به گزارش ایکنا از قم، فریبا علاسوند امروز 25 آذرماه در نشست علمی «پژوهش و نهادهای حوزوی زنان فرایندها و بروندادها» که در مرکز مطالعات و تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، گفت: معتقد هستم که از بین ارکان پژوهش، چهار رکن نیروی انسانی پژوهش، سیاست پژوهش، پشتیبانی پژوهش و کاربرد پژوهش مهمترین ارکان هستند که رکن اول و آخری مهمترین ارکان است.
وی گفت: نیروی انسانی پژوهشگر باید در یک فضای آزاد ذهنی قرار گیرد تا بتواند خلاقانه به کار بپردازد؛ همچنین پژوهشگران نیز باید همیشه نگاه نقادانه داشته باشند و سیستم ما نباید این خلاقیت ها را در نطفه خلفه کند.
وی اظهارکرد: وقتی از سیاست پژوهش سخن میگوییم باید نگاهی واقعبینانه در سیاستگذاری خود و دیگران داشته باشیم؛ وقتی پروسه سندنویسی در غرب را مطالعه میکنیم میبینیم که غربیها در نقطه شروع، اعلامیه صادر میکنند سپس معاهده صادر می کنند و در آینده دیگر خبری از معاهده نیست بلکه برنامه های اقدام و عمل میدهند.
وی عنوان کرد: در حوزه پژوهش از مبانی شروع می شود و سپس روی اهداف و چشماندازها کار میکنیم ولی این مساله باید به عمل ختم شود؛ وقتی امروز مصرفکننده علم غرب هستیم به این دلیل است که سیاستهای پژوهشی در کشور ما دچار خلل است.
علاسوند اظهار کرد: وقتی از پشتبیانی پژوهش سخن میگوییم، از مسایلی چون استاد راهنما سخن می گوییم؛ تاسیس رشته نیازمند نیروی انسانی ماهر است که بتواند این رشته ها را به خوبی تحقیق و تدریس کند و اصل پشتیبانی پژوهشی، حضور نیروی انسانی قوی است.
وی در پایان افزود: در زمینه چگونگی رقابت پذیرکردن عرصه پژوهش در حوزه علمیه خواهران نیز باید دقت نظر داشته باشیم زیرا برخی از این رقابتهای درون خانوادگی بیش از ایجاد حس رقابت، این فضا را تنگتر میکند؛ تا زمانی که مقالات در داخل مجموعه سیال است و پژوهشگران مجموعه وارد هماوردی با نهادهای دیگر را نداشته باشند به جایی نمیرسیم.
انتهای پیام