وقتی نگهداری سگ در منزل نشانه طبقه اجتماعی می‌شود
کد خبر: 3772742
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

وقتی نگهداری سگ در منزل نشانه طبقه اجتماعی می‌شود

گروه اجتماعی - سگ به‌عنوان یکی‌ از نمادهای طبقات مرفه اجتماعی شناخته می‌شود شاید بسیاری از افراد جامعه از بیماری‌های ناشی از آن بی‌خبرند.

وقتی نگهداری سگ در منزل نشانه طبقه اجتماعی می‌شود

به گزارش ایکنا از لرستان، در آموزه‌های دینی، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه‌هایی شده، چنان‌که از نگهداری برخی از آن‌ها نهی شده است. توصیه به نگهداری حیوانات در محل زیست انسان، مبتنی‌بر وجود شرایط زمانی و مکانی و امکان نگهداری با رعایت بهداشت محیط زندگی انسان، بدون آسیب به آن و پرهیز از آسیب‎رسانی به همسایگان است وگرنه زیست‌گاه حیوانات باید جدای از مسکن آدمیان باشد.
از حیواناتی که نگهداری آن‌ها توصیه شده است، گوسفند، شتر، اسب و گربه و از پرندگان، خروس و نوعی کبوترند.(مفاتیح‌الحیاة، آیت‌الله جوادی آملی)*
بی‌شک نهی از نگهداری سگ در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن به‌جهت آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی میکروب‌ها و نحس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف از دیدگاه تعالیم اسلامی اهمیت دارد. در آموزه‌های دینی با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه‌هایی شده، چنان‌چه از نگهداری برخی از آن‌ها نهی شده است.
شاید روزگاری از دیدن صحنه‌های غیرمتعارف مانند در آغوش کشیدن سگ مات و مبهوت می‌شدیم اما امروز دیدن بیرون آمدن سگی از شیشه ماشین عادی شده است اما کسانی‌که هنوز این صحنه‌ها را ندیدند با تعجب در فکر فرو می‌روند که آیا سگ واقعی بود یا یک عروسک؟

تبلیغ نگهداری سگ توسط شبکه‌های ماهواره‌ای

متأسفانه امروزه نگهداری سگ در جامعه باب شده و به وضوح شاهد این هستیم که شبکه‌های ماهواره‌ای در حال تبلیغ این موضوع هستند و قبح آن را میان جوانان ریخته‌اند این در حالی‌است که در بیانی از مولای متقیان امام علی(ع) آمده است که در سگ خیری نیست مگر در سگ شکاری و سگ همراه گله گوسفندان و در بیانی از از امام صادق(ع) آمده است «فرشتگان در خانه‌ای که سگ باشد حضور پیدا نمی‌کنند مگر سگ نگهبان باشد».

نگهداری سگ به‌خاطر چشم‌ و هم‌چشمی

بر اساس این گزارش این سؤال در ذهن می‌آید که چرا برخی سگ را برای چشم و هم‌چشمی نگهداری و نشانه تمدن می‌دانند برخی از مردم نگهداری و پرورش حیوانات را برای تفریح و سرگرمی انتخاب کرده‌اند و آن‌را نشانه طبقه اجتماعی بالا می‌دانند و برخی دیگر از این راه امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.
اسلام نسبت به نگهداری سگ در منزل منع عمومی دارد؛ چراکه سگ و خوک نجس هستند و این نجاست به هیچ شکلی پاک نمی‌شود. در طب اسلامی اگر ظرفی را سگ دهن بزند باید هفت بار با خاک بمالیم تا تطهیر شود چراکه این ویروس فقط با خاک از بین می‌رود.

نگهداری سگ در منزل متأثر از فرهنگ غربی است

بر این اساس نگهداری سگ در منازل ممکن است موجب ناراحتی سایر افراد خانواده یا اهل آپارتمان باشد که این امر با قوانین بشری و حق‌الناس در اسلام منافات دارد این در حالی است که نگهداری سگ در منزل یکی از فرهنگ‌های غربی وارد شده در کشور است.

رابطه مستقیم نگهداری سگ و سقط جنین

به گفته محمد ناظر، یکی‌از متخصصان داخلی استان لرستان برخی بیماری‌ها از سگ و گربه به انسان سرایت می‌کند زیرا در موهای این حیوانات کنه رخنه می‌کند و زمینه تولد فرزندان ناقص‌الخلقه و برخی بیماری‌ها از جمله سقط جنین مادران است.
وی با ذکر این مطلب که یک عامل اصلی انتقال‌دهنده هاری است، اضافه کرد: علاوه بر این تنفس سگ در یک فضای بسته نیز هوایی ناسالم را ایجاد می‌کند که باعث انتقال بیماری‌ها از طریق تنفس می‌شود.

