آموزش و پرورش؛ پاشنه آشیل نظام حفظ قرآن/ حامل و عامل به قرآن باشیم
کد خبر: 3772822
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
حجت‌الاسلام محمدی:

آموزش و پرورش؛ پاشنه آشیل نظام حفظ قرآن/ حامل و عامل به قرآن باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی - قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در طرح حفظ جزء ۳۰ ثبت نام کردند، افزود: در حقیقت پاشنه آشیل نظام حفظ قرآن آموزش و پرورش است و در این جهت می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

آموزش و پرورش؛ پاشنه آشیل نظام حفظ قرآن/ حامل و عامل به قرآن باشیم

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حميد محمدی، قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در همایش و محفل بزرگ دانش‌آموزان حافظ جزء 30 قرآن کریم که امروز، 25 آذر در سالن شهید بهشتی مشهد برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نورانی نونهالان حافظ قرآن، گفت: یکی از وظایفی که برعهده پیامبر اعظم(ص) بود، دریافت کلام وحی به وسیله جبریل و ابلاغ آن به همه مردم بود.

قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: کار ما بندگان خدا این است که در زمان حیات خود مسیر ابلاغی پیامبر(ص) را ادامه دهیم که مسیر ابلاغ کلام وحی 5 مسیر دارد و برای این راه باید بدانیم که قرآن کتابی خواندنی، شنیدنی، دیدنی، فهمیدنی و حفظ کردنی است.

هدف اصلی در مسیر قرآن
حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: وقتی این 5 مسیر انجام شد، باید به آیات کلام وحی جامه عمل پوشاند چراکه هدف اصلی برای قرار گرفتن در مسیر قرآن عمل کردن به دستورات این کتاب آسمانی و اجرای آن در زندگی فردی و اجتماعی است.

قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: قرآن بر قلب پیامبر اعظم(ص) وارد شد و هر کس که حافظ قرآن شود، آن را در قلب خود وارد کرده و از این طریق قلبش با قلب رسول‌الله(ص) متصل می‌شود که این ارتباط باعث ایجاد محبت به حضرت خواهد شد و هر کس دوستدار پیامبر خدا(ص) شود، ایشان هم دوستدار وی می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: حافظان قرآن ارزشمند و نزد رسول خدا محبوب هستند و از آنجا که حافظ قرآن هستند، قرآن نیز حافظ آنان در همه عرصه‌های زندگی است. در واقع محفوظ در قرآن می‌شوند؛ لذا برای اینکه خود را از هر گونه حادثه‌ای بیمه کنیم، به‌ویژه در این دوران که شاهد هجمه دشمنان از هر سو هستیم باید خود را با قرآن واکسینه کنیم.


وی با اشاره به حدیثی که سه وظیفه پدر و مادر در حق فرزندان را تبیین می‌کند، افزود: در این حدیث آمده که یکی از وظایف والدین در برابر فرزندانشان این است که به وی قرآن را آموزش دهند. در روایت دیگری نیز داریم که اگر در جوانی فرد به قرآن روی آورد آنگاه قرآن با گوشت و استخوان او مأنوس خواهد شد.

قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: قرآن جایگاه رفیعی دارد و بنا به روایات درجات بهشت به تعداد آیات قرآن کریم است؛ لذا افرادی که حافظ قرآن باشند، به درجات عالی از بهشت راه می‌یابند و از آنجا که 37 سوره از قرآن در جزء 30 وجود دارد، موفق شدن به حفظ جزء 30، یعنی اینکه یک قسمت از سه قسمت سوره‌های قرآن حفظ شده است؛ لذا حفظ این جزء از اهمیت بالایی برخوردار است و هر کس این جزء را حفظ کند، راه برای حفظ کل باز می‌شود.

وظایف حافظ قرآن
وی در تشریح وظایف یک حافظ قرآن بیان کرد: یک حافظ در مرحله اول باید در مسیر حفظ خود تداوم داشته و در خصوص محفوظات خود تدبر کند چرا که حفظ مقدمه تدبر در آیات الهی است. در مرحله سوم نیز باید به آن عمل کند چرا که قرآن برای سعادت دنیا و آخرت ما نازل شده است.

حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد: قرآنی شدن نه تنها حافظ شدن بلکه حامل و عامل شدن به قرآن نیز است. هدف ما در جمهوری اسلامی این است که در راستای تربیت حافظ، حامل و عامل قرآن گام برداریم چرا که هر سه این ها با هم می‌تواند جاری کننده حقایق باشد.

قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون بیش از 100 هزار دانش‌آموز در طرح حفظ جزء 30 ثبت نام کردند، باید گفت در حقیقت پاشنه آشیل نظام حفظ قرآن آموزش و پرورش است و در این جهت می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم؛ ضمن اینکه دستگاه‌ها از جمله اوقاف، صداسیما، رسانه ها و... همراهی خوبی در این خصوص داشته و دارند. امید است تا با فعال شدن سایر دستگاه‌ها به منویات مقام معظم رهبری در تحقق یافتن تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نزیک شویم.

انتهای پیام

captcha