تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی کار زیادی انجام شده اما هنوز تا رسیدن مطلوب فاصله زیاد است؛ دلیل آن هم فاصله عموم جامعه از جامعه قرآنی است. شاید بتوان گفت10 درصد جامعه ما با بدنه قرآنی و فعالیت‌های پژوهشی در ارتباط است. البته پژوهشگران ما نیز وظیفه دارند پژوهش‌های خود را به صورت جزئی‌تر و به بیانی روان‌تر و ساده‌تر ارائه دهند. طی کردن چنین مسیری یک تلاش جهادی را می‌طلبد.

مؤمن‌زاده ادامه داد: پژوهشگران ما در طی مسیر پژوهشی خود باید با شجاعت حرکت کنند و از اینکه حرف و کارهاشان مخالف فلان شخصیت باشد، ترسی نداشته باشند تشخیص‌های خود را منتشر و بیان کنند تا در این بیان کردن‌ها یافته‌های پژوهشی به مقصود مورد نظر خود برسد و امکان بهره‌برداری و نتیجه‌گیری از پژوهش‌ها در جامعه حاصل شود.

وی ضمن ارزیابی مراجعه عموم جامعه به پژوهش‌های قرآن عنوان کرد: درد پژوهشگران مراجعه بسیار کم مردم به پژوهش‌های قرآنی است. بخش عمده‌ای از این ضعف ارتباطی ناشی از حرف زدن‌های زیاد در فضاهای پژوهشی و نبود مصداق عملی آن در بیرون است. عمل خیلی از فعالان قرآنی عموم مردم را متنفر از قرآن و اسلام کرده است.

حرکت‌های ضد قرآنی و اثر تخریبی آن در جامعه
مؤمن‌زاده اظهار کرد: در زمینه پژوهش‌های قرآنی فعالیت‌های زیادی انجام شده اما گاهی با اندک حرکت‌های نادرست و مخالف قرآن برخی افراد و مسئولان، سد معارف و آداب قرآنی شکسته و اثر تخریبی آن در سطح جامعه بسیار زیاد احساس می‌شود.

وی گفت: امروز اولین حرف در موضوع تبلیغ معارف در جامعه ما را هنر می‌زند. اگر ما بتوانیم از طریق هنرنمایی در صدا وسیما و بیان معارف به زبان تصویر موفق عمل کنیم، کار بسیار ارزشمندی در حوزه ارتباط پژوهش‌های قرآنی با جامعه انجام داده‌ایم؛ تولید فیلم‌هایی حتی کوتاه و مختصر در حوزه معارف قرآنی اولین و مؤثرترین قدم تبلیغ پژوهش‌های قرآنی است. هماهنگی صوت و تصویر فهم و دریافت مطلب برای مخاطب را بسیار مطلوب‌تر می‌کند.

مؤمن‌زاده بیان کرد: نوشتارها را می توان گام بعدی معرفی و تبلیغ پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد؛ در این مرحله باید تمام مکتوبات و نوشتارهای موجود در جامعه از روزنامه‌ها تا مجلات تخصصی و علمی را مدنظر داشت که البته تأثیر این نوع فعالیت از بخش فعالیت‌های تصویری کمتر است.

نوشتارها؛ آخرین گام تبلیغ پژوهشی
مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مرحله سوم تبلیغ پژوهش‌های قرآنی همین بیان معمول در سطح جامعه است که در انواع مختلف وجود دارد؛ مجالس، منابر و تریبون‌ها نمونه‌ای از این نوع تبلیغ پژوهش‌های قرآنی است.

وی اظهار کرد: در بین پژوهش‌های میان رشته‌ای آنگونه که باید و شاید به مطالعات میان‌رشته‌ای قرآنی پرداخته نشده و پژوهشگران به خوبی این مسیر را طی نکرده‌اند. در حال حاضر میان پژوهش‌های علوم قرآنی و سایر رشته‌ها گسستگی‌های زیادی احساس می‌کنیم. این مساله ضروری است که اتصال چند رشته را با منبع بودن قرآن فراهم آوریم و بتوانیم معارف جدیدی برای جامعه استخراج کنیم.

انتهای پیام

captcha