مدرسه به سازمانی پژوهنده تبدیل شود/ لطمه‌های کتب کمک‌درسی به نظام آموزشی
کد خبر: 3772794
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
بطحایی با انتقاد از وضعیت پژوهش تبیین کرد؛

مدرسه به سازمانی پژوهنده تبدیل شود/ لطمه‌های کتب کمک‌درسی به نظام آموزشی

گروه جامعه _ وزیر آموزش و پرورش در مراسم روز ملی پژوهش اظهار کرد: تا زمانی که مدرسه به سازمانی پژوهنده تبدیل نشود و رویکرد‌های تعلیم و تربیت ما غیر از پژوهش‌محوری و متکی بر کمک‌درسی باشد، پژوهش‌های فعلی و آمار و ارقامی که درباره آن ارائه می‌شود قابل توجه نیست.

مدرسه به سازمانی پژوهنده تبدیل شود/ کمک درسی‌ها دمار نظام آموزشی را درآورده‌اندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش، امروز ۲۵ آذرماه، با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از معلمان و پژوهشگران برگزیده این وزارتخانه در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
بطحایی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام(ره) اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم به بهانه این هفته در آموزش و پرورش روز به روز شاهد گسترش فرهنگ پژوهش باشیم. مدرسه به منزله محور اصلی و رکن تحول باید بیش از گذشته در زمینه پژوهش مورد توجه قرار گیرد؛ اگر دامنه اثر پژوهش به مدرسه نرسد، کاری از پیش نبرده‌ایم.

وی ادامه داد: مدرسه باید یک سازمان پژوهنده باشد و معلم و دانش‌آموز ما به یک پژوهشگر تبدیل شوند. روش‌های تعلیم و تربیت می‌تواند با برنامه‌های پژوهشی عجین شود. چند روز پیش یکی از آثار «لیپ من» را می‌خواندم که در آن نوشته شده بود، «هفته‌ای سه روز در مدرسه مشغول هستم». تا زمانی که مدرسه با پژوهش بیگانه باشد، پژوهش‌های ما در حوزه آموزش و پرورش «هباءً مُنبَثّا» است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اولویت آموزش و پرورش این است که ۴۰ عضو هیئت علمی پژوهشگاه و همه واحد‌های پژوهشی ما مراکز علمی را به مدرسه متصل کنند، وگرنه هرچه برای من آمار آورده شود که این تعداد پژوهش انجام شده است قابل توجه نیست.

بطحایی با تأکید بر اینکه مخاطب اصلی که مدرسه است، در پژوهش‌ها مغفول مانده و تعامل مؤسسات پژوهش، مراکز علمی و دانشگاه‌ها با مدرسه تقریباً قطع است، گفت: نزدیک به دو سال است که کار‌هایی را شروع کرد‌ه‌ایم، اما لازمه تحقق این امر آن است که همه اعم از معلمان، مدیران و ... به پژوهش و پژوهشگران اقبال نشان دهیم.

وی تأکید کرد: وقتی بحث از تکالیف بچه‌ها می‌کنیم، می‌گوییم باید تکلیفی باشد که سؤال کردن را یاد بگیرند، نه پاسخ به سؤال را؛ پاسخ به سؤال را خودشان یاد می‌گیرند. رویکرد‌های پژوهشی ما باید به سمت کسب مهارت‌ برود؛ واقعاً اینکه گردن زرافه چند متر است چه ربطی به آموزش عمومی دارد که این محفوظات را دائماً به بچه‌ها تحمیل می‌کنیم؟ آن‌ها باید مهارت صحبت، آداب اجتماعی، داستان خواندن و امثال این‌ها را یاد بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تا تعلیم و تربیت درست نشود، پله‌های دادگستری خلوت و نزاع‌های خیابانی کمتر نمی‌شود، ادامه داد: دائماً به مدال‌های المپیاد دانش‌آموزان خود افتخار می‌کنیم، اما چرا کشور‌هایی که یک دهم ما مدال ندارند، آسیب‌های اجتماعی کمتری دارند؟

بطحایی با انتقاد شدید از کتاب‌های کمک درسی گفت: این کتب ضربات مهلکی به نظام آموزشی ما زده است. این سمی است که باید به تدریج از نظام تعلیم و تربیت خارج شود. امیدوارم سال آینده که به این مناسبت دور هم جمع شویم، شاهد باشیم که آموزش و پرورش گام بلندتری در زمینه پژوهش برداشته باشد و آمد و شد پژوهشگران مراکز علمی به مدارس و ارتباط معلمان و مدیران ما با مؤسسات پژوهشی بیشتر شده باشد. البته بی‌انصافی نمی‌کنم و از همه آن‌هایی که این چراغ پژوهش را تا اینجا روشن نگاه داشته‌اند تشکر می‌کنم.
 
یادآور می‌شود در این مراسم ۱۳ معلم برگزیده، شش دانشجو معلم برتر و سه پژوهشگر برتر در حوزه آموزش و پرورش تجلیل شدند.
 
انتهای پیام
captcha