زیست‌گاه حیوانات جدای از مسکن آدمیان باشد

ناظر با ذکر این مطلب که زیست‌گاه حیوانات باید جدای از مسکن آدمیان باشد، ادامه داد: آن‌چه در این مقطع به اندازه سلامت انسان اهمیت دارد رعایت بهداشت محیط زندگی است.
م ـ ح، یکی‌از شهروندان لرستانی در رابطه با نگهداری حیوانات اهلی به‌ویژه سگ در منزل، می‌گوید: تا جایی‌که ما در ذهن داریم و پدران ما بیان کرده‌اند، از گذشته‌های دور نگهداری سگ در خانه کراهت داشته و بزرگان ما این‌کار را نکوهش می‌کردند.
وی با اشاره به این‌که حتی در تاریخ ما قبل از اسلام نیز نگهداری سگ در منزل رسم نبوده و در هیچ جای تاریخ به این موضوع اشاره نشده است، افزود: با ورود اسلام به کشور بر این موضوع تأکید شده و مورد تأیید دین مبین اسلام نیز قرار گرفت.
این شهروند لرستانی، با اشاره به این‌که اسلام سگ را نجس دانسته و حضور این حیوان را در منزل نکوهش کرده، ادامه داد: اکنون دانشمندان با مطالعات و تحقیقاتی که انجام داده‌اند متوجه این موضوع شده‌اند که حضور سگ در خانه برای سلامتی اهالی خانه مضر است، به ویژه برای کودکان ما، پس نگهداری این حیوان در منزل صحیح نیست.

حیوانات را زندانی خانه‌هایمان نکنیم

وی با اشاره به این‌که نگهداری حیوانات در منزل به‌منزله زندانی کردن آن‌هاست، افزود: حیوانات دارای خوی وحشی و غریزی هستند که دوست دارند در طبیعت رها باشند و هر چقدر که ما امکانات را برای آن‌ها فراهم کنیم، اما دوست دارند در طبیعت زندگی کنند، لذا این کار نه تنها سلامتی خود ما را به خطر می‌اندازد بلکه موجبات آزار و اذیت حیوانات و به‌ نوعی پژمرده کردن طبیعت را به دنبال دارد.

نگهداری سگ از سوی بعضی شهروندان ممکن است برای برخی دیگر مایه ناراحتی باشد از اینرو نظر شهروندی را جویا شدیم، آزاده زمانی، شهروند خرم‌آبادی در این رابطه، گفت: از گذشته‌های دور تاکنون نگهداری حیوانات در منزل به جز حیوانات اهلی عرف نبوده، آن هم در مکانی جدای از مکان زندگی اهالی خانه، اما متأسفانه امروزه شاهد نگهداری حیواناتی مانند سگ و گربه در منزل هستیم که به نظر کار درستی نیست.
وی ادامه داد: هر کدام از حیوانات غرایزی دارند که باید در طبیعت دنبال پاسخ آن باشند و نمی‌توان در منزل این غرایز را پاسخ داد، چه‌بسا بسیاری از این غرایز به سلامتی انسان ضرر دارد کند.
این شهروند خرم‌آبادی افزود: به‌عنوان مثال طبق تحقیقات انجام شده موی گربه عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از حیوان به انسان بوده، این در حالی‌‌است که ما نمی‌توانیم این عامل را از بین ببریم، پس بهترین راه برای پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها دوری کردن از حیوانات و عدم نگهداری آن‌ها در منزل است.

استفاده از اهرم‌های بازدارنده برای جلوگیری از نگهداری حیوانات مضر در منازل

به نظر می‌آید با همه این اوصاف لازم است اهرم‌های بازدارنده برای جلوگیری از نگهداری سگ و حیوانات مضر در منازل در نظر گرفته شود. افراد غیرمقید نیز به نگهداری سگ و گربه روی می‌آورند البته داشتن حیوان خانگی هیچ منافاتی با دین و شرع اسلام ندارد.
نکته آخر این‌که با توجه به مطلبی از کتاب مفاتیح‌الحیاة آیت‌الله جوادی آملی داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی، مزرعه، کارخانه، گله و در جست‌وجوی اجناس قاچاق استفاده می‌شود در صورتی‌که سه نکته نظافت، طهارت و بهداشت درباره آن مراعات شود و محیط نگهداری آن با ابزار و وسائل زندگی آمیخته نباشد از نظر احکام شرعی اشکال ندارد.

گزارش از محمد علی‌نژاد و امین زینی‌وند

captcha