نشانه‌های ایمان در بیانات امام حسن عسکری(ع)
کد خبر: 3772786
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

نشانه‌های ایمان در بیانات امام حسن عسکری(ع)

گروه اجتماعی ـ امروز مصادف با سالروز ولادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است؛ در این نوشتار نگاهی به بیانات آن حضرت داریم.

امروز، هشتم ربیع‌الثانی مصادف با سالروز ولادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت است. آن امام همامی که در طول مدت زندگانی و به‌ویژه در دوران امامت خویش به واسطه مبارزه با طاغوت‌های زمان در تبعید و زندان و تحت نظر به سر می‌برد. حضرت حجت‌ بن‌الحسن امام زمان(عج) یگانه فرزند و جانشین امام حسن عسکری(ع) است که بعد از آن حضرت سکاندار کشتی ولایت و امامت شد و امروزه آفتاب وجودش در پشت پرده غیب قرار گرفته است و به اراده خداوند متعال ظهور نموده و جهان را با نور وجودش پر از عدل و داد خواهد ساخت.


آن امام همام، همانند سایر ائمه اطهار اسوه ایمان، طهارت، سخاوت، زهد و ساده زیستی، جذب عواطف و صید دل‌های مشتاق و پرورش تفکر و تعقل در افراد بود و از ایشان احادیث و روایات متعددی در دست است که در این نوشتار نگاهی به یکی از سخنان ایشان داریم.
امام حسن عسکری(ع) نشانه‌های ایمان (شیعه) را پنج علامت برشمرد و فرمود: انگشتر به دست راست داشتن، خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و مستحب در شبانه روز)، خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» در نماز ظهر و عصر به صورت جهر (جهر به حالتی می‌گویند که صدا ظاهر شود و در عوام می‌گویند صدا بلند شود)، پیشانی را در حال سجده روی خاک نهادن و زیارت اربعین؛ و از این نشانه‌ها اولی که از مستحبات نماز است و سه مورد بعدی نیز مستقیماً به حالات نمازگزار اشاره می‌کند و اربعین نیز میعادگاه عاشقانی است که برای بزرگداشت بنده صالح خداوند و امام شهیدی که حتی در صحنه جنگ و در زیر باران تیر و نیزه نماز خود را به جماعت خواند و سیدالشهدا(ع) عالم شد، به سویش می‌شتابند و از اقصی نقاط عالم، خاک مرقدش را طوطیای چشم می‌کنند.
آری نماز آن‌چنان جایگاهی دارد که اگر به‌ صورت کامل خوانده شود و ظاهر و باطن آن حفظ شود، فرد تا اعلی علیین بالا می‌رود و می‌تواند همچون نبی مکرم اسلام (ص) هر نمازش معراجی شود که او را تا قاب قوسین توانایی پرواز دهد.
انتهای پیام
به قلم حجت‌الاسلام محمد شریف حسینی

captcha